Avatar billede zyxtem Nybegynder
25. november 2003 - 16:15 Der er 2 kommentarer

Maxtor hd på gammelt bundkort

Hey

  Jeg har netop købt en maxtor 160 GB men kan kun se 128 gb af den. For at se det hele af den ved jeg at man skal bruge et program men mangler et link til et. Har kigget på Maxtors hjemmeside men kan intet finde der.

  En der har et link til det program jeg skal bruge??
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2003 - 17:08 #1
Du skal såmænd ikke bruge noget særligt program. Derimod skal et par betingelser være opfyldt for at "se" diske større end 137GB (den officielle størrelse iflg. Microsoft - men ofte ses 128GB også nævnt):

1. BIOS (eller reelt IDE-controleren) skal understøtte 48-bit LBA.
2. Styresystem skal være w2k m/SP4 eller WinXP m/SP1. De to systemer understøtter 48-bit LBA med de nævnte ServicePacks

Da du nævner gammelt bundkort, er det tvivlsomt om det nderstøtter 48-bit LBA - selv efter en BIOS opdatering.

Løsningen - for at kunne bruge alle dine herlige 160GB - er så at købe et PCI IDE-controlerkort, som understøtter 48-bit LBA. Et sådant kort har jeg tidligere set på nettet til ca. kr. 350.00
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2003 - 17:27 #2
Maxtor FAQ. I have a drive that is larger than 137 GB but the operating system only recognizes 128 GB or 137 GB. How can I fix this?
https://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=960