Avatar billede boghandleren Praktikant
21. juli 2003 - 12:19 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Program under DOS, til afsendelse af SMS

Jeg har en lille, ældgammel PC, som jeg bruger til noget styring.

Jeg vil gerne have denne PC til at sende en SMS til min mobiltelefon, og jeg vil også gerne kunne sende SMS'er til PC'en fra min mobil.

Jeg forestiller mig at koble en eller anden billig mobiltelefon på PC'en vi et eller andet kabel som er beregnet til det, men hvordan programmerer jeg selve sende/modtage delen?

PC'en er *meget* lille, så der er ikke plads til Windows eller lignende.

Jeg kunne forestille mig noget skrevet i Pascal eller lignende, men hvordan?

Jeg er meget interesseret i tilbagemeldinger på dette spørgsmål, og anmodninger om yderligere detaljer besvares gerne!

Venlig hilsen
Boghandleren
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. juli 2003 - 12:24 #1
At bruge en mobiltlf. kræver at du kender protokollen, og de er svjv ikke offentlige.

Der findes nogle SMS sendere til seriel porten. Disse findes der med stor sikkerhed dokumentation til, så du let kan sende data vha. serielporten og således få afsendt en SMS.

Jeg ved at de bliver brugt af http://www.evalesco.com/ til overvågningsproduktet SysOrb, så man kan modtage en SMS selv om netværket er nede.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. juli 2003 - 12:25 #2
Hovsa... det var et svar
Avatar billede z42cool Nybegynder
21. juli 2003 - 13:04 #3
Du skal under alle omstændigheder bruge et GSM modem og derefter er det klart nemmeste at købe en gateway du så bare kalder fra dit program. Du kan dog også selv programmere det hele, men det kræver som jpvj er inde på kendskab til protokollen der anvendes. At denne ikke er offentlig tilgængelig er noget sludder, du kan finde masser af information vedr. afsendelse af SMS på nettet, bl.a. her:

http://www.option.co.za/faq59.htm
http://www.cellular.co.za/mobile_data.htm
http://www.physiol.usyd.edu.au/daved/linux/motorola/L-AT.html
http://www.cellular.co.za/sms_at_commands.htm
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2003 - 09:05 #4
z42cool> Du har ret. Tak for belæring! Jeg har misforstået det i forb. med et projekt jeg fik fortalt. Det var protokollen til at styre telefonen med og ikke hayes kommandoerne...

Spm. er bare, om en gateway i dag har support for DOS programmer? Næppe...

JP
Avatar billede z42cool Nybegynder
22. juli 2003 - 09:24 #5
jpjv>> En gateway er jo et stykke software der kommunikerer med modemmet og det har typisk sit eget api der ikke er standardiseret. GSM modemmer derimod har fuld support for AT kommandoer der kan sendes over seriel porten. Selve protokollen der anvendes ved afsendelse af SMS beskeder er også offentligt tilgængelig, nyeste version er her:

http://webapp.etsi.org/workprogram/Report_WorkItem.asp?WKI_ID=9337
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2003 - 09:27 #6
Vi er nok enige - jeg spurgte blot om, hvordan chancen for, at gateway softwaren overhovedet kan afvikles under DOS?

Mit bud er, at der findes en W32 udgave samt diverse Unix udgaver (Linux, Solaris mv.).

boghandleren bør derfor kaste sig over protokollen...

JP