Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 09:35 Der er 81 kommentarer og
2 løsninger

ikke boote fra cd-rom

Jeg kan ikke boote fra cd-rommen med xp home. cd-drevet er sat til first device. den starter overhovedet ikke op på cd-rommen men går direkte til windows. Jeg har en ikke helt ren xp pro på og har købt en home, jeg nu skal have ind på
Avatar billede miss-g Seniormester
21. august 2003 - 09:37 #1
Du skal gå ind i bios og fortælle computeren at den skal starte op fra drevet. Genstart - og så sker det....
Avatar billede resten Nybegynder
21. august 2003 - 09:39 #2
De skal kunne gøres som miss-g skriver men ellers kan du bruge boot disketter som er lavet hvis xp cdromen ikke er bootbar.
Avatar billede miss-g Seniormester
21. august 2003 - 09:42 #3
(Boot disketter på nettet):
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede Diojr Praktikant
21. august 2003 - 09:42 #4
miss-q: Eftersom han skriver at han _har_ sat CD drevet som first boot device i BIOS'en, så er det nok ikke løsningen.

arlet: Der er en mulighed for at CD'en ganske enkelt ikke er bootable (selvom det lyder underligt med en XP Home original ver.), du kan eventuelt hente en boot disk fra Microsoft (http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=&freetext=boot+disk&DisplayLang=en) og boote fra den, det kan være det hjælper :)

Held og lykke med det.
Avatar billede peet-49 Novice
21. august 2003 - 09:43 #5
I visse bundkort skal du sætte boot til cdrom i bios, de andre boot`s skal desables. Husk når du har ændret, tryk på ESC-F10 og enter, ellers kan den ikke huske det.
Når indstallationen er færdig, skal du sættte first boot til IDE 0 igen.
Avatar billede miss-g Seniormester
21. august 2003 - 09:44 #6
Sorry - jeg er lige stået op....gab *G*
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 09:44 #7
miss-g>> læs mit spørgsmål.. cd drevet er sat op i bios
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 09:45 #8
kan det være fordi det er en oem version, eller det har ikke noget med det at gøre
Avatar billede resten Nybegynder
21. august 2003 - 09:58 #9
arlet nej det har ingen betydning.

Men hent disse boot disketter til xp home de klarer den første fase som din cdrom ikke vil.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8

Ps de fylder 6 stk
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 10:02 #10
er i gang med at lave disketterne. vender tilbage.... tak for svarene i første omgang
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 10:56 #11
har kørt boot disketterne og startet op rigtigt med instalationen. så kommer der en meddelse op hvor der står nedestående værdi i .sif filen med installationsoplysninger er enten beskadiget eller mangler:
værdien 0 i linjen i afsnit sourcedisksfiles med tasten "sp1.cab"
installationen kan ikke fortsætte. tryk på f3 for at afslutte. Hvad gør jeg???
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 10:57 #12
Bytter din CD, den er defekt.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 11:01 #13
Fromsej>> jeg be tvivler dig ikke, men du er sikker på at det er cd rommer der er noget galt med. Den er helt ny
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 11:05 #14
Grunden til jeg tror det er den simple at du har kørt bootdisketterne, når den egentlige installation så starter, får du en fejl, så enten er det skiven eller dit drev der er defekt.*S*
Har du mulighed for at prøve XP CDén i en anden PC?
Du kan jo bare se om den vil boote, og så afbryde.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 11:10 #15
Hvor dum kan man være. Jeg har jo min egen xp´er. kan jeg prøve med den??
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 11:13 #16
Ja, så kan du se om det er skiven eller drevet.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 11:20 #17
min kunne godt boote op fra cd-rom drevet, men der kom en fejlmeddelse med : filen setupdd.sys kunne ikke indlæses. fejlkoden er 7. inst kunne ikke fortsætte... Og den virker på min
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 12:06 #18
fromsej>> Er det noget der siger der noget!!!!
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 12:51 #19
Helt ærligt, nej.
Du prøvede på en anden PC, hvor det virkede?
Det virker ikke på den du skal have det installeret på?
Du har prøvet med en anden bootable CD?
Prøv at hente en win98 bootdisk og formater Harddisken en gang til.
www.bootdisk.com
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 12:56 #20
jeg har 2 org. cd´er. den ene vil ikke starte op med at  boote og den anden laver den fejlmeddelse. win 98 bootdisk? går det til xp, kan man det??
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 12:56 #21
begge cd´er virker på min egen comp.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 13:00 #22
Til at få formateret din HD, kan du sagtens bruge en 98 disk.
Du burde også kunne installere fra den, ved i DOS at finde vej til I386 mappen og køre en .exe fil, men jeg kan ikke huske hvad den fil hedder lige nu.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 13:07 #23
Formater din harddisk med 98 bootdisketten, bliv i DOS, skift til dit CD drev, find I386 mappen, skriv winnt og tryk <Return>
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 13:14 #24
hvordan formaterer jeg harddisken??? der står A:\>
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 13:15 #25
når jeg har bootet fra 98 disketten
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 13:22 #26
Du skriver Format C: <Enter> så bliver disken formateret.
Derefter skriver du D: <Enter> hvis D er dit CDdrev, det er nu nok E: da 98 bootdisketten har lavet et "ramdrev"
Derefter skriver du CD I386 <Enter>
winnt <Enter>
Så skulle det virke.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 13:26 #27
ved Format c: skriver den invalid drive specification
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 13:39 #28
nu fik jeg formateret c drevet, men den skriver stadig "invalid drive specification" når jeg prøver med d: og e:
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 13:40 #29
C: accepterer den, så nu står den der
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 13:47 #30
det var ikke c drevet den formateret, det var nok det ram drev, for det var kun på 8 mb. Men jeg skrev format c:
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 13:53 #31
OK, så er harddisken NTFS formateret, det kan en 98 bootdisk ikke læse.
Så skal du bruge Fdisk først til at slette alle partitioner, og oprette dem igen.*S*
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!
Print den evt. ud , det er nemmere fra et stykke papir.

