Avatar billede saint_dk Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

IP-Adresse fejl (169.254.154.217)

Min datters pc er røget af nettet og netværket.
Vi kører 3 maskine på en linksys router med DHCP.
Pludselig en dag var datterens maskine ikke på nettet og ligemget hvad jeg gør, ip-config /release, skift netværkskort, automatisk ip-adresse....Så blive maskinen ved med at tildele adressen .: 169.254.154.217 og den kan jeg pinge, men jeg kan ikke få den væk, så den kan få en fra routeren (før hed den 192.168.1.12)
Maskinen er i den rigitge netværksgruppe, men no internet og netværksgruppe...Please hjælp....
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:23 #1
hvilket OS er der installeret?
Avatar billede saint_dk Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:27 #2
Ups....Det glemte jeg...Sorry..
Hele netværket kører XP Pro
(det pinlige er at jeg selv arbejder med netværk til daglig, men den nød kan jeg sgu ikke knække..) Avv....
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:30 #3
LOL.. prøv at klikke på "Repair" under "Support" (i din Local Area Connection Status)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:31 #4
hvis du har en firewall kørende, deaktiver/luk den først
Avatar billede saint_dk Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:34 #5
Begge dele afprøvet, virker ikke...Firewallen er væk og repair får den repareret. Har lige prøvet at slette C-drevet, geninstallere XP, men den lavede sgu fejlen igen, allerede fra start af, har aldrig oplevet det før...Tror sgu jeg skal prøve at lægge ME på først, få den på nettet og så opgradere til XP...Men det ville være nemmere bare at løse problemet....
Avatar billede saint_dk Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:35 #6
Upps,,,Skulle have været..repair får den IKKE FIXET...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:37 #7
det er da underligt.. jeg kan ikke komme i tanke om hvad det så kan være.. du har jo prøvet næsten alt.
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:37 #8
Fejlsøg i stedet på DHCP serveren, dvs. routern. Hvor stort er scopet?

Har du prøvet at slukke og tænde routeren igen?

JP
Avatar billede saint_dk Nybegynder
06. oktober 2003 - 01:42 #9
Nej, men det prøver jeg i morgen tidlig...Orker ikke mere nu, øjenlågene hænger...Og så opstår der sgu bare flere fejll..*smile* Har I flere forslag, så skriv dem, jeg checker i morgen formiddag og point uddeles så snart problemer er løst eller til den der kommer tættest på løsningen hvis jeg selv finder den...(nok ingen chance for det..)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. oktober 2003 - 02:06 #10
sjovt nok har jeg netop i aften oplevet det samme. Men jeg forstår ikke det du skriver med at den faste, private adresse er den samme, også selvom du skrifter netkort. Men efter hvad du skriver er der både liv i kablet og netkortet.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. oktober 2003 - 02:27 #11
OK, jeg skyder løs, vildt i blinde, hvis nu det ikke giver noget resultat at tage strømmen fra det hele og tænde igen.
har du prøvet at give den fast ip, fx at give den 192.168.1.12 som statisk IP? Er det den handling du ikke kan få lov til at udføre?
Hvad sker der hvis du benytter sammen kabel til en anden pc hhv andet kabel til denne pc?
har du prøvet med forskellige computernavne?
Er der en indstilling i routerens dhcp-server som evt. afviser netop denne pc (enten ud fra MAC eller navn)?
Nu er fejlloggen selvfølgelig slettet fordi der er foretaget en ny installation, men hvilke fejl melder den nu, hvis den melder nogle? (det er nok under system-log)
Da det er xp tænker jeg ikke at det kan skyldes hardwarekonflikter. derfor må der være en fejl enten i pc eller kabel, eller en opsætning i router.
1) Routeren ville jeg tjekke ved at installere en dhcp-server på en anden pc (jeg har selv en på min bærbare til samme formål) og tjekke det.
2) hvis det virker ville jeg prøve med krydset kabel til router (med mindre switch er indbygget i router, så har det jo ingen betydning - ellers gør jeg det for at komme uden om switch/hub).
3) hvis det heller ikke hjælper at prøve forskellige stik i switch (som evt. er indbygget i router), og statisk ip ikke giver pote, så ved jeg ikke.
Jeg kunne se i fejlloggen på den maskine jeg kiggede på i aftes at den hver 3. dag ca havde en dhcp-fejl, men det var første gang det havde faldet sammen med at den skulle på nettet. Vi løste problemet med en genstart - hvor skørt det end lyder - også XP pro. så det blev vi jo ikke klogere af.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. oktober 2003 - 02:30 #12
hov, det med at tjekke routeren blev vist uklart. Jeg mente, at jeg ville prøve om computeren kunne hente IP fra en anden dhcp-server installeret på en pc (så kan man også se om forespørgslen overhovedet kommer frem!!) .. det er jo ik lie tidspunktet
Avatar billede fangel Nybegynder
06. oktober 2003 - 08:29 #13
(ellers kan en Linux med Ethereal jo 'sniffe' pakker og se om DHCP pakkerne kommer frem (andre pakke-sniffere kan nok også klare det - men kender kun Ethereal pga jeg sidder på Linux)

Morten
Avatar billede saint_dk Nybegynder
06. oktober 2003 - 08:45 #14
JPVJ kom tættest, det virkede åbenbart at tage strømmen fra routeren, selvom jeg havde prøvet alt andet mht. configuration derinde. Hvis JPVJ vil lave kommentaren om til et svar kan point uddeles ! Tak for hjælpen allesammen, det var "desværre" en simpel løsning der skulle til i dette tilfælde.. Mvh. Saint_DK
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. oktober 2003 - 12:10 #15
Jamen du får da et svar :-)

Du kan evt. overveje om en firmware opgradering vil kunne afhjælpe problemet i fremtiden.