Avatar billede exp-ralle Nybegynder
14. juli 2003 - 15:25 Der er 5 kommentarer

Database problem!!

Hej...

Jeg er ved at lave en lille "trænings dagbog" i Delphi.. jeg bruger en MS Access database til data. Det virker ok og den kan vise dataene i et DBGrid, men prøver jeg at redigere et indlæg i DBGrid'en får jeg denne fejl:

Project Dagbog.exe raised exception class EOleException with message 'Rækken kan ikke opdateres, da den ikke længere eksisterer. En række værdier er muligvis blevet ændret siden sidste indlæsning'. Process stopped. Use Step or Run to continue.

( i en popup)...

Hvad gør jeg galt? Det er en DBNavigator jeg prøver at regidigere i den med og jeg har faktisk _ingen_ kode som Delphi ikke har genereret, på nuværende tidspunkt. Kan det være mit autonummererings-felt, id hedder det?

Det virker med alm. indsæt..

Rasmus
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
14. juli 2003 - 17:05 #1
Problemet er der også hvis jeg bruger en DBEdit...

Kan det være et database felt (i tabellen) eller måske et af komponenterne (DBNavigator evt.) ??
Avatar billede janbb Juniormester
15. juli 2003 - 01:03 #2
Det lyder ikke som noget 'slemt' problem.Noget er åbenbart gået galt undervejs - ændret på databasen efter at programmet er initieret kunne det være.Kan ikke udfra oplysningerne vide det men det er sket for mig nogle gange - så forfra altså.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
15. juli 2003 - 19:59 #3
Jeg har lavet 2 programmer med det samme og det virker ikke i nogen af dem... og det er ikke den samme database!
Avatar billede wiibroe Nybegynder
16. juli 2003 - 13:10 #4
Hvis du henter dit data ind i et memo, kan du så ikke opdatere feltet med et SQL-udtryk.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
16. juli 2003 - 20:35 #5
Jeg bruger en TADOTable og ingen TADOQuery (hvis der er en, der er i hvert fald en i dbXpress) så hvordan??