Avatar billede jesperkbh2003 Nybegynder
02. november 2003 - 14:19 Der er 11 kommentarer

Hvilket mærke Motherboard?

Hej,

Jeg er igang med at sætte en ny computer sammen, da min gamle efterhånden er ved at stå af i svinget.

Indtil nu har jeg været trofast ASUS tilhænger og betalt ekstra for et ASUS kort fremfor et mere tilfældigt mærke.

Men.. efterhånden er jeg gået fra at bruge tiden på at skille computeren ad så ofte og over til mere at bruge den til arbejde, film, musik og internet.. helst på en gang.

Derfor overvejer jeg om  det kan svare sig at ofre de ekstra 1000 kroner for at få et godt ASUS kort fremfor et mere tilfældigt mærke. Jeg skal ikke overclocke eller have en highend computer. Men stabilt!

Jeg har tænkt mig at købe en P4 2.4 eller 2.6 (comments?) og skal have et passende motherboard til. Fra ASUS overvejer jeg deres P4C800 kort, men hvis jeg kunne nøjes med et ECS P4S5A/DX ville jeg kunne spare 1.400 .. og dét er jo også en slags penge!

Jeg vil meget genre høre jeres tanker omkring valget af motherboard. Også meget gerne jeres favorit og hvilket i ville vælge!

På forhånd tak :)

Jesper
Avatar billede gram123 Nybegynder
02. november 2003 - 14:22 #1
lad hver med at vælge sis det gjore jeg og det var dumt :)
Avatar billede jesperkbh2003 Nybegynder
02. november 2003 - 14:25 #2
Det er SIS der følger med pakken (ECS) - men det er så dumt? Hvorfor da?

Tak :)

Jesper
Avatar billede gram123 Nybegynder
02. november 2003 - 15:00 #3
tja, det er min bærbare jeg har et sis bundkort i, et er at det er ultra ustabilt, noget andet er at jeg aldrig ville ture udsætte det for noget vildt og voldsomt af frygt for at det brænder af. Men det værste af det hele er faktisk ikke bundkortet med mit sis grafik onboard shared grafik kort..... DET er skidt.... 3d grafik er en umulighed med et sådan grafikkort
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
02. november 2003 - 15:32 #4
Avatar billede jesperkbh2003 Nybegynder
02. november 2003 - 17:50 #5
Hey Zulu,

Det er bestemt et lækkert bundkort! Men... er der grund til at ovre 1.800 for et bundkort, når jeg kan få et til 800 også? Jeg mener, jeg skal ikke eksperimentere med udstyret - men bare have en stabil computer der kan levere en god ydeevne?

Tak :)

Jesper
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
02. november 2003 - 18:00 #6
Så så snup et almindeligt IC7 (uden MAX)
Avatar billede ohhnej Nybegynder
02. november 2003 - 20:44 #7
Prøv at kig på Asrock, deres P4I45PE. Set ved TJData til ca 500,-
Det er med intel chipset.
Avatar billede mlj Nybegynder
03. november 2003 - 00:08 #8
Hvis du vil holde dig til ASUS , så vælg et P4P800 til ca 950kr. Det understøtter ikke ECC (serverram) ligesom storebror P4C. Ellers er det samme kort.
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
03. november 2003 - 00:10 #9
P4P800 og P4C800 er IKKE samme kort! P800 er med Intel865 hvorimod C800 er med Intel875. Læs om forskellen på www.intel.com.
Men et 865 skulle være fint til dig.
Avatar billede mlj Nybegynder
03. november 2003 - 00:50 #10
Siden i865PE og i875P er identiske BORTSET fra ECC support , så er det samme kort med samme ydelse og udseende. Comprende?

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/06/03/5762275

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/05/25/4304872
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
03. november 2003 - 09:23 #11
i865 har ikke PAT. På de første udgaver kun man dog enable det i nogle bios, men det er stoppet (fra Intels side) på de nyeste board. Men ellers har du ret, forskellen er ikke så stor som Intel gerne vil have os til at tro.
;-)