Avatar billede eskeeske Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:48 Der er 6 kommentarer

Hvordan sættes timeout, på evige lykker

Hvordan kan man sætte asp.net systemet op således at serveren genstarter hvis noget kode går ind i en evig lykke.

Mvh
Avatar billede nmh Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:09 #1
Det er nok ikke muligt, for hvordan vil du afgøre om et program kører i evig løkke, og det ikke blot er i færd med noget, der tager lang tid.
Måske kan du få stoppet et program, hvis det tager for lang tid.
Dit spørgsmål minder jo lidt om det velkendte problem:
Kan man lave et program, der kan afgøre om et vilkårligt program stopper.

Og her er svaret: Nej det kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede eskeeske Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:32 #2
Jo jo, det kan sagtens lade sig gøre.

Det handler jo blot om at skrive at configurere serveren til at når der bliver requestet en asp.net side, må der højst udføres kode i f.eks. 6 sekunder, ellers skal serveren genstarte.

Sådan er det sat op på alle web-hotteler.

Jeg ved at serveren kan konfigureres således, jeg skal bare finde ud af hvordan.
Avatar billede eskeeske Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:34 #3
Ja ja, jeg havde måske formuleret mig forkert i spørsmålet. Men det er selvfølgelig ovenstående jeg er på udkig efter.
Avatar billede reffak Nybegynder
05. oktober 2003 - 12:16 #4
Du skal kigge på lidt thread-programmering. Det vil give dig rige muligheder for at "aflive" kode der sidder fast. Generelt er proceduren således:

1. Fra en funktion a starter du en ny tråd der sættes igang med at arbejde på en funktion b, hvori den potentielt uendelige løkke ligger.
2. Funktion a sættes derefter til at vente eksempelvis 6 sekunder, hvorefter den afslutter tråden i funktion b, såfremt denne ikke har returneret.

Problemstillingen er meget almindelig, og du vil uden tvivl kunne finde bedre tutorials på google ved at søge på "asp.net Thread deadlock".

MVH
Avatar billede eskeeske Nybegynder
05. oktober 2003 - 14:05 #5
Jo, Men jeg vil bare genstartee hele .NET alt. Ligesom hvis man manuelt slukker asp.net processen via Task-Manageren.

Mvh
Avatar billede reffak Nybegynder
05. oktober 2003 - 14:33 #6
(slår lige emailing fra)