Avatar billede csi Nybegynder
02. juli 2003 - 21:23 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Perfektion, hvad betyder det for dig?

Da der er nogen inde på denne side der tror at man skal være perfekt vil jeg gerne vide hvad folk opfatter som perfekt, eller om udtrykket overhovedet skulle eksistere.

Folk tror at lande og mennesker kan/skal være perfekte hvorfor det?

Dette er men som en provokation til de folk der tror der er noget der er perfekt, men det findes ikke(altså den perfekte genstand/person eller hvad man nu siger).
Avatar billede lrd Nybegynder
02. juli 2003 - 21:32 #1
Perfektionisme drejer sig ofte om, at man simpelthen ikke kan
gøre tingene godt nok - og at hele ens omdømme og selvrespekt
står og falder med, om man gør tingene ordentligt, og
hvordan andre vurderer det man gør.

På mange måder er det at ville gøre tingene godt nok ønskværdigt
og nødvendigt. Uden en vis kvalitetsbevidsthed og
fornemmelse for, hvordan andre vurderer ens arbejde, kan
man jo let gå galt i byen - fordi man kan miste sin selvrespekt
og skuffe sine omgivelser i deres realistiske forventninger. Så i
en eller anden forstand vil en vis grad af perfektionisme
bestemt være at foretrække, fremfor f.eks. dovenskab eller
ligegyldighed.

Imidlertid kan ønsket om at være perfekt ind imellem være så
udtalt, at den frarøver én fornemmelsen af personlig tilfredsstillelse
- og den kan forårsage, at det ikke lykkes at opnå det
samme som andre, der har et mere afslappet forhold til det
de gør. Dermed kommer ønsket om at være god nok eller
perfekt til at stå i vejen for ens succes. Man bliver måske
handlingslammet, plages af evindelig dårlig samvittighed eller
underlegenhedsfølelse. Det kommer ofte til udtryk f.eks. på
følgende måder

MvH

Lrd
Avatar billede lrd Nybegynder
02. juli 2003 - 21:38 #2
Man oplever/føler/tror at man er værdiløs,
hvis man ikke er perfekt. Hvis man ikke får over 9 i karakter
er man mislykket. Hvis ikke man løser selv mindre væsentlige
rutineopgaver perfekt, duer man slet ikke til noget. Man har
vanskeligt ved at skelne mellem hvornår det er mere eller mindre
vigtigt at yde det perfekt. Man tager sjældent hensyn til egne
ønsker eller behov - eller man har kun de ønsker og det
behov at gøre hvad man »burde«.
»De andre er også bare skidegode«. Man har en tilbøjelighed
til at opfatte andre, som nogen der let opnår succes
med et minimum af anstrengelse, få fejltagelser og næsten
ingen følelsesmæssig stress - og med et maksimalt selvværd.
Omvendt opfatter man sig selv som én der, trods endeløse
fra sig ved altid at være i forsvar, altid at ville forklare sig,
undskylde eller gardere sig. Når man derefter ikke rigtigt
møder anerkendelse fra andre vil man ofte tilskrive dette, at
de andre har meget høje krav og værdier, som man altså ikke
selv kan leve op til.

Man har vanskeligt ved at forestille sig, at
de andre måske holder sig tilbage, fordi man selv skræmmer
dem, eller på forhånd har vanskeliggjort kontakten til dem
ved at foregribe afvisning eller kritik. Derfor vil man ofte
møde vanskeligheder med tæt kontakt til andre mennesker, og
måske hele tiden forestille sig, at det skyldes at de andre ikke
Almindeligvis vil man mene, at hang til perfektionisme skyldes
en eller anden form for grundlæggende mindreværdsfølelse.
Den kan f.eks. være begrundet i at ens forældre eller andre
altid har stillet meget høje krav til en - og at man har skullet
honorere disse krav for at blive elsket eller accepteret. Noget
kan også tyde på, at hang til perfektionisme er udtryk for en
angst eller bekymring for kaos eller uoverskuelighed. Man
kan f.eks. forestille sig, at verden bryder helt eller delvist sammen,
hvis man ikke har fuld kontrol over den, eller at man
flipper helt ud og mister al kontrol, hvis man ikke hele tiden
har styr på alting.
Avatar billede lrd Nybegynder
02. juli 2003 - 21:39 #3
Pyha håber du kunne bruge dette :-)

