Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 14:08 Der er 30 kommentarer og
3 løsninger

Paralel/Serial forbindelse med 2 computere.

Jeg har en computer med Windows 98 installeret. Jeg skal gennemføre en paralel/serial forbindelse med en 286 PC (meget gammel). 286'eren kører med en NC Norton program i DOS. Jeg har installeret en nyere version af NC Norton DOS baseret på min computer med Windows 98. Jeg har så derfra forsøgt at overføre filer men forgæves. Er der nogle der kender noget til NC Norton, og ved hvordan det skal gøres?
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:16 #1
nu er det lang tid siden jeg har gjort det, men har du husket at den ene skal sættes til slave og den anden master.. husk at sætte com portene til det rigtige...
Avatar billede kabbak Professor
30. marts 2003 - 14:17 #2
Du skal vælge hvilken port du vil kommunikere på, på begge computere, derefter sætter du den ene norton til slave og den anden til master.

Du skal bruge et nul modemkabel til comportene.

på den som er marster skal du bruge skærmen til dine overførsler
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 14:20 #3
Jeg undskylder lige engang. Jeg bruger ikke 98 men ME på min nyere computer. Gør det noget forskel?
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:21 #4
prøv at starte på boot disk (på den med ME) så du får ren dos... det vil nok hjælpe..
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:22 #5
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 14:24 #6
skal vi ikke flytte der over? Så er den under den korekte kategori
Avatar billede kabbak Professor
30. marts 2003 - 14:24 #7
chalde det er denne her
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:26 #8
cyigen -> luk det andet, da der foregår mest her... det er lige meget om der står 98 eller ME, da du har forklaret at du kører ME
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 14:27 #9
Hvorfor ikke bare flytte HDén over, og kopiere det på den måde?
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 14:34 #10
det er en meget gammel pc. Harddisken vil ikke kunne passe ind, og hvis den gjorde det, ville den have brug for en formatering før den kunne bruges.
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:35 #11
du vil formentlig kun få problemer med at få bios til at genkende harddisken.. en format behøves ikke... bare kør den som slave, og så kan du kopiere til og fra den i windows..
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 14:38 #12
jeg prøver lige det med en boot disk via ren DOS
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 14:51 #13
det virker ikke. Jeg får samme meddelelse som jeg også fik fra windows-dos nc norton programmet (nu kører jeg ren dos nc norton): "Port not available"

Jeg har prøvet alle 4 com porte på begge computere. Begge computere prøver at connecte på com port 1 - og ved de tre andre porte giver den mig bare fejl meddelelsen med det samme.

hvad kan problemet være? Og hvordan ved jeg hvilken com-port der skal bruges?
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:53 #14
har du husket at den ene skal være slave? hvilket kabel bruger du helt præcist?
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:54 #15
det kan også være fordi det er 2 forskellige versioner af norton...
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 14:55 #16
Hvor mange MB data skal du have overført?
Du kan bruge et pakkeprogram f.eks ARJ til at lægge data på disketter i DOS.
Men hvis det er mange, er det nok ikke en god løsning.*S*
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 14:56 #17
nå.. vil smutte.. vender tilbage i aften og ser hvordan det går... held og lykke..
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 14:59 #18
Her er måske løsningen.
http://www.eksperten.dk/spm/30239
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 15:16 #19
jeg bruger en serial kabel. Og jo det er 2 forskellige versioner af norton.
Avatar billede kabbak Professor
30. marts 2003 - 15:25 #20
det SKAL være et null modemkabel
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 15:29 #21
http://www.wincommander.com/ - Det kan vist det du skal.
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 15:32 #22
jeg har lige fået afvide at det er et null modemkabel. Det ved jeg fordi der er blevet overført filer gennem de 2 computere før hen, men det var en person der hjalp os med det for mange år siden. Dengang var det Windows 95 der var installeret på den "nyere" PC, som nu er windows ME.

PS: Jeg har fået adgang til DOS via Bootdisk -> og NC Norton derfra.

Wincommander kan ikke bruges, det er et program magen til det gamle Norton bare i windows (det er for folk der ikke har styr på windows, men gerne vil styre windows gennem et layout som Norton havde)
Avatar billede chalde Seniormester
30. marts 2003 - 22:08 #23
prøv og bruge den samme version af nc på begge comps...
Avatar billede cyigen Nybegynder
30. marts 2003 - 23:01 #24
Jeg har lige unsersøgt versionerne, og det viser at de begge kører version 4.0.
Såå det er samme versioner.

Jeg har desuden også prøvet at overføre via diskette, selv om begge computere nu har samme styresystem vil den nyere computer heller ikke læse disketten denne gang ordentligt.