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesigeher.us)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition
Hvis du har en ikke-DOS ( NTFS ) skal den slettes først.

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i

BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen

finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som

derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at

gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på

Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere

(det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows

(95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet

Tyvstjålet fra Retaxes.*S*
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 14:04 #32
er ved slutningen af b) i dit svar.
- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition. det svarer jeg ja til, så spørger den om "enter volume label"
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 14:05 #33
Det er harddiskens navn.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 14:06 #34
Hvis du f.eks har kaldt den Arlet eller Olsen eller Cdrev, eller hvad ved jeg.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 15:23 #35
Har været det hele igennem og startet op med xp bootdisketter og konveteret til nfts og så kommer denne meddelelse hvor der står "nedestående værdi i .sif filen med installationsoplysninger er enten beskadiget eller mangler:
værdien 0 i linjen i afsnit sourcedisksfiles med tasten "sp1.cab"
installationen kan ikke fortsætte. tryk på f3 for at afslutte." Hvad gør jeg???
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 15:27 #36
hvis jeg nu prøver at boote fra cd rommen kommer denne meddelse "filen \i386\ntkrnlmp.exe kunne ikke indlæses. Fejlkoden er 7. installationen kan ikke fortsætte....
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 15:42 #37
Jeg står af her, men tilkalder lige andre der måske kan klare det.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 15:44 #38
Jamen tak for hjælpen. Håber du får fat i nogen, da den jo slet ikke kan starte op nu eller noget. Endnu en gang tak...
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 15:48 #39
Arlet>>Jeg hader at give op, og jeg skal nok få fat i nogen, hvis ikke de dukker op af sig selv.*S*
Velbekomme.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 15:51 #40
Det ved jeg godt, det var også derfor jeg fik julelys i øjne, da jeg så dit navn dukke op, da du har hjulpet mig før til et rent 13 tal.
Avatar billede resten Nybegynder
21. august 2003 - 17:32 #41
Har du tjekket din cdrom for evt fedt finger eller ridser ?

Prøvv evt også at gå ind i bios og lav en load setup defoults.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 17:34 #42
det første er i orden. den sidste er jeg ikke med på hvordan man gør
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 17:37 #43
der er en setup hvor der er en mappe med drevne og en mappe med boot device og så en hel masse andet
Avatar billede resten Nybegynder
21. august 2003 - 17:43 #44
Der skal gerne være et sted i bios hvor du kan lave en load setup .....