MvH Lrd
Avatar billede lrd Nybegynder
02. juli 2003 - 21:46 #4
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juli 2003 - 23:20 #5
Du kan være perfekt hvis du har rammerne for perfektionismen! Fastsætter man at hvad der er perfekt, skal man bare gøre det og så er det perfekt...!

Rimelig snørklet, men det er en anden måde at se på!
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juli 2003 - 23:20 #6
at (skulle ikke være der imellem "fastsætter" og "hvad"
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juli 2003 - 23:21 #7
...men csi.....hvad får dig til at skrive dette...???? Virker som om du er blevet stødt af noget?
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juli 2003 - 23:22 #8
Flot indlæg forresten Lrd!
Avatar billede lrd Nybegynder
02. juli 2003 - 23:26 #9
Lever sammen men en der har det sådan *LOL*
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juli 2003 - 23:40 #10
OGSÅ JEG... *LOL*

..kan være mærkeligt til tider!
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juli 2003 - 23:40 #11
svær at forstå! (burde der nok stå)
Avatar billede lrd Nybegynder
02. juli 2003 - 23:42 #12
Kan du sige irriterende :-)
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juli 2003 - 23:47 #13
ja OK! nogle gange kan det gå over stregen! :-) Dog har jeg i nogle år nu, prøvet at påvirke hende til en mere afslappet måde at se tingene på.....tager bare lang tid, da jeg tror det kommer fra forældrene (er lidt derhen af også).

(dog er det ved, at gå op for hende, at hun bare spænder ben for sig selv)
Avatar billede csi Nybegynder
03. juli 2003 - 06:32 #14
SRY jeg først skriver tilbage nu?

lrd>> Ja jeg er blevet stødt af folk der tror de ved det hele og kender til alle aspekter indenfor et område de umuligt kan vide noget om andet end hvad medierne fortæller dem.

Det er ikke kun herinde at folk tiltider bliver en smule arrogante og tror de har forstået en men baserer deres argumenter på en egenfortolkning af nogle ting man har sagt/skrevet f.eks er jeg næsten ordblind og har lidt svært ved at udtrykke mig til tider og så går folk ind og tolker tingene på en måde der slet ikke var meningen.

De ting jeg siger/skriver er ligeså meget ment som en provokation som en mening.

Ved ikke om det gir mening.

For mig er perfektion når man lever efter de principper der er rigtige for en selv. Så derfor mener jeg ikke at man kan påtvinge andre deres form for perfektion. Perfektion er forskelligt fra menneske til menneske ligesom fingeraftryk elle din dna profil.

Ved ikke om det giver mening er lige kommet hjem fra 20 års fødselsdag i Hvidovre og er lidt små påvirket af den dejlige gyldenbrune væske også kaldet "Øl".
Avatar billede csi Nybegynder
03. juli 2003 - 06:35 #15
Fed test for øvrigt lrd.
Avatar billede lrd Nybegynder
03. juli 2003 - 07:32 #16
Forstår godt hvad du mener!
Avatar billede lrd Nybegynder
03. juli 2003 - 07:32 #17
Alt det skriven burde oz give 500 point *LOL*
Avatar billede magictouch Nybegynder
03. juli 2003 - 08:55 #18
Perfektionist og det perfekte menneske er to vidt forskellige ting.
Langt hen ad vejen er jeg enig med lrd, men perfektionisten begynder ikke på noget, hvis vedk. kan se at at det ikke kan fuldføres med 110%
Det er meget frustrende, indtil man finder ud af, at det er sådan man er skruet sammen, og hold da k... hvor det irriterer andre mennesker. Ang hvad der er perfekt, jamen hvem kan/skal egentlig afgøre det?
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2003 - 23:45 #19
>>csi

-- jeg så du startede tråden og opfattede den som et direkte partsindlæg i http://www.eksperten.dk/spm/369849 , hvilket selvfølgelig i sig ikke har nogen fejl ...

