Avatar billede brianmp Nybegynder
08. august 2003 - 20:15 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Problem med boot fra SATA harddisk

Hej eksperter.

Jeg har et problem med min nye computer.

Jeg har lige installeret Windows XP Home, på en 120 Giga Maxtor harddisk. Bundkortet er et chaintech CT-9CJS, og hardisken er sat til SATA porten.
Problemet opstår når jeg forsøger at sætte min "gamle" 80 Giga hardisk (også en Maxtor) til den normal IDE (PATA) port.
Nu vil computeren ikke boote fra SATA porten, men kun fra PATA porten.
Jeg har forsøgt alt, men jeg kan ikke få det til at virke. Håber der er en ekspert, der kan...

På forhånd tak.
B_M_P
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2003 - 20:19 #1
kan du boote på den gamle harddisk? Ligger der en windows installation på den da?
Avatar billede brianmp Nybegynder
08. august 2003 - 20:24 #2
Der ligger ikke windows på den gamle harddisk, men jeg kan sagtens finde den i BIOS. Problemet er bare jeg kun kan se en harddisk af gangen, alt efter hvordan BIOS er opsat. Manualen til bundkortet kan ses på http://www.chaintechusa.com/tw/eng/Download/dl_LI.asp?DISNo=189 håber den kan bruges til noget. Jeg har ikke selv kunne bruge den til meget.
Avatar billede itopia Nybegynder
08. august 2003 - 22:29 #3
Du skal vælge bootrækkefølge for HDD.
Kender desværre ikke Chaintech, men på mit asus ligger det under Boot -> Harddisks og så kan jeg sætte rækkefølgen den skal botte drevene på.
Så kan jeg også se den rigtige disk i bootrækkefølgen (FDD->CDR->HDD)

Håber du kan finde noget tilsvaende i din Bios, ellers fortæl mig hvilken producent der bruges (Phoenix/AMi etc.)

/iTopia
Avatar billede halifax Nybegynder
08. august 2003 - 23:18 #4
Har du en partition sat som Aktiv på 80GB disken? Det kan være årsagen.
Det bedste er (når der skal bootes fra SATA disken) at 80GB disken er lavet som en stor udvidet partition, opdelt i et eller flere logiske drev.
Avatar billede itopia Nybegynder
10. august 2003 - 00:45 #5
Du skal finde punktet "Advanced BIOS Features" i din bios.

Herunder finder du "Hard Disk Boot Priority"

Sæt din boot rækkefølge så din SATA disk står først.
(Du skal have begge disk installeret.)

Vær opmærksom på at du skal gøre dette hvis du iæstter flere PATA diske, da PATA åbenbart har en højrere "default" boot prioritet end SATA.

/iTopia
Avatar billede brianmp Nybegynder
10. august 2003 - 19:34 #6
iTopia >> Det har jeg prøvet, virker ikke. Jeg kan kun se en hardisk af gangen.

I BIOS kan jeg vælge om jeg vil kører combined mode, eler enhanced mode. I combined mode viker det fint nok, men der kan jeg kun bruge den ene af de to pata kanaler. Det er ikke så godt, da jeg også har et dvd-drev og en brænder installeret.
I enhanced mode skulle jeg kunne bruge begge pata kanaler, men når jeg bruger den, BIOS ikke finde sata disken. Aner ikke hvorfor...
Avatar billede brianmp Nybegynder
04. september 2003 - 20:29 #7
Hmmm, der er åbenbart ikke meget hjælp at hente her. Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent en dags tid eller to endnu, det kan jo være jeg er heldig.

B_M_P
Avatar billede itopia Nybegynder
04. september 2003 - 22:01 #8
Ups, jeg havde vist glemt den her tråd igen...

Kan du se alle drev i Bios?

Er du sikker på at enhanced mode ikke slår SATA fra?

/iTopia
Avatar billede brianmp Nybegynder
16. september 2003 - 12:46 #9
I BIOS kan jeg kun se PATA-disken.

I enhanced mode skulle det være muligt at bruge 2 SATA-drev, og 4 PATA-drev, så SATA skulle virke.

B_M_P
Avatar billede brianmp Nybegynder
08. oktober 2003 - 11:37 #10
Jeg har fundet en løsning på problemet, jeg skulle bare opdatere min BIOS.
I får lige nogle point for forsøget.