Avatar billede marmic Nybegynder
25. maj 2003 - 20:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

iptables 2 netkort og adsl m/ruter

Jeg har følgende opsætning:

        *ADSL modem (simens)
        *
**************
*Linksys ruter    *
**************
        *
        * (eth1) IP= ? Ja hvad skal den værer.
**************
*Linux RH 7.3    *
**************
        * (eth0) IP= 192.168.1.1
        *
**************
*Ethernet switch*
**************
        *
        *********************************
        *                    *                    *
    *******          *******          *******
    * PC002*          * PC003*        * PC004*        Windows PC'er IP = 192.168.1.X        X = 2..4
    *******          *******          *******

Hvordan opsætter jeg masqurating og firewall med iptables/netfilter? Både linux-serveren og win'maskinerne skal have adgang til internet bag firewall.
Jeg ville have ruteren taget fra, men det haster ikke.
Hvilke ip-adresser skal henholdsvis ruter og eth1 have?
192.168.1.1 netværker er satop med DNS/HTTPD og samba og virker tilsyneladende ok.
Begge netkort virker og er opsat med:
DEVICE='eth0'
BOOTPROTO='none'
BROADCAST='192.168.1.255'
IPADDR='192.168.1.1'
NETMASK='255.255.255.0'
NETWORK='192.168.1.0'
ONBOOT='yes'
GATEWAY='192.168.1.254'
TYPE='Ethernet'
USERCTL='no'
**************** og:
DEVICE='eth1'
BOOTPROTO='none'
BROADCAST='192.168.2.255'
IPADDR='192.168.2.1'
NETMASK='255.255.255.0'
NETWORK='192.168.2.0'
ONBOOT='yes'
TYPE='Ethernet'
USERCTL='no'

/Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2003 - 21:14 #1
Principielt kan router og eth1 vel have hvilke som helste
IP adresser.

Bare de 2 adresser er på samme net.

192.168.2.254 og 192.168.2.1 lyder fint.

PC'erne skal så have 192.168.1.1 som default gateway.

Og så skal RH maskinen route al eksterne traffik over på
192.168.2 nettet som routeren så router over på ADSL.
Avatar billede marmic Nybegynder
25. maj 2003 - 21:24 #2
> Og så skal RH maskinen route al eksterne traffik over på
> 192.168.2 nettet ....

Den konklution var jeg også kommet til derfor har ruteren også addressen 192.168.2.254 og gatewat på eth0 ændres til 192.168.2.1 når jeg forsøger....
Men hvordan får jeg RH til at rute....?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2003 - 21:30 #3
Jeg har aldrig prøvet men jeg vil tro at du enabler forwarding med:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

og så sætter default gateway til routeren (192.168.2.254).
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2003 - 21:31 #4
Og hvorfor afviste du mit svar når jeg svarede på det du spurgte om ?
Avatar billede marmic Nybegynder
25. maj 2003 - 21:47 #5
Jeg afviste fordi du ikke havde nævnt noget om:
Hvordan opsætter jeg masqurating og firewall med iptables/netfilter?
Men kun om:
Hvilke ip-adresser skal henholdsvis ruter og eth1 have?

ipv4/ip_forward er sat til 1 i /etc/sysctl.conf så forward er enable.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2003 - 21:59 #6
Så det vil sige, at du af princip ikke giver nogen point til svar der
ikke svarer på alle dine spørgsmål ?

God fornøjelse med din routing !
Avatar billede marmic Nybegynder
25. maj 2003 - 22:12 #7
Jo da...
Men der er mange meninger om point deling her på experten. Personlig er jer ligeglad med point, jeg er her for at hjælpe og for at få hjælp.

læg et svar og du får point :-)
Avatar billede logos Nybegynder
25. maj 2003 - 22:24 #8
Jeg bruger nedenstående.
Jeg bruger min linuxbox som firewall/router/webserver ved at sætte det ene ntkort op med dhcp og et localnet (192.168.0.0/255.255.255.192 - har ikke brug for mere end 64 ip på lan) på det andet.
sciptet giver alle mine maskiner bagved adgang til nettet.