Men jeg er af den overbevisning at perfektionisme som begreb er et rent 'akademisk' begreb, hvilket forøvrigt blev bekræftet af ovennævnte test -- som jeg kun kan opfatte humoristisk ,-)
-- folk som kan svare ja til mere end en 3-5 spm må have et utroligt kedeligt liv !-)

-- men da du nu efterlyste honos indlæg mente jeg, at jeg var nødt til at give et input også:

Du farer straks over i at kalde det perfektionisme at _forsøge_ at gøre ting rigtigt, der tror jeg du tager grumme fejl *+)

-- jeg har da en intention om ikke/aldrig gøre ting forkert, men da jeg er klar over at også jeg er et menneske er jeg ikke i tvivl om, at jeg vil begå fejl på områder som jeg mener er vigtige at omfatte af det, at gøre rigtigt ...

-- Perfekt, det svarer vel nogenlunde til at 2+2 = 4 under alle omstændigheder, og det ved faktisk en hel masse at det ikke er (kan ikke lade være: momsen lægges ofte til en faktura efter sammentællingen, og så er 2+2=5) ...

-- en helt anden ting er så, hvordan man forholder sig til hvordan verden flytter/flyttes omkring en, for det ville sågu da være lige så tåbeligt bare at acceptere hvadsomhelst som hvemsomhelst gjorde overfor nogetsomhelst -- der må zq være en blonde !o]

-- og så for at vende tilbage til dit udgangspunkt: Tråden som lrd har startet, og hvor du giver udtryk for (undskyld min frie fortolkning) brækfornemmelser over folks hellighed. Sådan ser jeg det overhovedet ikke. Jeg opfatter det (nærmest tværtimod) som om, der er nogen som bekymrer sig, tager fat i verden for præcis at give det lille skub mod en mere rimelig verden og ikke med eet tag presse den ind på den lige, perfekte vej ...

Just my 25 cent ,-)
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2003 - 07:25 #20
Perfektion er en lidt ubeskrivelig faktor efter min mening, da det for mig er noget uopnåeligt. Hvis vi holder det op mod mennesker, vil ingen på noget tidspunkt vkunne være perfekt, da det ikke vil være realistisk at kunne gøre alle tilfredse, endvidere vil det perfekte menneske være en definationssag, og derved igen være uopnåeligt.

Perfektion er både godt og skidt i vores hverdag, man stræber mod det uopnåelige, hvad kan være godt, så længe man kan se realiteten i øjnene og sige til sig selv jeg når det aldrig. Omvendt kan dette være til stor fortvivelse for de folk dette ikke går op for, de vil møde evig modstand og evige nederlag, da de ikke ser at det ikke kan lade sig gøre.

Jeg vil vove den påstand at mennesket ikke kan leve uden denne faktor, hvor underligt det nu end lyder, da det er uopnåeligt, da det giver alle folk noget at stræbe efter, og uden dette, ville vi ikke nå videre.

du skriver endvidere:
"Dette er men som en provokation til de folk der tror der er noget der er perfekt, men det findes ikke(altså den perfekte genstand/person eller hvad man nu siger)."

