Avatar billede ninka Nybegynder
01. september 2003 - 22:59 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Brænderproblem i forbindelse med .jpg-filer.

Jeg har et problem med min brænder (teac cd-W54e)
Når jeg vil brænde .jpg-filer over på en cd-r, bliver de undervejs beskadigede, så de slet ikke kan bruges.
Meningen er at jeg gerne vil lave en cd-r med fotos fra mit digitalkamera, som kan vises på min dvd-afspiller.
Alle andre filtyper er der ingen problemer med.
Min pc er en IBM Aptiva 2178-860 m. Windows 98.
Jeg har prøvet forskellige programmer såsom Nero og easy cd creator.
Håber at en eller anden kan hjælpe mig!! På forhånd tak!
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2003 - 23:07 #1
lav dine billeder om til et andet format, f.eks. tif
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2003 - 23:08 #2
det kan gøres med et billedbehalingsprogram, f.eks. Photoshop eller muligvis Paintshop pro.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2003 - 23:09 #3
billedbehalingsprogram=billedbehandlingsprogram
Avatar billede ninka Nybegynder
01. september 2003 - 23:10 #4
Ja, og så virker de også fint på min pc, men det format dur bare ikke i min dvd-afspiller!
Avatar billede dytti Novice
02. september 2003 - 02:47 #5
Dit problem er at du bruger cd-r.
De cd'er som kan overskrives igen og igen, har store kvaler med at virke udenfor computeren.
F.eks. kan du ikke afspille cd-r i en almindelig cd afspiller.

Derfor - du er nødt til at bruge almindelige cd'er som ikke kan overskrives
Avatar billede kadann Nybegynder
02. september 2003 - 09:25 #6
dytti -

CD-R er da netop skiver der ikke kan overskrives, ellers ville det jo være CD-RW.

Men, alle DVD-afspillere skulle kunne læse CD-RW, så det skulle heller ikke været problem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2003 - 09:45 #7
kadann> du kommer med et par kommentarer, men leverer det som svar.
Manden efterlyser en løsning!
Avatar billede ninka Nybegynder
02. september 2003 - 10:00 #8
Jeg har prøvet med begge slags skiver, så det er heller ikke der problemet ligger!
Avatar billede kadann Nybegynder
02. september 2003 - 10:07 #9
retaxes -

rooolig nu, valium er din ven. Alle kan vel komme til at sætte et hak det forkerte sted.

ninka -

Har du prøvet en anden brænder? Det kan jo være din brænder der laver ballade.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2003 - 10:19 #10
ok ;o)
har taget en valium nu.
Avatar billede ninka Nybegynder
02. september 2003 - 10:20 #11
Jeg har kun den ene brænder til rådighed, så jeg har kun prøvet med rense-cd.
Men alle andre filtyper fungerer fint, så hvorfor tror du den laver ballade, med lige netop jpg-filerne?
Avatar billede jensendk Nybegynder
02. september 2003 - 10:21 #12
Kan du bruge dem fra din PC? Kan den se dem korrekt? Prøvet en eventuel reinstallation af maskinen?
Avatar billede ninka Nybegynder
02. september 2003 - 10:24 #13
Jeg ser dem fint på min pc.
Problemet opstår først i det øjeblik, hvor jeg brænder filerne over på en cd.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2003 - 10:46 #14
er det kompressede filer?
Avatar billede dytti Novice
02. september 2003 - 10:51 #15
Nu spørger jeg nok dumt - men bruger du den menu som hedder noget med "brænd billede" eller "brænd imagefil"?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2003 - 11:06 #16
ja, de skal brændes som datafiler og ikke som image.
Avatar billede ninka Nybegynder
02. september 2003 - 14:16 #17
Jeg brænder dem som datafiler!
Nu har jeg fundet ud af, at nogle af de små jpg-filer, som ikke fylder så mange kb, godt kan brændes over til en cd, men der er stadigvæk problemer med dem der fylder mere end 4-500 kb.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2003 - 14:23 #18
hvad sker der hvis du komprimerer de store filer?
Avatar billede ninka Nybegynder
02. september 2003 - 14:29 #19
Nogle af dem bliver små nok, og kan godt bruges. Andre kan jeg ikke få gjort ret meget mindre.
Jeg bruger Kodak Easyshare, som fulgte med kameraet, når jeg laver filerne mindre.
Avatar billede ninka Nybegynder
03. september 2003 - 14:46 #20
Jeg er nu kommet frem til, at hvis jeg først komprimerer mine filer til omkring 200 kb, og brænder dem over én ad gangen, så kan de bruges, men det er ærlig talt noget af en prøvelse, for min ellers gode tålmodighed. Hvis jeg f.eks. vil brænde 12 af de små filer på én gang, så er der kun ca. 5-6 af dem der dur.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2003 - 14:58 #21
det kunne være interessant om det lader sig gøre med et virtuelt drev.

jeg kunne jo prøve om det går at brænde billedfiler ned på en CD-RW, så får du resultatet at vide.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2003 - 15:33 #22
jeg har nu prøvet at brænde en CD fyldt med billeder, jpg billederne fyldte typisk fra 150-200 Kb.
Resten var billeder af tif-typen og de var intakte.