#!/bin/bash

#---------------------------------------------------------------
# Load modules for FTP connection tracking and NAT ÐYou may need
# them later
#---------------------------------------------------------------

modprobe ip_conntrack_ftp
modprobe iptable_nat

#---------------------------------------------------------------
# Initialize all the chains by removing all the rules
# tied to them
#---------------------------------------------------------------

iptables --flush
iptables -t nat --flush
iptables -t mangle --flush

#---------------------------------------------------------------
# Now that the chains have been initialized, the user defined
# chains should be deleted. We'll recreate them in the next step
#---------------------------------------------------------------

iptables --delete-chain
iptables -t nat --delete-chain
iptables -t mangle --delete-chain
#---------------------------------------------------------------
# If a packet doesn't match one of the built in chains, then
# The policy should be to drop it
#---------------------------------------------------------------

iptables --policy INPUT DROP
iptables --policy OUTPUT DROP
iptables --policy FORWARD DROP
#---------------------------------------------------------------
# The loopback interface should accept all traffic
# Necessary for X-Windows and other socket based services
#---------------------------------------------------------------

iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT

#---------------------------------------------------------------
# Allow outbound DNS queries from the FW and the replies too
#
# - Interface eth0 is the internet interface
#
# Zone transfers use TCP and not UDP. Most home networks
# / websites using a single DNS server wonÕ require TCP statements
#
#---------------------------------------------------------------
iptables -A OUTPUT -p udp -o eth0 --dport 53 --sport 1024:65535 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p udp -i eth0 --sport 53 --dport 1024:65535 -j ACCEPT

#---------------------------------------------------------------
# Allow previously established connections
# - Interface eth0 is the internet interface
#---------------------------------------------------------------
iptables -A OUTPUT -o eth0 -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

#---------------------------------------------------------------
# Allow port 80, 443  (www) and 22 (SSH) and 20,21 (FTP) connections to the firewall
#---------------------------------------------------------------
iptables -A INPUT -p tcp -i eth0 --dport 22 --sport 1024:65535 -m state --state NEW -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth0 --dport 80 --sport 1024:65535 -m state --state NEW -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth0 --dport 20 --sport 1024:65535 -m state --state NEW -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth0 --dport 21 --sport 1024:65535 -m state --state NEW -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp -i eth0 --dport 443 --sport 1024:65535 -m state --state NEW -j ACCEPT
#---------------------------------------------------------------
# Allow port 80 (www) and 443 (https) connections to the firewall
#---------------------------------------------------------------
iptables -A OUTPUT -j ACCEPT -m state --state NEW -o eth0 -p tcp

#---------------------------------------------------------------
# Allow previously established connections
# - Interface eth0 is the internet interface
#---------------------------------------------------------------
iptables -A INPUT -j ACCEPT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -i eth0 -p tcp

#---------------------------------------------------------------
# Allow all bidirectional traffic from your firewall to the
# protected network
# - Interface eth1 is the private network interface
#---------------------------------------------------------------

iptables -A INPUT -j ACCEPT -p all -s 192.168.0.0/255.255.255.192 -i eth1
iptables -A OUTPUT -j ACCEPT -p all -d 192.168.0.0/255.255.255.192 -o eth1

#---------------------------------------------------------------
# Load the NAT module
#---------------------------------------------------------------
modprobe iptable_nat
#---------------------------------------------------------------
# Allow masquerading
# Enable routing by modifying the ip_forward /proc filesystem file
# - Interface eth0 is the internet interface
# - Interface eth1 is the private network interface
#---------------------------------------------------------------
iptables -A POSTROUTING -t nat -o eth0 -s 192.168.0.0/255.255.255.192 -d 0/0 \
    -j MASQUERADE

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
#---------------------------------------------------------------
# Prior to masquerading, the packets are routed via the filter
# table's FORWARD chain.
# Allowed outbound: New, established and related connections
# Allowed inbound : Established and related connections
#---------------------------------------------------------------
iptables -A FORWARD -t filter -i eth1 -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -t filter -i eth0 -m state --state ESTABLISHED,RELATED  -j ACCEPT
Avatar billede dank Nybegynder
25. maj 2003 - 23:41 #9
http://iptables.1go.dk kan måske bruges.