Avatar billede mulvad Nybegynder
01. november 2003 - 18:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Asus P4C800-e og Kingston DDR3200 HyperX Ram

Jeg har lige købt og installeret følgende:

1 stk. Asus P4C800-E Deluxe bundkort intel p875 800 fsb.
1. stk. P4 Hyperthreading 3ghz processor
2 stk. 256 mb. Kingston DDR3200/400fsb ram moduler (sæt)

Ved installationen af Windows XP pro viste det sig hurtigt, at noget var helt galt...Hele systemet crashede konstant og jeg nåede aldrig hele vejen gennem installationen. Da jeg herefter satte først den ene ram-klods og derefter den anden i alene viste det sig at den ene var defekt.

Jeg bestilte herefter et nyt sæt rammoduler i overbevisning om at problemet var identificeret...MEN
Med det nye sæt rammoduler går det klart bedre - systemet er dog stadig temmelig ustabilt og går ned på mærkelige tidspunkter - og det lyder jo ikke sandsynligt at to selvstændige pakker ram begge er fejlbehæftede - slet ikke fra Kingston til godt 1.500 kroner.

Det skal lige siges at ved testen har jeg haft disablet stort set alt undtagen mit skærmkort (som er et geforce 2 gts)

Da jeg nu via bios har sat fsb'en ned på ram'en ser det umiddelbart ud til at løse problemet. Dette er jo dog ikke optimalt og mine spørgsmål er derfor:

1) Har nogen lignende erfaringer og evt. løsningen på stabilitets problemet.

2) Hvad betyder det rent hastighedsmæssigt at jeg har sat fsb'en ned på min ram til 366 (er det meget eller bagatelagtigt)

3) kan nogen give mere korrekte indstillinger i bios end de nuværende (jeg har alt på auto undtagen FSB) for et Asus p4C400-e Deluxe.

Jeg afventer svar med spænding, da det rent ud sagt er temmelig surt at sidde med så hurtig en computer og så ikke kunne komme igang med at bruge den orentligt.

/Henrik
Avatar billede halifax Nybegynder
01. november 2003 - 23:24 #1
Fire ting skal understøtte Hyper-Threading:
CPU, Chipset, BIOS og OS.

Spørgsmålet er så om HT skal være aktiveret før installation af XP (hvor du havde probs) eller om det først skal aktiveres efter installation. Du har måske afprøvet begge muligheder.

I min AMI BIOS er under Advanced BIOS Features punktet "HT CPU Funktion" settings Enabled eller Disabled.

Mærkeligt med dine RAM, for DDR400 skulle jo passe som fod i hose til 800FSB.
Avatar billede mulvad Nybegynder
02. november 2003 - 00:02 #2
Jeg har kun forsøgt at enable Hyperthreading før jeg installerede Windows XP. Så vidt jeg ved, er det nødvendigt for at få den rigtige kerne installeret.

Jeg har den samme feature i min bios og HT er pænt enablet fra starten - dette burde betyde at alle hardwaremæssige krav til HT er opfyldt.

Jeg er enig i at det mærkeligt med mine Ram-klodser - faktisk er det ved at drive mig til vanvid - især fordi makinen kører som smurt, når jeg sætter fsb ned til 320 (ikke 366 som jeg kom til at skrive i det indledende spørgsmål. Så snart jeg sætter fsb til auto eller 400 bliver det helt ustabilt, explorer melder om fejl, alle vinduer lukkes pludselig ned og i enkelte tilfælde rebootes maskinen.

Jeg har undersøgt de anbefalede ram-klodser til mit Asus kort - Dem jeg har (KHX3200K2/512) er ikke på den liste - på den anden side er det det eneste tilbud som midtdata.dk (der hvor jeg har købt det hele) har under ddr3200 og dual channel. Kan man forestille sig at præcis den type ram ikke duer i mit bundkort?

Jeg har forsøgt google og har fundet masser af folk der har mem problemer, bare ikke noget der lige passer på det her.

/Henrik
Avatar billede mlj Nybegynder
03. november 2003 - 01:12 #3
Har du prøvet at sætte ramtimings manuelt i BIOS? Prøv med langsomste timings.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 10:18 #4
Man kan godt tænke sig, at en bestemt type RAM ikke passer til systemet iøvrigt. Det burde og skulle Midtdate kunne give oplysning om. Ellers send en mail til Asus og/eller Kingston.
Avatar billede mulvad Nybegynder
28. april 2011 - 14:57 #5
Lukker denne - tak for input iøvrigt