Avatar billede cyberbase Nybegynder
10. januar 2001 - 11:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brug af og, eller, ikke i en søgemaskine

Jeg har en oprettet en Asp-søgemaskine til en Accessdb. På min html-søgeside har jeg 7 søgefelter, mellem hvert af søgefelterne har jeg oprettet en drop-drown boks med muligheden for enten at vælge og, eller, ikke, som skal muliggøre forskellige søgemuligheder - altså enten fælles-, forenings- eller \"differens\"-mængden.

Mit problem er nu, hvordan jeg kan gør dette muligt, når fx kun felt 3, 5 og 7 er udfyldt og drop drown boksen udfor felt 3 fx står til \"eller\" og udfor felt 5 står til \"ikke\".

Variablerne Strog1, Strog2 osv. indeholder dropdownboks-værdierne.

Mine select-sætninger ser således ud.

strSQL = \"SELECT * FROM af WHERE\"

If Len(strafond) > 0 Then
strSQL = strSQL & \" (af LIKE \'%\" & straf & \"%\')\"
End if

If Len(strarbet) > 0 Then
If strog1 = \"og\" then
strSQL = strSQL & \" AND (arbet LIKE \'%\" & strarbet & \"%\')\"
End if
If strog1 = \"eller\" then
strSQL = strSQL & \" OR (arbet LIKE \'%\" & strarbet & \"%\')\"
End if
If strog1 = \"ikke\" then
strSQL = strSQL & \" AND (arbet NOT LIKE \'%\" & strarbet & \"%\')\"
End if

If Len(strfodt) > 0 Then
If strog2 = \"og\" then
strSQL = strSQL & \" AND (fodt LIKE \'%\" & strfodt & \"%\')\"
End if
If strog2 = \"eller\" then
strSQL = strSQL & \" OR (fodt LIKE \'%\" & strfodt & \"%\')\"
End if
If strog2 = \"ikke\" then
strSQL = strSQL & \" AND (fodt NOT LIKE \'%\" & strfodt & \"%\')\"
End if

If Len(strdod) > 0 Then
If strog3 = \"og\" then
strSQL = strSQL & \" AND (dod LIKE \'%\" & strdod & \"%\')\"
End if
If strog3 = \"eller\" then
strSQL = strSQL & \" OR (dod LIKE \'%\" & strdod & \"%\')\"
End if
If strog3 = \"ikke\" then
strSQL = strSQL & \" AND (dod NOT LIKE \'%\" & strdod & \"%\')\"
End if

If Len(strsted) > 0 Then
If strog4 = \"og\" then
strSQL = strSQL & \" AND (sted LIKE \'%\" & strsted & \"%\')\"
End if
If strog4 = \"eller\" then
strSQL = strSQL & \" OR (sted LIKE \'%\" & strsted & \"%\')\"
End if
If strog4 = \"ikke\" then
strSQL = strSQL & \" AND (sted NOT LIKE \'%\" & strsted & \"%\')\"
End if

If Len(strindsig) > 0 Then
If strog5 = \"og\" then
strSQL = strSQL & \" AND (indsig LIKE \'%\" & strindsig & \"%\')\"
End if
If strog5 = \"eller\" then
strSQL = strSQL & \" OR (indsig LIKE \'%\" & strindsig & \"%\')\"
End if
If strog5 = \"ikke\" then
strSQL = strSQL & \" AND (indsig NOT LIKE \'%\" & strindsig & \"%\')\"
End if

If Len(strindhold) > 0 Then
If strog6 = \"og\" then
strSQL = strSQL & \" AND (indhold LIKE \'%\" & strindhold & \"%\')\"
End if
If strog6 = \"eller\" then
strSQL = strSQL & \" OR (indhold LIKE \'%\" & strindhold & \"%\')\"
End if
If strog6 = \"ikke\" then
strSQL = strSQL & \" AND (indhold NOT LIKE \'%\" & strindhold & \"%\')\"
End if
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. januar 2001 - 11:46 #1
IF (box = \"og\") THEN
  strSQL = strSQL + \" AND \"
ELSE IF (box = \"eller\") THEN
  strSQL = strSQL + \" OR \"
ELSE IF (box = \"ikke\") THEN
  strSQL = strSQL + \" AND NOT \"
END IF

hvor box selvfølgelig er din dropdown
Avatar billede cyberbase Nybegynder
10. januar 2001 - 12:35 #2
Prøv lige at uddybe dit svar!
Avatar billede prof2 Nybegynder
10. januar 2001 - 14:15 #3
Hvis der er en fejl, skal du prøve med en parantes rundt om det HELE.. Så hvert led står i parantes, som står i en parantes...

Eks.:
Select * from [tabel] where ((field1 LIKE \'%tekst%\') OR (field2 LIKE \'%tekst2%\'))

Jeg tror ikke det var det der var problemet, men nu har jeg sagt det...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. januar 2001 - 14:41 #4
Bare lav et tjek på de dropdown bokse du har behov for og sæt den respektive boolske operator ind i din SQL sætning... det laver du med nogle IF sætninger i stil med ovenstående...
Avatar billede cyberbase Nybegynder
11. januar 2001 - 08:27 #5
Jeg er ikke helt med tigerdyr.

Prøv fx at sætte dit forslag ind i denne del af scriptet:

If Len(strarbet) > 0 Then
If strog1 = \"og\" then
strSQL = strSQL & \" AND (arbet LIKE \'%\" & strarbet & \"%\')\"
End if
If strog1 = \"eller\" then
strSQL = strSQL & \" OR (arbet LIKE \'%\" & strarbet & \"%\')\"
End if
If strog1 = \"ikke\" then
strSQL = strSQL & \" AND (arbet NOT LIKE \'%\" & strarbet & \"%\')\"
End if

Er det evt. ikke muligt at indsætte de boolske operatorer sidst i StrSQL = strSQL & \".... - sætningerne?

Avatar billede cyberbase Nybegynder
11. januar 2001 - 14:24 #6
Desværre: idet jeg ikke har fået et svar, jeg kan bruge til at løse mit problem (ihvert tilfælde ikke et svar, som jeg kan forstå), vælger jeg hermed at lukke spørgsmålet.