Men ellers syntes jeg du skal ringe til mircrosoft support nu du har invisteret i en ny home udgave og tlf skulle gerne stå på æsken.
Avatar billede kenp Novice
21. august 2003 - 19:50 #46
har du brugt Fdisk! hvis ja så kan du sikkert slet ikke starte din maskine længere ikke!
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 20:10 #47
har brugt fdisk. og nej jeg kan ikke starte op nu overhovedet
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 20:11 #48
Har du nogle forslag
Avatar billede kenp Novice
21. august 2003 - 20:23 #49
ja det har jeg har du en backup af dine dokumenter m.m.!

følge fromsejs guide, men han mangler 1 punkt hvorfra du skal slette du skal nemlig starte med at slette fra punkt 4 og ikke punkt 3 som han skriver (vær opmærksom på at du mister ALT) hvad som er på harddisken. og når det er ryddet ud så boot på dine bootdisks igen (til xp-home) og prøv igen
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 20:31 #50
det har jeg gjort. ALT var slettet, der var ingen drev tilbage. jeg oprettede et og formateret det i dossen. så startede jeg op med bootdiskne og videre på cd-rommen og så kom fejlmeddelsen "filen \i386\ntkrnlmp.exe kunne ikke indlæses. Fejlkoden er 7. installationen kan ikke fortsætte....
Avatar billede resten Nybegynder
21. august 2003 - 20:33 #51
Måske du kan bruge noget af dette ?

http://www.eksperten.dk/spm/356018
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 20:47 #52
Jeg har slettet det hele igen og formateret boote op på disketterne og cd-rommen har accepteret slutbrugerlicensen så skal den formateres hvilken filsystem skal jeg vælge
benyt ntfs-filsystemet (hurtig)
benyt fat-filsystemet (hurtig)
benyt ntfs-filsystemet
benyt fat-filsystemet

har normalt altid valgt den øverste.
hvad forskel er der på ntfs hurtig og alm??
Avatar billede resten Nybegynder
21. august 2003 - 20:49 #53
Jeg tror ikke der er den store forskel eller jeg har aldrig tænkt på at undersøge sagen :)

Men snup du denne...

Benyt ntfs-filsystemet (hurtig)
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 20:55 #54
Den nåede kun lige 15 sekunder efter valget så kom der en meddelse op hvor der står "nedestående værdi i .sif filen med installationsoplysninger er enten beskadiget eller mangler:
værdien 0 i linjen i afsnit sourcedisksfiles med tasten "sp1.cab"
installationen kan ikke fortsætte. tryk på f3 for at afslutte."

Nu har jeg prøvet med både cdrom drevet og dvd-drevet, så det er ikke drevet der er noget galt med
Avatar billede resten Nybegynder
21. august 2003 - 20:59 #55
Få din cdrom byttet eller ring til M$ nu da det er en helt ny cdrom du har købt.
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 21:02 #56
har prøvet med min egen xp home cd og det er det samme, så det er ikke skiven, der er noget galt med.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2003 - 21:06 #57
www.killdisk.com
Så er den disk så ren som den bliver.*S*
Avatar billede elvissa Nybegynder
22. august 2003 - 01:23 #58
Hej Arlet
Jeg tror ikke der er noget galt med din cd-rom. Jeg får præcis samme fejlmedd. efter at have downloaded boot-disketter til xp, kørt dem, formatteret partitionen, og snap - denne fejlmeddelelse. Hvis du finder ud af hvad der var galt hører jeg gerne fra dig i denne tråd!

xx

Elvissa
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2003 - 07:34 #59
Nogle forslag:

Prøv evt at boote på en windows 98 bootdisk og kør kommandoen
fdisk /mbr
Hvis du har flere cdromdrev i maskinen, så tag dem fra så der kun er 1 tilbage.
Har du kun 1 drev i maskinen så lån et andet cdromdrev og prøv om det går bedre
Lån en anden Ram-blok og prøv om det går bedre med den.
Avatar billede elvissa Nybegynder
22. august 2003 - 09:33 #60
Hej Arlet

Jeg tror jeg vil undersøge flg.:

-Er det de rigtige boot-disketter jeg bruger? Home duer ikke til Pro, og vice versa.
-Er maskinen indenfor xp's specifikationer. Jeg tror min er lige på grænsen mht. RAM. Der kunne jeg evt. prøve at installere en anden Windows.