Jeg kan se filerne på a: drevet der er kopieret fra den gamle pc, men det er så også kun det, førhen kunne jeg slet ikke få adgang til disketten - den behøvede en formatering.

Hvis i har en løsning på dette, hjælper det også på problemet.
Avatar billede fromsej Praktikant
30. marts 2003 - 23:03 #25
Hvordan kopierer du til disketter, prøv i DOS.
Evt med ARJ , det er et godt pakkeprogram.
Avatar billede cyigen Nybegynder
31. marts 2003 - 00:07 #26
jeg kopiere fra NC Norton. Hvad er komandoen i dos til at kopiere, og hvis du kender: flytte og slette??
Avatar billede chalde Seniormester
31. marts 2003 - 12:12 #27
det er nok et defekt diskettedrev der er skyld i det.. havde engang et der lagde fejlspor på disketten hver gang størrelsen af filer blev mere end 1mb...
kommando til og kopiere i dos er "copy filnavn.type destination" ex "copy winzip.exe a:"
med arj kan du pakke hele mapper: ex pakke mappen "spil": "arj a -va -r spil a:\spil.arj" her beder den om ny disk når disk er fuld
læg derefter alle filer ned på din anden harddisk og brug kommandoen "arj x -va -r spil.arj"
http://216.239.39.100/search?q=cache:YCoBoReQP1oC:planeta.terra.com.br/lazer/zeca/arquivos/ARJhelp.doc+arj+dos+commands&hl=en&ie=UTF-8
download arj.exe http://www.fcav.unesp.br/download/pub/util/dos/ARJ.EXE
Avatar billede pepsimax Nybegynder
31. marts 2003 - 22:55 #28
Det er vel ikke sværere end at du piller harddisken ud , og sætter den i din anden computer ( fordel med harddiskskuffe ) , det er den hurtigeste måde jeg kan tænke mig .. Du skal måske sætte den på din secundære seriel port for at det virker , af hensyn til hvilken ATI du køre med på den nye ..
Avatar billede cyigen Nybegynder
01. april 2003 - 21:42 #29
jomen problemet er nu bare at det er en bærebar pc (laptop). Såå den mulighed er udelukket. Jeg vil lige prøve chaldes løsning.

Vender tilbage med et svar senere.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. april 2003 - 00:41 #30
du skal bare bruge interlink, som følger med dos.
den gamle startes op med kommandoen intersvr, og så kan du f.eks. forbinde de to printerporte eller to com-porte (i hjælp filen står der hvordan kablet skal laves). i config.sys på den nyere maskine skal interlnk.exe loades som device og så har du pludselig et ekstra drev (det fra den gamle pc). Det har aldrig fejlet for mig. Evt. skal me-maskinen starte op med diskette hvor interlnk skrives ind i config.sys på disketten. vigtigt at kablet sidder i og at "serveren" (gamle pc) kører før "klienten" startes op
Avatar billede cyigen Nybegynder
14. juni 2003 - 15:15 #31
Hej igen. Jeg har haft nogle problemer med min nuværende computer - og andre. Så jeg har ikke rigtig haft mulighed for at komme her ind. Men nu er jeg her, og jeg vil gerne løse mit problem. Jeg har prøvet atlæse det hele igennem endnu engang og prøvet diverse ting uden held.

En ting jeg endnu ikke har kunnet prøve er den mrmox2 kom med. Jeg har kun de 2 filer i min gamle PC - og jeg kan ikke overføre dem til min nye, og dermed skabe forbindelse på den måde. Er det muligt at hente de filer ned fra nettet?

chalde>> arj a -va -r spil a:\spil.arj
kommanden virker ikke. Jeg får en fejlmeddelelse der siger at systemet ikke kunne finde filen "a:\spil.arj" når jeg prøver at pakke det ned i den. Dvs jeg skal oprette den fil ført? Men jeg har prøvet at køre dokumentationen igennem uden held. Er der noget du kan hjælpe med?

PS: Jeg var inde i bios på min laptop. Jeg fandt ud af at min serial-port var com1. Men jeg har prøvet alt gennem "Link" funktionen og de gidder stadig ikke at skabe forbindelse.

Jeg håber i stadig vil hjælpe - selvom det er en meget gammel sag
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
22. juni 2003 - 19:23 #32
interlink sparker r..  den her side forklarer det hele i detaljer: http://www.qsl.net/iz7ath/web/03_digital/04_pc/DCC/english/pag03_eng.html
Avatar billede kabbak Professor
01. februar 2004 - 00:33 #33
Lukketid