Avatar billede sbj1 Juniormester
03. november 2003 - 13:40 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Formatering af harddisk XP

Jeg har en PC med Windows XP Prof. som jeg ønsker at formatere. Jeg har et C drev  (NTFS filsystemtype.

Først forsøgte jeg med de 6 XP startdiskettter, hvorefter PC´en bad om XP CDén. Kort tid efter indtastning af XP kode, kom denne melding:
"Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer. Kontroller at alle harddiske er tændte og korrekt tilsluttet, og at alt diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt. Dette kan betyde at du skal køre et diagnosticerings- eller installationsprogram fra poduscenten."

Så forsøgte jeg at boote direkte på XP CDén (uden brug af startdisketter). Jeg valgte "Start Windows med kommandoprompt", hvorefter jeg loggede mig ind i XP, hvorefter der kom en cmd.exe skærmbillede, hvori jeg skrev;
C:\>format c:, hvorefter der fremkommer den sædvanlige advarsel om at alle data vil gå tabt.
Jeg siger JA til at fortsætte formatteringen.
Herefter kommer denne meddelelse:
"Formattering kan ikke køres fordi diskenheden bruges af en anden proces. Formatteringen kan køres, hvis diskenheden kobles fra først. ALLE ^ÅBNE HANDLES TIL DENNE DISKENHED BLIVER UGYLDIGE.
Herefter spørger PCèn: Skal frakobling af enheden gennemtvinges ? Ved Jam skriver PC´en at Drevet kan ikke låses. Diskenheden er stadig i brug.

Hvad gør jeg galt? Hvordan får jeg lettest min PC formateret?

M.v.h.

Stig
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 13:42 #1
Har du SATA diske i din PC ?

Eller er det bare en normal IDE Harddisk ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. november 2003 - 13:43 #2
Kan du ikke göre med en WIN98 diskette?
FDISKE först.
03. november 2003 - 13:45 #3
Skal der installeres nyt styresystem på disken?

Hvis JA, sker formateringen lettest i firbindelse med denne installation.
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 13:48 #4
Installering/Formatering af Windows xp med et andet operativ system kørende.
Tænd din computer og vent til dit nuværende operativsystem er indlæst.
Læg din Windows XP Cd-rom i dit Cd-rom drev.
Autorun-funktionen starter og et vindue vises, hvorfra der kan vælges mellem 3 forskellige punkter.

Hvis dette vindue ikke kommer frem på din pc, skal du dobbeltklikke på "Denne Computer" dobbeltklikke på dit Cd-rom drev - og dobbeltklikke på filen Setup.exe.

Vælg i setup-programmet menupunktet "Installer Windows XP".
Efter lidt harddisk-aktivitet spørger setup-programmet, om der ønskes at udføres en opgradering eller en nyinstallation. Vælg "Nyinstallation" og klik på "Næste".
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 13:48 #5
hmm mon ikke jeg tolkede forkert! :)
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 13:49 #6
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#dualboot

Men prøv at se på disse sider! Kanon god læsning omkring dette emne
Avatar billede sbj1 Juniormester
03. november 2003 - 13:51 #7
Til darkside:
Disken er en Maxtor 3 1536U2 SCSI disk, og der står at enheden virker korrekt.
Jeg ved ikke om det er SATA eller IDE disk.?

Til Michael:
Jeg har prøvet med både XP og 2000. Jeg har ikke 98 udgaven.
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 13:54 #8
hvorfor acceptere du allerede svar når det ikke er løst!?

Mon ikke eric aflevere dem tilbage indtil du får besvaret dit problem :)
Avatar billede sbj1 Juniormester
03. november 2003 - 13:59 #9
Til erik og ird:
Jeg var ikke klar over hvad det betyder at acceptere indlæg. Jeg troede jeg sagde til at se et nyt indlæg fra erik.IRD har derfor ret mit problem er ikke løst, så der kan ikke være point for det.

Til IRD: Jeg har prøvet0 det link du skrev, med at lave ny installation med XP CD´en oven i den nuværende installation. Men kort tid efter indtastning af XP kode kommer der også en fejlmeddelelse her.
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 14:02 #10
Win XP - Manglende/Beskadiget systemfil

Hvis Win-XP ikke starter op p.g.a. af nedenstående fejl, kan systemfilen reddes så man undgår geninstallering af hele computeren.

-------------------------------------------------------------------------- ---------
"windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system

du kan forsøge at reparere denne.................osv osv
-------------------------------------------------------------------------- ---------
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: Vuptiii XP starter op igen
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 14:04 #11
Før du kan installere XP på sådan en disk skal du have en driver til den, den skal indlæses under starten af install, der kommer et tidspunkt man kan trykke f6 på.
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 14:05 #12
mon ikke ericjuul gav dig point tilbage??
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 14:05 #13
sbj1, Den disk du har kaldes sjovt nok en SCSI disk, det er hverken en IDE eller en SATA disk...

