Avatar billede alk Praktikant
23. november 2003 - 22:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Script i en dos-prompt

Jeg har et vedligeholdnings script jeg skal har til at kører i en dos-prompt på en Win2k-server.

Scriptet har kald til en mssql-db som indeholder felter der har navne med æøå (Det er ikke mig der har designet den). Men når scriptet kører oversætter php æøå forkert, derved kommer sql-kaldet til at indeholde forkerte navne.

Kan man angive at php skal bruge samme charset som hvis php køret under iis5, for der virker scriptet fint?
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. november 2003 - 23:10 #1
Spørgsmålet er om det PHP eller W2K der skal konfigureres...
Avatar billede alk Praktikant
24. november 2003 - 11:39 #2
Ja det er et godt spørgsmål!
Jeg har sat Windows op til DK, også for dos-prompten.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
24. november 2003 - 16:45 #3
Det vil være nemmere, hvis du kunne vise DOS-delen af scriptet - det er ikke sikkert, at det er nødvendigt at ændre codepage m.v.
Avatar billede alk Praktikant
24. november 2003 - 17:11 #4
$result = sql_query("SELECT Varenummer, Varenavn1, Nettovægt AS weight, Rumfang, Producent, ProducentVarenr, VareGaranti, Længde AS Laengde, Bredde, Højde AS Hoejde, RecID FROM LagKart WHERE ProducentVarenr = '".$data["ProducentVarenr"]."' AND Spærret = 0");
  if (sizeof($result) == 1) {
  extract($result[0]);

Dette er den del af scriptet der fejler, det er sql'en der bliver sendt forkert. Det er blever sendt fra php til mssql er:
SELECT Varenummer, Varenavn1, Nettovµgt AS weight, Rumfang, Producent, ProducentVarenr, VareGaranti, Lµngde AS Laengde, Bredde, H°jde AS Hoejde, RecID FROM LagKart WHERE ProducentVarenr = '274338-B21' AND Spµrret = 0

læg mærke til µ og °
Avatar billede krasmussen Nybegynder
24. november 2003 - 17:22 #5
Ja - det er nogle rigtig flotte feltnavne..... ser på det og vender tilbage.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
24. november 2003 - 17:31 #6
Allerførst - jeg ved absolut intet om PHP.
-Ligger ovenståenede i en ACSII-fil -hvis ja hvordan ser den ud med type/more ? hvis ikke virker sql-scriptet direkte mod DB f.eks. fra Enterprice Manager, Excel e.a. ?
Avatar billede alk Praktikant
24. november 2003 - 18:38 #7
scriptet ligger i en ACSII-fil. Med type får jeg samme mærkelige tegn.

Hvis scriptet kører i browser (som det også skal kunne) virker det fint!
Avatar billede krasmussen Nybegynder
24. november 2003 - 19:37 #8
- Prøv evt. at sætte " omkring feltnavnene med æøå
- ???? Virker sql med æøå i Enterprive Manager
- Har du overvejet ændring af feltnavnet -selvom det kan være ret så giftigt
- Den tunge løsning (og mest besværlige) er, oprette et nyt felt uden æøå, kopiere indholdet over i det nye -og klare oprettelser, rettelser, slet osv. med triggers
- Måske en SP kan løse det, på den måde ligger sql og kører direkte på db

Det kan selvfølgelig også bare være noget opsæt i server eler applikationerne - jeg har kun set det før når db ligger på UNIX og scripts på WIN eller omvendt.

Håber det gav lidt inspiration!.
Avatar billede alk Praktikant
24. november 2003 - 19:55 #9
- Det med " ændrer ingenting
- sql-strengen virker i Enterprise Manageren
- Jeg er kan ikke ændre feltnavne, da den kører op mon en Navision C5
De 2 tunge forslag vil jeg overveje, men vil da gerne have en direkte løsning
Avatar billede krasmussen Nybegynder
24. november 2003 - 20:43 #10
Hvor "vender" du så ikke bare opgaven......Så C5 afleverer et resultset til dit script -så du efterfølgende laver dit PHP-trylleri ?
Avatar billede alk Praktikant
24. november 2003 - 21:51 #11
C5's export muligheder er ikke gode. C5 kan levere som flad tekst-fil, eller en dårlig ODBC understøttelse! Derfor trinet imellem!
Avatar billede krasmussen Nybegynder
24. november 2003 - 21:58 #12
OK - jeg er lidt på bar bund omkring C5 og PHP, så jeg har nok ikke yderligere kvalificerede bud!
Held og lykke med opgaven....
Avatar billede alk Praktikant
19. august 2010 - 19:23 #13
Lukker