Og nu vi er ved installation af anden windows, så kan de xp-boot disketter - der formatterer fint fint - jo også formattere til FAT, så det ville jeg prøve at gøre først hvis jeg skulle installere en ældre windows i stedet.

xx

Elvissa
(der håber du er kommet videre...)
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 09:40 #61
fdisk /mbr.. nogen der ved hvor  / sidder, når den ikke sidder over 7 tallet. i dos sidder de andre steder.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2003 - 09:43 #62
Brug den på det numeriske tastatur. Den sidder over 8 tallet.
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 09:45 #63
har lige prøvet fdisk /mbr. den kørte i 2 sekunder og så kom en ny linie med a:\> skal den ikke køre længere
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 09:47 #64
har prøvet med anden ram og byttet cd rom drev. det var det samme. så det hardware er der ikke noget galt med
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2003 - 09:52 #65
Det er normalt at fdisk /mbr gør sådan
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 09:54 #66
skal jeg så prøve at installerer med boote disketter igen
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 10:01 #67
når jeg når dertil hvad skal jeg vælge :

benyt ntfs-filsystemet (hurtig)
benyt fat-filsystemet (hurtig)
benyt ntfs-filsystemet
benyt fat-filsystemet
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2003 - 10:19 #68
Ja, og denne gang så vælg "benyt fat-filsystemet" (IKKE hurtig).
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 12:22 #69
Lortet virker stadig ikke. Kørte alm. fat-filsystem, det samme skete. den samme fejlmeddelse kom frem
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 12:50 #70
Har lige snakket med microsoft. Skal prøve forskellige ting. Vender tilbage når jeg har prøvet....
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2003 - 13:39 #71
Vi glæder os til at høre løsningen, og håber det snart lykkes.*S*
Avatar billede elvissa Nybegynder
22. august 2003 - 13:45 #72
Arlet: Der er 15 gode point til dig i en anden tråd under denne kategori (Win XP), hvis du offentliggør løsningen.
Håber det lykkes!
xx
Elvissa
Avatar billede arlet Juniormester
22. august 2003 - 14:02 #73
det hjalp ikke, så jeg ringer til microsoft igen. de mente der var en fejl på min første bootdiskette, da filen txtsetup.sif ikke var på den. den har jeg overført fra xp skiven til disketten. men det virker stadig ikke
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2003 - 14:47 #74
Er det en maxtor harddisk ?
I et andet spørgsmål løste maxblast et problem med at installere windows 98 på en maxtor harddisk:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
Avatar billede elvissa Nybegynder
25. august 2003 - 11:47 #75
Hej Arlet
Jeg har repartitioneret og formatteret min harddisk tilbage til FAT32, og lagt en ældre og mindre ram krævende Windows ind (98SE). Problem solved, sort of...
Jeg tror mit problem var et RAM-underskud.
Jeg håber du fik styr på din installation.
Jeg lukker den anden tråd, den som jeg refererede til tidligere, og snupper pointne tilbage.

xx  nærige Elvissa
Avatar billede arlet Juniormester
27. august 2003 - 07:38 #76
Det var mine ram, der ikke var nok af. Nogle af ramne virkede ikke ordentligt, så de er skiftet ud og så fungerede det med det samme.

Men Tusind tak for hjælpen alle sammen. Læg nogle svar for jeg skal af med nogle point for hjælpen.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. august 2003 - 07:40 #77
Det var godt du fandt fejlen.*S*
Avatar billede arlet Juniormester
27. august 2003 - 07:44 #78
ja, mange tak for hjælpen, fromsej. jeg skal lige have resten og tonnybrandt til også at lægge svar. De har også fortjent lidt point
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2003 - 07:50 #79
Her kommer så mit svar. Fint at du fik det fixet :-)
Avatar billede arlet Juniormester
27. august 2003 - 07:54 #80
Ja, med det store arbejde er det ikke mange point. I får lidt ekstra næste gang, for det er nok ikke sidste gang, jeg råber om hjælp herinde
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2003 - 07:58 #81
Det er fint nok.
Takker for point :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
27. august 2003 - 12:13 #82
Tak for point, du spørger bare igen.*S*
Hvad med Resten, skulle han ikke have haft en sjat?
Avatar billede arlet Juniormester
27. august 2003 - 12:22 #83
resten>> sorry, havde lige glemt dig men der er lidt point at hente her : http://www.eksperten.dk/spm/393177

tak fromsej