Din SCSI disk må sidde med et kabel ned til et kort der sidder i PCI soklen på dit bundkort, du skal finde ud af hvad kortet hedder og finde en driver så du kan få installeret på den.
Avatar billede hcma Novice
03. november 2003 - 14:14 #14
Hvis du ikke ved hvilket kort du har, kan du med fordel downloade og installere dette lille gratis program, som fortæller dig alt om hvilklen hardware o.s.v. du har. Der er også typisk link til producentens hjemmeside.
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Avatar billede sbj1 Juniormester
03. november 2003 - 15:18 #15
Ird: Jo jeg fik point tilbage.

Catbody: Nu har jeg installeret det program du anbefaler, Hvordan finder jeg navnet på det kort der sidder i PCI soklen på bundkortet?

Darkside: Er det en farbar vej den du foreslår med driveren, eller jeg heller prøve med en Win98 stratdiskette, som der er nogen der foreslår?
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 15:22 #16
sbj1, Den skulle være rimelig farbar..

Problemmet med XP og 2000 for den sags skyld er at hvis de ikke kan finde ud af hvor harddisken er så kager den og melder fejl med at den ikke kan finde nogen harddiske.. Problemmet ses ofte på nye bundkort med SATA..

Du kan evt oxo åbne PC'en og se hvad der står på den store chip midt på det kort hvor harddisken er sat til.
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 15:23 #17
Men du kan altid prøve med en 98 start diskette først hvis det er..kan være det er nok!
Avatar billede hcma Novice
03. november 2003 - 15:34 #18
Start programmet ->Klik på Motherboard -> Klik igen på Motherboard -> og der står alle oplysninger om dit bundkort
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 15:52 #19
hvor fik du de point tilbage????
Avatar billede sbj1 Juniormester
03. november 2003 - 17:42 #20
Ird:Point ude står som 0, så kan jeg jo ikke have givet nogen point!

darkside: Nu har jeg fundet diveren (på en zip fil), Hvordan installerer jeg den?
Jeg har forsøgt med en Win98 startdiskette. Af en eller anden grund kan jeg ikke skrive kolon (:) når jeg skal skrive "format c:" inde i kommandoprompten.
Avatar billede hcma Novice
03. november 2003 - 18:53 #21
sjh1>>> da du har givet dine points til erikjuul kan jeg godt forstå at du ikke har dem ude at stå.
Proceduren er:  Du stiller et spørgsmål og afsætter xx points til det. Disse points føres som "Point ude" og i det øjeblik du accepterer et svar er de væk.
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 19:18 #22
Kolon ligger på æ..

Driveren skal pakkes ud på din diskette..
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 19:21 #23
Ericjuul skal aflevere dem tilbage efter min mening men tvivler på han gør det.

Nu må vi jo se ellers har du jo muligheden for at anmelde det og måske den vej få dem tilbage
Avatar billede sbj1 Juniormester
03. november 2003 - 19:58 #24
Jeg er helt ny her, og kender ikke den dybere mening med de pointsystemer.
MEN det er korrekt, at ErikJuul ikke har tilbageleveret point
Avatar billede hcma Novice
03. november 2003 - 20:03 #25
sbj1>>> her er lidt fakta om Eksperten  (bl.a. pointgivning)
http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. november 2003 - 20:47 #26
Du kan ikke formatere fra en win98 bootdisk, uden at have fdisket först, i og med et er NTFS.
//Michael
Avatar billede sbj1 Juniormester
03. november 2003 - 21:51 #27
Hej Michael. Hvordan fdisker jeg først? Sorry men jeg er ikke rutineret på dette felt. M.v.h. Stig
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. november 2003 - 21:55 #28
1. start Fdisk og svar ja til \"store\" diske
2. tryk 3 for at slette
3. start bagerst med at slette udvidet partitioner hvis der er nogen
4. arbejd dig frem til punkt 1 indtil der ikke er flere.
5. tryk derefter ESC for at komme tilbage til menuen.
6. tryk 5 for at skifte disk
gå til punkt 2 igen og fortsæt hvis du får adgang til flere drev
7. tryk 1 for at oprette
8. opret dine partitioner (primære og udvidet)
9. husk at skifte disk efter endt partition af den ene disk
10. afslut Fdisk
11. boot på floppy
12. formater dine harddiske
13 installer påny ;)
OBS er lånt fra en anden.
Avatar billede ird Praktikant
04. november 2003 - 19:48 #29
Synes du burde bede Ericjuul aflevere de point igen!
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2003 - 20:35 #30
Visse mennesker har ingen skam i livet. EricJuul burde vel selv have tilbudt ham pointene tilbage.
Avatar billede sbj1 Juniormester
05. november 2003 - 09:35 #31
Hermed en opfordring til ErikJuul om at tilbagelevere de 175 pont, som han ved en fejltagelse har fået. Han råd har IKKE løst mit problem!
Avatar billede ird Praktikant
05. november 2003 - 17:12 #32
ellers må du anmelde ham