Min brænder er en Plexwriter og brænderprogrammet hedder Nero 6.0.0.9
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2003 - 15:35 #23
konklusion:
Enten er det brænderen eller også er det programmet du bruger.

Jeg kan se at du både har brugt Nero og Easy-CD (møgprogram efter min mening ;0)
Avatar billede ninka Nybegynder
04. september 2003 - 12:13 #24
Nu har jeg købt en ny brænder, og efter at have installeret den, er både mit
h-drev og mit g-drev forsvundet fra enhedshåndtering. Hjæææææææælp!
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. september 2003 - 13:40 #25
har du husket at sætte jumperen rigtigt, slave eller master?

hvad er H-drev og G-drev, harddiske eller hvad?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. september 2003 - 13:41 #26
nu da har haft Easy-cd installeret så tjek lige denne

Dette kan udføres både under Win2k og WinXP

Prøv enten at lav en load setup defoults inde i bios eller også kan i gøre dette her hvis i har xp.
Prøv følgende. Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q270008&
Avatar billede ninka Nybegynder
04. september 2003 - 14:23 #27
H: = dvd-rom drev.
G: = cd-rw drev.
Avatar billede ninka Nybegynder
04. september 2003 - 14:24 #28
Jeg har windows 98!
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. september 2003 - 16:08 #29
og jumperne bagpå brænderen sidder rigtigt?

har du stillet bios til autodetect og hvis det ikke hjælper kan du gå ind i bios og loade setup default eller Optimized setup.
Avatar billede ninka Nybegynder
05. september 2003 - 00:04 #30
Det her problem udvikler sig!
Nå, men du havde ret - det var jumperen - nu sidder den rigtigt.
Når jeg prøver at brænde en cd med Nero og den nye brænder, får jeg nu flg. fejlmeddelelse: SCSI/ATAPI command timeout error.
brænderen er en lite on!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2003 - 00:15 #31
jeg har søgt på din fejlmedd., se her http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/9849
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2003 - 00:17 #32
det er åbenbart en fejl ved Nero som jeg dog aldrig har observeret på min Plexwriter.
Prøv enten en gammel eller en nyere version af Nero.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2003 - 00:30 #33
fandt lige et udsnit om dit problem

TJDK
Starting Member

Denmark
1 Posts
Posted - 01/03/2003 :  10:40:57
--------------------------------------------------------------------------------

I have same problem, my machine, Asus P2L97, IBM 13GB Hdd, prim partition Win98, secound partition Win2000, CD-R Pioneer 32x, CD-WR Lite-on 16101B.

Normally I'm using my Win98 partition, when I get the CD-WR it were delivered with Nero 5.0.4.6, this version working perfect, few months ago I upgrade to Nero 5.5.8.0, with these version I have made a lot of CD copies (from CD-R to CD-WR)without problems, but when I try to backup data files from Hdd to CD-WR the system hang with "SCSI/ATAPI command timeout error", I try to upgrade to Nero 5.5.10, same problem. Then I deinstall 5.5.10 and then install 5.0.4.6, then NO more problems.

I have tried to install 5.5.8.0 at my Win2000 partition, there are NO problem to do HDD to CD-WR copies
Avatar billede ninka Nybegynder
05. september 2003 - 10:38 #34
Så er problemet løst!
Da jeg fik mit nye drev installeret korrekt, og startede computeren op igen, opdagede jeg, at drevet havde fået tildelt D som drevbogstav i enhedshåndtering, da jeg accepterede dette kørte det hele perfekt, så mit gamle drev har sikkert også fungeret fint, men det her er godt nok noget kvikkere, så de 350,- kr. var godt givet ud.
Konklusion: Leverandøren, som i sin tid satte computeren op, har altså nosset i det!
Avatar billede ninka Nybegynder
05. september 2003 - 10:40 #35
retaxes - Tusind tak for alle dine forslag, til en mulig løsning - du har været meget tålmodig!!!!!!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2003 - 10:42 #36
og ingen point, du afviste mig første gang jeg svarede, derfor undlod jeg at svare anden gang!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2003 - 10:44 #37
opret et nyt spm. og giv mig nogle point for min tålmodighed.
Avatar billede fromsej Praktikant
05. september 2003 - 22:12 #38
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. september 2003 - 22:35 #39
fromsej> takker, jeg har kvitteret ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
05. september 2003 - 22:35 #40
*S*