Avatar billede shamanic Nybegynder
01. september 2003 - 22:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

musikvideoer lavet fra mtv

Er det lovligt at hente musikvideoer fra andre, som har optaget(ved ikke det rigtige ord for dette) det fra mtv?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. september 2003 - 22:43 #1
nej det er det ikke, at kopiere kopier er ulovligt
Avatar billede dr0zie Nybegynder
01. september 2003 - 22:43 #2
Mmm det ved jeg ike helt shamanic men du kan da se dem alle sammen på http://www.mtv.com/music/video/ og også hente dem
Avatar billede shamanic Nybegynder
02. september 2003 - 15:35 #3
hmm er stadig forvirret, fandt dette på nettet:

Digital kopiering
Forbrugervejledning
11. oktober 2001

Siden sommeren 2001 har digital hjemmekopiering af musik været tilladt. Men reglerne er forvirrende - og for edb-programmer gælder der helt andre regler.

Du må kopiere til personligt brug inden for din egen hustand - altså til dig selv, din ægtefælle og dine børn. Du må gerne lytte til din egen kopi på en discman. Den kan du så tage med i toget eller over til vennerne. De må bare ikke lytte til discmanen. Du må også lytte til de kopierede cd'er på dit arbejde. Men kun hvis musikanlægget er dit eget og står inde på dit eget kontor.

Du må kun kopiere lovlige værker. På internettet kan det være svært at se, om en musikfil er lagt på nettet med kunstnerens tilladelse eller ej. Som forbruger findes der ingen anden vejledning end at følge sin sunde fornuft, når man kopierer musikfiler fra nettet.

Du må gerne:

Kopiere et lovligt værk - dvs. et lovligt eksemplar af et udgivet værk.
Kopiere et værk, hvor kunstneren eller ophavsmanden selv har tilladt kopiering.
Kopiere en lovlig cd lånt af en ven
Kopiere en cd lånt på biblioteket.
Spille en lovligt kopieret cd til din egen fest.
Kopiere til din pc med henblik på 'elektronisk afvikling inden for husstanden'.
Lytte til din egen kopi hjemme, i bilen, i sommerhuset, på din båd og på din discman.

Du må ikke:

Kopiere en kopi-cd.
Kopiere værker hentet på nettet, som er lagt ud uden kunstnerens eller ophavsmandens samtykke.
Kopiere en cd og spille den til en andens fest.
Lytte til en kopieret cd på arbejdspladsens musikanlæg.
Give en kopieret cd væk.
Låne, bytte eller sælge en kopieret cd.
Videresende et digitalt leveret værk via din e-mail.

Når det drejer sig om edb-programmer er reglerne helt anderledes. I loven om ophavsret er de undtaget fra retten til privat kopiering og retten til udlån. Det betyder, at du kun må gøre det som er tilladt ifølge programmets licensbetingelser.

Som regel siger licensbetingelserne, at man ikke må kopiere programmet, og at man kun må bruge det selv. Måske må man lave en backup-kopi til eget brug. Hvis man sælger programmet til andre, skal man selv slette det man har installeret og destruere alle kopier.

Kilde.: Forbrugerrådet - tænk+test

Som sagt er jeg forvirret om det er lovligt at hente/have musikvideoer, er der meget forskel at have en musikvideo på videobånd eller på ens pc?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
02. september 2003 - 16:07 #4
Efter hvad jeg har hørt så kommer det an på om det er optaget digitalt eller analogt. Ved ikke om dette stadigvæk gælder eller om jeg har sovet i timerne.

Hvis du fx. selv optager noget fra dit TV, så er det jo fra analogt hvilket jeg mener er ok.

Hvis du derimod henter noget (fx. fra internettet) digitalt så er det ulovligt.

Hvis MTV selv lægger deres musik videoer ud på nettet så må det være fordi de selv har valgt det og dermed er der ingen copyright på dem.

Men jeg er sq sikkert nok helt forkert på den :(
Avatar billede shamanic Nybegynder
08. september 2003 - 21:50 #5
hmm, synes ikke rigtig at jeg fik noget svar, ztyxx kan du evt. finde et link hvor du har læst dette, om kopiering af en musikvideo
Avatar billede shamanic Nybegynder
08. september 2003 - 21:54 #6
maniacdog, hvis jeg går ud fra det du siger, at en musikvideo er optaget analog, det er jo de fleste, fra et analog antennesignal ind i et TV tunerkort, og derfra til harddisken, så skulle det være lovligt at hente fra en anden bruger da han ikke har kopieret/optaget det digital.
Avatar billede alra Nybegynder
08. september 2003 - 23:33 #7
Det er ikke MTV som ejer rettighederne til de musikvideoer der bliver vist. Det er pladeselskaberne. Og Maniacdog har ret i at det er ok at optage dem fra TV. Så længe det er til privat brug og ikke kopieres videre på et andet medie til venner og bekendte (eller fjender) er det ok. Desuden sender MTV knapt nok analogt mere.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. september 2003 - 23:38 #8
jeg havde et direkte link, men siden er tilsyneladende lavet om siden jeg bookmarkede, men det var på www.copydan.dk
Avatar billede alra Nybegynder
08. september 2003 - 23:54 #9
Ztyxx mener muligvis den her: I ophavsretslovens § 12, stk. 1 står der:
”Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.”
Se resten på: http://www.copydan.dk/cm371.asp?d=1
Avatar billede ztyxx Nybegynder
08. september 2003 - 23:58 #10
den kan bruges, men mener ikke at det var den, synes at det var lidt anderledes, men den svarer vel egentlig på spørgsmålet
Avatar billede shamanic Nybegynder
11. september 2003 - 12:38 #11
alra kan du komme med et svar, så får både dig og ztyxx point
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. september 2003 - 16:00 #12
takker for point :-)