Avatar billede lalledenby Nybegynder
15. august 2003 - 18:54 Der er 14 kommentarer

auto user gen

Hey
Jeg skal bruge et script (helst perl), der kan lave 50 unix brugere til mig automatisk. Jeg regner med at bruge apg til at lave password'ene. Desuden skal jeg også ha' scriptet til at tilføje brugeren som samba client. Er der nogen der ved nok om perl, til at de kan hjælpe mig i den rigtige retning? Eller bare et eksempel på en sådant script. btw jeg har brugt google. tak!
Avatar billede lap Nybegynder
15. august 2003 - 21:06 #1
Jeg kan finde et et eksempel i bash som tager udgangspunkt i en liste med login og navne.

Jeg kan lave det i bash med password osv. - er du interesseret?
Avatar billede mfalck Praktikant
15. august 2003 - 23:27 #2
det skulle ikke være umuligt at brygge et perl-script sammen som kan det. Skal bare have lidt flere oplysninger såsom - skal de 50 brugere have et automatisk brugernavn ala bruger1..bruger50 eller hvad ?

jeg har ikke lige brugt apg selv, men det er vel bare en kommando man sender afsted.

Hvis lap har et bash-script liggende så burde det hurtigt kunne konverteres til perl.
Avatar billede lalledenby Nybegynder
16. august 2003 - 16:12 #3
det lyder godt. det er fint med et bash script, så kan jeg bare køre det fra perl. det skal bare være ca bruger## (lissom du siger, 01 til 50). tak
Avatar billede lap Nybegynder
16. august 2003 - 23:36 #4
Følgende skulle virke - alt er sat og brugeren er oprettet som samba bruger med samme password som i unix.

Hvorfor det absolut skal være perl forstår jeg altså ikke, men dette her vil virke. I forhold til din beskrivelse er den en "fejl" - den første bruger hedder bruger1 og ikke bruger01.

Husk at klippe-klistre det - der er plinger både den ene og den anden vej ('`)
--snip--
#!/bin/bash
t=1
while [ "$t" != '51' ]
then
  username=bruger${t}
  password=bruger${t}bruger
  useradd $username
  echo $password | passwd --stdin $username
  smbpasswd -a -s $username $password
  echo "$username er oprettet"
  t = `$t + 1`
done

exit 0
--snip--
Avatar billede mfalck Praktikant
17. august 2003 - 12:16 #5
#!/usr/bin/perl

use strict;

my $t=1;
my ($password, $username);

while ($t<51) {
  $username="bruger$t";
  $password="password$t";
  system("useradd $username");
  `echo $password | passwd --stdin $username`;
  `smbpasswd -a -s $username $password`;
  print "$username er oprettet";
  $t++;
  }
exit 0
Avatar billede mfalck Praktikant
17. august 2003 - 12:21 #6
bemærk at det er en direkte konvertering af laps - jeg kan ikke lige huske hvordan apg virker - jeg kan lige prøve at installere det og se om jeg kan få det til at virke med scriptet.
Avatar billede mfalck Praktikant
17. august 2003 - 17:50 #7
her er en version som bruger apg:

#!/usr/bin/perl

use strict;

my $t=1;
my ($password, $username, $test);
my @ary;
my @bigary;

for (my $i=0;$i<9;$i++){
  $test = `apg -a 0`;
  @ary = split/\n/,$test;
  push @bigary,@ary;
}
  #print "bigary = @bigary\n";

while ($t<51) {
  $username="bruger$t";
  $password = $bigary[$t];
  system("useradd $username -p $password");
  `smbpasswd -a -s $username $password`;
  print "$username ($password) er oprettet\n";
  $t++;
  }
exit 0
Avatar billede mfalck Praktikant
17. august 2003 - 17:51 #8
kommentaren er lige fjernet :-)
#!/usr/bin/perl

use strict;

my $t=1;
my ($password, $username, $test);
my @ary;
my @bigary;

for (my $i=0;$i<9;$i++){
  $test = `apg -a 0`;
  @ary = split/\n/,$test;
  push @bigary,@ary;
}

while ($t<51) {
  $username="bruger$t";
  $password = $bigary[$t];
  system("useradd $username -p $password");
  `smbpasswd -a -s $username $password`;
  print "$username ($password) er oprettet\n";
  $t++;
  }
exit 0
Avatar billede mfalck Praktikant
17. august 2003 - 17:52 #9
`smbpasswd -a -s $username $password`;
kan ændres til:

system("smbpasswd -a -s $username $password");
Avatar billede mfalck Praktikant
18. august 2003 - 09:36 #10
evt kan man udvide programmet til at tage kommandolinie parametre så man kan styre f.eks antallet af generede brugere og startnummeret og evt en fil så man kan få outputtet ud i.
Avatar billede mfalck Praktikant
21. august 2003 - 14:23 #11
bom bom .. skete der mere ?
Avatar billede lap Nybegynder
21. august 2003 - 20:01 #12
åbenbart ikke....
Avatar billede mfalck Praktikant
21. august 2003 - 20:03 #13
surt show - men godt samarbejde mellem os :-)
Avatar billede lap Nybegynder
21. august 2003 - 20:08 #14
jeps - så må vi se, om der drypper et par points af til os på et tidspunkt :-)