Avatar billede webcreator Nybegynder
09. november 2003 - 18:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

W32/Parite - Angriber andet end Windows?

Hej.

Jeg har fået en CD fra vores skole, indeholdende et program vi skulle bruge. Jeg tænkte at jeg ville lave en kopi af CD'en, da jeg kun har den til låns (ja, det er freeware). Jeg kopierede CD'ens indhold til en mappe på min desktop.

Jeg tænkte, at brændingen kunne vente til i morgen, og besluttede at flytte mappe over på serveren. Det ville tage ca. 2 minutter. Da der var ca. 25 sek. igen, ændrede Windows pludselig tiden til 2 minutter. Der var en kort tid hæftig aktivitet på min HDD. Pludselig melder antivir (www.free-av.com) at den har fundet W32/Parite. Jeg beder den slette filen, men det gør den ikke. Den lader i stedet filen ryge med over på min server. Jeg skynder mig at slette mappen herfra.

Min spørgsmål er nu :

- Er jeg blevet smittet på min windows2000 maskine (den første maskine jeg kopierede filerne til).

- Er min LINUX server blevet smittet ? Mig bekendt er det en Windows-virus.

Min logik siger mig, at jeg ikke kan være smittet, da jeg ikke eksekverede nogen filer. Men jeg har brug for at være helt sikker i min sag.

Jeg reinstallere min laptop nu, og scanner efterfølgende filerne på en ren maskine.
Avatar billede fangel Nybegynder
09. november 2003 - 18:26 #1
Linux har det med at være 100% ligeglad med Win-viruser - de kan ikke virke på begge platforme - enten er den Win eller Linux... (og der findes ca 2 viruser til Linux) så bare rolig...

Måden man laver programer i Win og Linux er jo så forskelligt som noget (.exe filer vs tjaa - i hvert fald ikke .exe)

Linux fejler intet ;)

Morten
Avatar billede yeti Nybegynder
09. november 2003 - 18:26 #2
Start med at køre en on-line scanning. fx http://housecall.trendmicro.com
Avatar billede arlet Juniormester
09. november 2003 - 18:27 #3
Avatar billede yeti Nybegynder
09. november 2003 - 18:28 #4
Avatar billede arlet Juniormester
09. november 2003 - 18:28 #5
slå din systemgendannelse fra
genstart i fejlsikret
scan med http://www.pandasoftware.com/activescan/
slå din systemgendannelse til igen
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. november 2003 - 20:37 #6
Jeg har nu scannet min maskin med den nyeste version af AntiVir. Ingen vira fundet (puhh) :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. november 2003 - 20:40 #7
Arlet > Jeg bruger W2K - Altså ingen gendannelse. Jeg læste selv lidt ved Norton inden jeg lavede posten - og der stod det samme.
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. november 2003 - 20:40 #8
Hm, tror egentlig jeg misforstod dig der.. Men pyt. Maskinen er virusfri :)
Avatar billede arlet Juniormester
09. november 2003 - 20:41 #9
Ok, viste ikke med dit w2k, ville bare være sikker, men godt du kom væk med den bandit
Avatar billede arlet Juniormester
11. november 2003 - 21:20 #10
Har du brug for mere hjælp, eller har du fået dit spørgsmål besvaret??, for så skal du huske at lukke dit spørgsmål ved at accepterer et svar..
Avatar billede webcreator Nybegynder
13. november 2003 - 12:01 #11
Jeg siger mange tak for hjælpen
Avatar billede webcreator Nybegynder
13. november 2003 - 12:01 #12
Smid svar, dea :)
Avatar billede fangel Nybegynder
15. november 2003 - 20:54 #13
okey da (forsinket svar skyldes min hdd gik i stykker - og så ville jeg lige inst. gentoo, så det brugte jeg en rum tid på)

Morten
Avatar billede webcreator Nybegynder
25. november 2003 - 08:26 #14
Det var da uheldigt. Men godt at det fungerer igen :)