Jeg tro ikke det er folks tro på det perfekte det skal forståes som, men et håb på det perfekte, i denne tid, hvor der sker så mange på en måde uretfærdige ting i verden så som det store tab af civile under krigen, den lille pige der blev myrdet m.m. Så vil jeg mene at det er deres håb om en perfekt verden der kommer til udtryk, da man ellers ikke aner hvad der skal ske med denne jord, hvis tingene fortsætter som de er nu....

der er sikkert mange der er uenige i dette indlæg, men som sagt så har vi jo hver sit syn på det perfekte, og dette er så min fortolkning, som sikkert kunne laves på mange andre måder.

mvh.
Questis
Avatar billede lrd Nybegynder
11. juli 2003 - 18:12 #21
er her lukketid
Avatar billede csi Nybegynder
13. juli 2003 - 15:46 #22
jep
Avatar billede hono Nybegynder
22. juli 2003 - 19:26 #23
k, så er jeg hjemme i DK igen, og som jeg lovede dig her http://www.eksperten.dk/spm/369849, vil jeg lige smide en kommentar til dette spørgsmål. Jeg ser som roenving dette spørgsmål som en forlængelse af det førnævnte og vil derfor svare med udgangspunkt i det.

Grunden til at hele dette perfektionsbegreb kom på bane var at du kritiserede mig (og andre) for at kræve at USA førte en perfekt politik, hvilket jeg ganske rigtigt langt fra mener at de gør. Jeg kritiserede USA hvortil du svarede at man ikke kan forvente at noget land er perfekt. Jeg synes dette argument er fuldstændig intetsigende og malplaceret da det jo eliminerer alle muligheder for at kritisere nogle eller noget. Hvis man hverken nogen bliver kritiseret kan slå det tilbage med, at ingen er fuldkommen/perfekt, når vi jo aldrig nogle vegne.

Perfekt er for mig at se et meget subjektivt begreb, og man kan derfor aldrig afgøre præcist hvad det er. Og det er NETOP det der gør, at jeg mener det er vigtigt at man diskuterer, kritiserer og engagerer sig. Netop fordi ingen kan sige hvilken udenrigspolitik der ville være den perfekte for USA at føre, er det vigtigt at man giver sig mening til kende hvis man er uenig, så der kan komme en debat igang. Hvis der derimod var et fast facit for hvad det perfekte er, ville en sådan diskussion være overflødig.

Mht. hele denne irak-diskussion ser jeg det grundlæggende sådan så du mener, at jeg (og alle andre ikke-irakere) skal holde mund, og blande os uden om hvad der sker i Irak, eftersom vi ikke har tilstrækkelig indsigt og viden herom. Jeg mener derimod, at det er min pligt som menneske og borger i et demokratisk land, at reagere på hvad jeg oplever som urimeligheder begået mod mine medmennesker. At dette i videst muligt omfang skal ske med udgangspunkt i de indvolveredes (her irakernes) holdninger, mener jeg i den forbindelse er meget vigtigt.

Øjensynligt stoler du ikke ret meget på de danske og internationale medier. Selvom man især i krigsperioder skal være forbeholden overfor hvad medierne beretter, mener jeg derimod, at en af de største styrker vi har i bl.a. Danmark er den fri (og dermed i vid udstrækning troværdig) presse, som netop retfærdiggør og forpligter os til at reagere på de ting vi får kendskab til.

Jeg forstår egentlig ikke rigtig dine holdninger og din argumentation. Som jeg ser det tager du afstand fra at blander sig i noget som helst som ikke umiddelbart vedrører en selv. Den yderste konsekvens af denne ideologi må vel være at man f.eks. afskaffer politiet da de jo ikke kan vide hvordan "offeret" tænker og har det. Endvidere mener jeg at man med en så passiv, og for mig at se egoistisk adfærd, i virkeligheden tager lige så meget stilling til tingene som hvis man var aktiv debatør. Den der tier samtygger siges det, og i dette tilfælde vil det altså sige, at den der ikke interesserer sig for, og reagerer på, hvad USA laver i Irak, giver USA frit råderum og mulighed for at gøre som det passer dem.

God sommer

Hono