Avatar billede ahw Praktikant
21. oktober 2003 - 20:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

installation af officepakken via Ghost (3.partssoftware)

Vi har en enkelt W2k-server og ca. 250 klienter med hhv. w98 og XP.

Vi har lavet et ghostimage med Office XP (selectaftalen, så den ikke skal aktiveres)som administrator.
Vi har så en adgang for almindelige brugere og for administratoren.

Når vi "ghoster" klienterne får vi følgende oplevelse, når vi logger os på som brugere:

Åbning af f.eks. Word giver os pludselig besked om at der er skiftet hardware, og at vi skal aktivere programmet førend vi kan gå videre.
Men da vi jo har en selectaftale, skal vi ikke aktivere noget som helst og brugerne har heller ikke nogen aktiveringskode.

Ved fremstillingen af ghost-imaget, blev programmerne åbnet førend vi lavede det pågældende image, så alt skulle være i den skønneste orden.

Hvad mon der går galt? Det burde jo være sådan at vi både kan installere på xp-maskinerne uden problemer med aktivering, når det pågældende software ikke skal aktiveres og til w98-klienterne uden at der opstår aktiveringskrav. Alligevel finder programmet pludselig "ny hardware" og forlanger aktivering. Det er meget underligt.

Nogen løsning og/eller forklaring/gode råd?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. oktober 2003 - 20:23 #1
Du ved vel at imaget skal laves til samme type maskine, hvis du har 250 ene bestykkede maskiner (her især chipssættet vigtigt) kan du klare dig med et image, har du flere maskiner, og hvem har ikke det, så skal der også flere images til
Avatar billede tronic1 Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:59 #2
vil det sige at man har en PC med 2k - der inst. man office på óg laver 1 image som bruges på 2k maskinerne. Inst. også på en 98 PC og 1 image laves til 98 maskinerne og ints. på en XP pc og laver 1 image til XP maskinerne??
OK (kommer selvf. an på om det er samme HW-opsætning i de forsk. maskiner!)
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. oktober 2003 - 21:13 #3
Det er både hardware opsætningen og software opsætningen.

I mit net har jeg vel 3 forskellige maskintyper hardware mæssigt, og tre forskellige roller softwaremæssigt. D.v.s jeg har 9 images. 3*3 forskellige images til hver hardwaretype og hver rolle.
Hver gang vi får en ny sending maskiner (typisk mellem 45 og 60 stykker) laves 3 forskellige images til den maskyntype. Derudover laves så images til special maskiner alt afhængig af om vi taler special hardware eller special rolle med særligt software på
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. oktober 2003 - 21:18 #4
Aaaa, jeg skal læse spørgsmålet ordentligt, jeg spørger lige hvad vi gør, vi installere nemlig også fra select. jeg vender tilbage i morgen med et ordentligt svar
Avatar billede ahw Praktikant
21. oktober 2003 - 21:22 #5
Jeg bliver nødt til at uddybe - det handler ikke om hvorvidt man skal have flere images ved forskellige maskiner, for det skal man, men vi har 125 ens compaq-maskiner og et image til dem og 125 ens IBM-maskiner - og 1 image til dem, så det er på plads - problemet er at når vi laver de pågældende images,og downloader dem til klienterne, og derefter lader brugerne logge sig på for at bruge officeprogrammerne, så kommer der en boks op, hvor der står at vi skal aktivere disse programmer, selvom det er selectaftale-programmer, der aldrig skal aktiveres. Derfor er spørgsmålet: hvad er fejlen, hvad gør vi (vi har endnu ikke lyst til at spørge M$ for at få en løsning til flere 1000 kr.) :-(

Altså: oprettelse af et image pr. maskintype med MS-office, ghoste maskinerne med det image, der svarer til maskintypen via Windows 2000 server, og derpå kunne logge sig på klienterne som bruger og få adgang til MS-office uden pludselig skulle aktivere dem (der findes ingen koder, da det jo er fra en selectaftale). Det skulle ikke have indflydelse på om maskinerne er af den ene eller anden kategori i forbindelse med disse programmer
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. oktober 2003 - 21:32 #6
Jep, vi gør det samme og har ikke problemer med aktiverigsboksen, jeg lader min gost mand kikke på det i morgen og kommer forhåbentlig med et brugbart svar i morgen. Jeg har gode folk
Avatar billede ahw Praktikant
21. oktober 2003 - 21:33 #7
Jeg glæder mig :-)
Avatar billede ahw Praktikant
21. oktober 2003 - 21:34 #8
I øvrigt: jeg er ved at finde ud af, hvordan man benytter og tildeler folk de angivne points, så bær over med mig, hvis de ikke kommer med det samme.
Der er et par spørgsmål desangående, som jeg ikke rigtig har styr på og jeg kan tilsyneladende ikke finde svarene nogen steder på Eksperten.
Avatar billede webcon Nybegynder
21. oktober 2003 - 23:58 #9
Det er almindeligt, at når der er installeret Office XP, som bliver distribueret med ghost, at den skriver som den gør, men ...... den skal IKKE aktiveres på den måde som du tror, det du har mulighed for, når denne meddelelse kommer er, at Office XP skal have verificeret installationen, dvs. at du skal browse dig til den oprindelige installationssti til Office, eller MSI pakken.

Dvs. at hvis den Office XP på klienten er installeret fra CD-rom´en, er det nok at isætte cd-en, og browse dig til dit CD-rom drev, hvor Office XP siger, at du skal aktivere den. Sån´ som jeg kan huske det, er der muligehed for at browse dig dertil.

Det samme er gældende, at hvis du har installeret fra et netværks-share, skal dette gøres på maskinen, for derefter at browse dig til MSI-pakken.

Jeg har selv oplevet dette på præcis samme måde, og jeg ved at det virker 100 %.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. oktober 2003 - 11:47 #10
Avatar billede ahw Praktikant
22. oktober 2003 - 19:24 #11
Kære webcon - tak for dit svar, men jeg tror ikke rigtig du forstår spørgsmålet: et firma der har en applikationsserver skal naturligvis kunne udnytte den til formålet og ikke have en til at rende rundt til 2-300 maskiner for at stikke en cd ind for at den kan hente oplysninger fra den. Der er netop ikke tale om en privat maskine.
Avatar billede ahw Praktikant
22. oktober 2003 - 19:26 #12
Jeg takker for svaret fra bufferzone - jeg er godt klar over at der skal benyttes sysprep, men jeg fik at vide af it-manden, at det havde han skam benyttet - efter det, jeg har læst, tror jeg ikke det er tilfældet, så jeg vil fluks give ham dine link (og løbe i dækning - de er så sarte de it-folk :-) )
Avatar billede webcon Nybegynder
23. oktober 2003 - 08:19 #13
ahw: Jeg vil blot nævne, at mit svar ikke var forkert, og havde fortjent en anden skæbne.
Avatar billede fortes Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:03 #14
yes, -> webcon, du har min støtte. det der har jeg oplevet et par gange.
-> Bufferzone - jeg tror vi er i samme "firma" og hos os bruger vi ikke SYSPREP, det skodder for vildt. Du ved de nye HP/COMPAQ vi har fået tildelt, der har vi installeret en maskine og kloner den via Imagecast til resten af maskinerne.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2003 - 23:06 #15
Det er vi, vi er selv igang med drivimage pro, vi bruger sysprep og jeg har ikke fået at vide at det skulle give problemer