Avatar billede ryokan Nybegynder
02. juni 2003 - 19:45 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Kan det betale sig at skifte til Tele2 ADSL?

Jeg har pt. et ADSL arbonement hos Cybercity (956/128kb) til 550 kr pr. mrd. (+ 1 trådløs router til 50 kr pr. mrd).

Nu er det så at Tele2 er kommet på markedet med et tilbud der udmidelbart ser godt ud.

Et stk ADSL forbindelse (2048/512kb) til 530 kr pr. mrd.
Det er med en std. router ergo skal jeg senere købe et access point for at koble den bærbare på trådløst.

Mit spørgsmål er så : "Kan det betale sig eller er Tele2 en dårligere udbyder?

MVH:
ryokan
Avatar billede donwang Nybegynder
02. juni 2003 - 19:47 #1
Tele2 er en utrolig stabil ADSL udbyder.
(Har været kunde ca. 1 år.)
Avatar billede ryokan Nybegynder
02. juni 2003 - 19:53 #2
Jeg mener at have hørt at de leger "big brother" over for deres kunder er det rigtigt?
Cybercity er liggeglade hvad man bruger forbindelsen til de udøver heller ikke censur ligesom TDC har gjordt med deres newsgroups.
Hvordan er Tele2 på den front?
Avatar billede donwang Nybegynder
02. juni 2003 - 21:19 #3
BigBrother? Hvordan mener du? De er da ligeglade med porte, kazza, etc...?
Avatar billede lrd Nybegynder
02. juni 2003 - 21:21 #4
Lyder til at tele2 har en elendlig service. Har hørt meget dårligt omkring dem. Har selv TDC og ved de er dyre men ville ikke selv skifte
Avatar billede donwang Nybegynder
02. juni 2003 - 21:25 #5
Da jeg fik ADSL hos dem, var der utrolig god support og service.
Men jeg var også en af de første der blev oprettet, så der var nok ikke så meget pres på supporterne endnu...
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. juni 2003 - 21:29 #6
Prøv at ringe til supporten hos TDC, CC, Tele2 og Tiscali. Bare for at se, hvor lang tid, der går før du kommer igennem.

Stil et par rigtig tekniske spørgsmål, og se om de kan svare.

Husk - den dag det går rigtigt galt, bliver supporten oversvømmet med henvendelser, så hvis den er dårlig når du tester, så er den med garanti rigtig, rigtig dårlig når det går galt...

Bruger selv TDC og er godt tilfreds. Deres support lagde dog ud med at være 3 uger om at at indrømme og løse et problem lige i starten. Derefter har det kørt 100% stabilt lige siden. (OK - der var vist problemer 1 dag).

Umiddelbart vil jeg anbefale TDC eller CC. Tiscalis support er nærmest ikke eksisterende jf. mine informationer. Jeg kender ikke Tele2.

JP
Avatar billede sundguf28 Nybegynder
03. juni 2003 - 00:41 #7
Der er stadig ikke meget pres på suporteerne endnu.

Tele2 har den bedste support af de udbydere der er på markedet idag. Og hvad der er bedre er at den er GRATIS.

Iøvrigt ryokan: Folk snakker som de har forstand på. Tele2 leger IKKE "big brother". De logger ikke deres kunder.

Den eneste port der er lukket er port 25.
Avatar billede volleborg Nybegynder
05. juni 2003 - 23:41 #8
Mine forældre har kørt med Tele2's ADSL løsning i 3 måneder nu, og forbindelsen har virket uden problemer. Jeg skifter nu selv til Tele2 efter at have været hos Cybercity i 2½ år. Mht. port 25 kan man køre relay.
Avatar billede jonbdk Nybegynder
06. juni 2003 - 21:58 #9
Så vidt jeg kan se på tele2s hjemmeside tilbyder de ikke en routerløsning
Avatar billede sundguf28 Nybegynder
07. juni 2003 - 18:28 #10
Det er korrekt at de ikke tilbyder en routerløsning.

istedet for port 25, tilbydes det at køre relay, som volleborg rigtigt siger.
Avatar billede bredker Nybegynder
07. juni 2003 - 18:33 #11
sundguf28>>det lyder nærmest som om at du er ansat ved tele2
Avatar billede jonbdk Nybegynder
08. juni 2003 - 12:54 #12
Når jeg snakker om en routerløsning er det mest med henblik på at det gør det mere besværligt at køre flere computere.
Så bliver man jo nødt til at have en computer kørende som router (evt. en ældre maskine med linux)
Avatar billede jgni Nybegynder
13. juni 2003 - 13:22 #13
> Tele2 har den bedste support af de udbydere der er på markedet idag. Og hvad > der er bedre er at den er GRATIS.

