Avatar billede zephyr Nybegynder
06. august 2003 - 11:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tegner jeg formler?

Hej..

Når jeg skal skrive kemi i Word, findes der så en slags addon, så jeg kan tegne de ringe osv, som molekylerne har? I stedet for at jeg skal sidde og lege med autofigurer :-)
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
06. august 2003 - 11:30 #1
Du kan evt. tegne vha. af værktøjslinjen "Tegning". Du kan lave formler ved:
Indsæt, objekt, Microsoft Equation
Avatar billede wuhulf Nybegynder
06. august 2003 - 11:39 #2
Det bedste er ChemSketch , som tilmed er gratis. Det kan hentes på:

http://www.acdlabs.com/download/

Med det kan du lave små billeder som du kan sætte ind i word.
Avatar billede hcma Novice
06. august 2003 - 11:39 #3
lige en lille ting: Microsoft Equation er ikke installeret som standard, men du bliver bedt om at indsætte cd-rom xxx, hvorefter det installeres helt normalt.
Avatar billede wuhulf Nybegynder
06. august 2003 - 11:39 #4
Det skulle have været et svar
Avatar billede wuhulf Nybegynder
06. august 2003 - 11:41 #5
Du skal tegne molekyler, ik'
Jeg tror ikke det er muligt med Microsoft Equation, og du har ret i at det er besværligt med autofigurer. Inden jeg begyndte at bruge ChemSketch, tegnede jeg simpelhen i paint.
Avatar billede wuhulf Nybegynder
06. august 2003 - 11:53 #6
I ChemScetch ligger der nogle templates (under table of radicals) med moleringe. Man kan også bare tegne dem med C-atomer i løs hånd (trække bindinger fra et c-atom til det næste - en dobelt binding laves ved at klikke på en binding) og få en fin struktur ved at trykke på knappen "Clean structure". Tilsidst kan det hele ekspoteres til et billede som kan sættes ind i word
Avatar billede zephyr Nybegynder
07. august 2003 - 10:45 #7
Tak wuhulf, det var vist lige det jeg søgte :)
Avatar billede wuhulf Nybegynder
07. august 2003 - 19:29 #8
Godt, håber at du kan finde ud af programmet og for skrevet noget godt kemi :-)