Må jeg pointere at 7730 1321 IKKE er et gratis nummer ? Og med MEGET lange ventetider så tikker penge-uret løs.
Avatar billede websmith Nybegynder
13. juni 2003 - 13:40 #14
Man skal være opmærksom på at Tele2 har lukket for port 25. Dvs. Hosting af egen mailserver vil kun fungere ved hjælp af Tele2's mail relay.

Ikke engang på erhversløsningerne er der åbent på port 25.
Tilsyneladende er Tele2 så naive at tro at de er de eneste som kan finde ud af at drifte en mailserver, så den ikke kan bruges til et åbent relay.

Om der er andre porte som de også har lukket for ved jeg ikke, men det gør ihvertfald løsningen ligegyldig for brugere/firmaer med egen mail server.
Avatar billede jgni Nybegynder
13. juni 2003 - 13:45 #15
Jeg kører med en Medarbejderbredbånd fra TDC med port 25 lukket.

...og min mailserver virker fint. Det skal bare sættes rigtigt op.
Avatar billede volleborg Nybegynder
13. juni 2003 - 14:06 #16
Mht. mailrelay mener jeg at man skal oprette relayserveren som sekundær mailserver i DNS
Avatar billede sundguf28 Nybegynder
14. juni 2003 - 08:58 #17
bredker: Det er korrekt. Jeg er ansat ved Tele2.

jonbdk: Der er ikke noget i vejen for selv at anskaffe sig en router og koble udstyret til.

websmith: Det er korrekt at der er lukket for port 25, men der kan køres igennem mail-relay.tele2adsl.dk istedet, så man HAR mulighed for selv at køre sin egen mailserver.
Avatar billede websmith Nybegynder
16. juni 2003 - 11:19 #18
sundguf28> Ja hvis man vil acceptere at tele2 modtager mails på sine vegne. Og vil acceptere et sandsynligt delay, da relay serveren/erne nok vil have travlt.
Avatar billede imprezadude Nybegynder
16. juni 2003 - 11:40 #19
Et andet aspekt er også at det gør det langt nemmere for ISPen at logge e-mail trafikken til og fra deres kunder når det blir aktuelt. Skal det sniffes kræver det helt andre ressourcer. Jeg er af den opfattelse at betaler man for en internet opkobling, skal man sq have en fuld adgang til nettet uden andre begrænsninger end den båndbredde man har bestilt...ToS (Type of Service) er et parameter de (ISPerne) har indført af bagdøren uden at gøre opmærksom på det når de reklamerer for varen. Det næste bliver vel at man kun kan køre port 80 gennem en af deres proxy servere.
Avatar billede nop Nybegynder
16. juni 2003 - 11:50 #20
til "imorgen er du en gift drue" har du da noget at skjule, udover kazaa mv så vil de fleste vel ikke have noget at skjule og så kan udbyderne efter min mening gøre hvad de vil. Efter min mening så skal politiet sætte sniffere på så ulovligt download af musik kunne begrænses ! (kun politiet selvfølgelig)
Avatar billede ryokan Nybegynder
22. juni 2003 - 19:46 #21
Det er blåøjet at tro at enhver magt forøgelse kun vil blive brugt af politiet.
d. 3 juli skal folketinget stemme om en lov, der kaqn være med til at svække individet retssikkerhed ganske betydeligt, hvis det lykkedes at få det igennem vil der snart ikke være menneskerettiheder mere, det bliver noget man sukker over og ønsker sig tilbage til fordumstid.

Alle tænkelige restriktioner vil blive ophævet og alle vil blive mulige kriminelle.
Det bliver kun hos Gud at nogen får sindsfred.

Hvis dette lovforslag bliver gennemgørt vil politiet kunene bruge hemmelige agenter, trojanske bagdøre og får unindskrænket ret til at gennemrode alle mennedskers ting.
Alt dette sker via en hemmelig retkendelse som den sigtedes forsvare ikke har adgang til.

Andre vil selvsagt også kunne udnytte disse bagdøre tænk selv videre.
Avatar billede ryokan Nybegynder
27. juni 2003 - 17:52 #22
jpvj svar lyder mest inteligent...:-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. juli 2003 - 12:25 #23
Tak for points og slutkommentaren :-)
Avatar billede sundguf28 Nybegynder
24. juli 2003 - 15:47 #24
jgni << det er korrekt at 77301321 (adslkundeservice)og 77301320 (ADSL support) ikke er et gratisnummer, men for de smarte findes der andre muligheder for at ringe gratis til Tle2adsl. Hvordan kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, men der findes et glimrende smuthul.
Avatar billede jgni Nybegynder
24. juli 2003 - 21:16 #25
> men for de smarte findes der andre muligheder for at ringe gratis til
> Tele2adsl.

Åhh....så nu er billig kundeservice for de smarte??
Det vil jeg da forelægge Tele2 og høre hvad det går ud på.
Hvis der er noget i det er det jo endnu et bevis på deres MEGET mærkelige måde at føre butik på.

> Hvordan kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, men der findes et glimrende
> smuthul.

Nu arbejder jeg selv med kundeservice, og det der kan jeg da ikke på nogen som helst måde gå ind for. Enten er vilkårene ens for alle eller også er der slet ikke vilkår. Det er min filosofi. Den mener jeg nu heller ikke er så gal.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
06. august 2003 - 11:28 #26
jeg har lige skiftet til tele2 i forbindelse med deres tilbudkampagne efter at ha været kunde hos cybercity i næsten 2 år

som kunde hos cybercity har der _aldrig_ været nogen problemer, men hos tele2 er mit net så ustabilt at jeg næsten ikke kan arbejde hjemmefra længere

enten ryger forbindelsen kortvarigt med små mellemrum og andre gange er der pludselig ingen forbindelse i flere minutter

jeg skifter hurtigst muligt tilbage igen
Avatar billede moviez Nybegynder
16. december 2003 - 23:11 #27
den dårligeste og den meste irreterene internet forbindelse du kan få er hos tele2adsl...

de har ikke kontrol over noget som helst..

det er som om den som firma ikke findes, man venter for at snakke med en i 30 min, også kommer de med en lille sætning (at de ikke kan svar) så man bliver nødt til at finde en løsning selv.

jeg bestilte 2 mb, og fik 1 mb...jeg bestilt 3-4 gange før jeg fik tele2adsl...de sover..

nu har jeg det og den kører ikke hurtigere end 40 kb i ca. man sku tro de har lukket for mange porte...

så giver de os den her hjemmeside hastighed.tele2adsl.dk for at tro vores hastighed er som de har sat den til..

jeg har enda kun fået min internet forbindelse som 1 mb..jeg ved ikke rigtige hvordan jeg fik den til 1 når jeg har valgt 2...men sådan sker det nogen gange i livet...
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
10. april 2004 - 12:16 #28
Sidder PT og overvejer at skifte til Tele2ADSL med fare for at blive lynchet af noget og hyllet af andre (har i den forbindelse aldrig haft problemer med support fra nogen som helst i verden.. heller ikke TDC, Tiscali, Debitel eller nogen jeg kan huske).

Der er 3 ting der i den forbindelse fangede min opmærksomhed: 1) Mailrealy og 2)  variable IP-adresser 3) Egen router.

1) Mailrealy
Jeg kører en server inkl. mailserver. Jeg har ikke brug for at kunne sende mails til andre via min egen server, men vil selvfølgelig gerne kunne modtage mails til de domæner jeg hoster på den. Bliver de sendt videre fra mail-relay-serveren fra Tele2 automatisk når min IP primær mailserver og mail-relay.tele2adsl.dk som sekundær mailserver?

2) Variabel IP
Når jeg er online med min server 24/7 er det så nødvendigt at få fast IP eller kan man med fordel benytte variabel IP og få en ekstra med i købet?

Jeg har haft ADSL hos Tiscali i 4 år, og i starten med variable IP (før jeg satte en server op) og bemærkede dengang at jeg altid fik samme IP når jeg gik online (routeren var sat til at time ud og lukke forbindelsen efter inaktivitet i et stykke tid).

3) Egen router
Kan jeg uden videre tilslutte egen router til skillefilteret, og dermed koble det antal PC'ere til jeg har lyst til?

Mvh Daniell
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
11. april 2004 - 10:00 #29
Lige en kommentar til Jer der siger Tele2 har dårlig service.

Jeg har sendt dem 2 mails.

Den ene som drejede sig om GPRS via deres mobilabonnementer var afsendt lørdag 10.04.2004 11:45 og jeg fik svar samme dag 10.04.2004 12:33.

Den anden som vedrørte ADSL afsendte jeg søndag, Påskedag 11.04.2004 00:50 (om natten) og fik svar allerede samme morgen 11.04.2004 09:29.

Jeg kan umuligt forestille mig at få lyst til at benytte en anden internetudbyder.

Mvh Daniell
Avatar billede volleborg Nybegynder
12. april 2004 - 02:07 #30
->daniellrosenlund
>1) Mailrealy
Ja
>2) Variabel IP
Brug fast IP. Har selv fast IP men mine forældre har variabel IP - og den er variabel.
>3) Egen router
Ja. Sæt den op til at have en statisk IP (den eksterne IP-adr). Jeg har haft problemer med Tele2's DHCP servere da min router stod til at få en IP dynamisk.

Der er mange der har været utilfredse med Tele2adsl; både med hensyn til service og hastighed. Jeg har ringet til dem to gange og er kommet igennem på mindre end tre minutter. Mht. hastighed kører min forb. på ca 110 % af hvad jeg betaler for. Jeg har haft Tele2 som ADSL-udbyder siden august 2003 og har ingen planer om at skifte.
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
12. april 2004 - 09:29 #31
-> volleborg

Tak for din kommentar og dine råd.