Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 14:22 Der er 21 kommentarer

Dele Webspeed ml. to PC'er?

Hejsa. Jeg har to PC'er sat sammen i netværk (direkte mellem hinanden med krydset kabel, ingen switch el. lignende). PC1 er sat til kabelmodem (Webspeed) via USB. PC2 er som sagt kun sat til PC1.

Hvordan kan jeg bruge Internettet fra PC2? Jeg er klar over, at PC1 i så fald skal være tændt, men det er ikke noget problem.

På PC1 er der to LAN forbindelser. #1 kabelmodem og #2 forbindelsen mellem de to computere.

PC1 kører XP Pro, PC2 kører Win 2000 Pro.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
02. december 2003 - 14:28 #1
Måske kan du bruge dette, som er fundet i MS help ved søgning på: "Deling af Internetforbindelse"

Sådan aktiveres Deling af Internetforbindelse på en netværksforbindelse
Åbn Netværksforbindelser.
Klik på den forbindelse af typen opkald, LAN, PPPoE eller VPN, du vil dele, og klik derefter på Skift indstillinger for forbindelsen under Netværksopgaver.
Marker afkrydsningsfeltet Tillad andre brugere på netværket at oprette forbindelse gennem denne computers Internetforbindelse under fanen Avanceret.
Hvis du ønsker, at denne forbindelse skal ringe op automatisk, når en anden computer i hjemmenetværket eller det mindre kontornetværk forsøger at få adgang til eksterne ressourcer, skal du markere afkrydsningsfeltet Opret en opkaldsforbindelse, når en computer på netværket forsøger at få adgang til Internettet.
Hvis du vil have andre netværksbrugere til at aktivere eller deaktivere den delte Internetforbindelse, skal du markere afkrydsningsfeltet Tillad andre brugere på netværket at kontrollere eller deaktivere den delte Internetforbindelse.
Vælg et netværkskort, som forbinder den computer, der deler sin Internetforbindelse med andre computere på netværket, under Deling af Internetforbindelse i Hjemmenetværksforbindelse.
Vigtigt!

Du bør ikke bruge denne funktion i et netværk med andre domænecontrollere, DNS-servere, gateways, DHCP-servere eller systemer, der er konfigureret til statiske IP-adresser.
Når du aktiverer Deling af Internetforbindelse, tildeles netværkskortet, der er tilsluttet hjemmenetværket eller det mindre kontornetværk, en ny statisk IP-adressekonfiguration. Eksisterende TCP/IP-forbindelser på den computer, hvor Deling af Internetforbindelse er aktiveret, går tabt og skal genoprettes. Hvis du f.eks. bruger Internet Explorer til at oprette forbindelse til et websted, mens Deling af Internetforbindelse er aktiveret, skal du opdatere browseren til at genoprette forbindelsen.
Hvis du vil bruge funktionen Deling af Internetforbindelse, skal netværksbrugerne på det mindre kontornetværk eller hjemmekontoret konfigure TCP/IP på LAN-forbindelsen for automatisk at hente en IP-adresse. Netværksbrugerne på det mindre kontornetværk eller hjemmekontoret skal også konfigurere Internetindstillinger for Deling af Internetforbindelse.
Bemærk!

Klik på Start, peg på Indstillinger, klik på Kontrolpanel, og dobbeltklik derefter på Netværksforbindelser, hvis du vil åbne Netværksforbindelser.
Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at benytte denne fremgangsmåde. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan indstillingerne for netværkspolitik også forhindre dig i at udføre trinene i denne fremgangsmåde.
Deling af Internetforbindelse og Firewall til Internetforbindelse kan ikke være aktiveret for indgående forbindelser.
Oplysninger om de protokoller, tjenester, grænseflader og ruter, der automatisk bliver konfigureret, finder du ved at klikke på Relaterede emner.
Kør guiden Netværksinstallation fra cd'en eller disketten for at aktivere Status og styring for Deling af Internetforbindelse på computere under Windows 98, Windows 98 Second Edition og Windows Millennium Edition. Yderligere oplysninger om guiden Netværksinstallation finder du under Relaterede emner.
Hvis Status og styring for Deling af Internetforbindelse skal kunne fungere på computere under Windows 98, Windows 98 Second Edition og Windows Millennium Edition, skal Internet Explorer version 5.0 eller nyere være installeret.
Indstillingen Hjemmenetværksforbindelse vises kun, hvis der er installeret et eller flere netværkskort på computeren.
Deling af Internetforbindelse, Firewall til Internetforbindelse, søgning og administration og Netværksbro er ikke tilgængelig i 64-bit-udgaven af Windows XP.
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 14:51 #2
Hej skarvenneverdies. Synes jeg har prøvet det, de skriver... :)
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 14:53 #3
Dog er der lige denne passage:

"Netværksbrugerne på det mindre kontornetværk eller hjemmekontoret skal også konfigurere Internetindstillinger for Deling af Internetforbindelse"

Hvor kan jeg finde/gøre det i Win2k Pro?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
02. december 2003 - 15:02 #4
My computer -> Controlpanel -> Network and Dial up Connections -> Højreklik på "Local Area Connection" -> Vælg egenskaber/properties -> dobbeltklik på TCP/IP -> sæt mærke ved obtain IP automatically + obtain DNS automatically
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 15:05 #5
Det har jeg prøvet, uden held desværre. :)
Avatar billede zenze Nybegynder
02. december 2003 - 15:40 #6
Du skal bruge PC1 som default gateway på PC2. Kør IPCONFIG /ALL fra CMD prompten på PC1 og notér ned hvad der er "Standardgateway" og "undernetmaske". Brug den værdi til at få PC2 på nettet.
Gå i egenskaber for netværk -> Internetprotokol (TCP/IP) -> egenskaber og skriv indstillingerne ind.
Måske skal du også prøve at indsætte IP-adresse i stedet for Standardgateway(Jeg er lidt i tvivl)
Avatar billede kenp Novice
02. december 2003 - 15:56 #7
hvis det er XP som står som den som har internet forbindelsen
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm

hvis det er win2k som har internet forbindelsen
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics2k/index.htm
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 16:27 #8
Jeg kan stadig ikke få det til at virke... :/

Jeg tror bare, at jeg bestiller en ekstra IP hos TDC.
Avatar billede zenze Nybegynder
02. december 2003 - 16:38 #9
Duelunds sider er rigtig gode. De siger at PC1's IP-adresse skal sættes som standardgateway på PC2, - men hele gennemgangen burde føre dig ud på internettet med PC2. Prøv da igen!
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 17:17 #10
Problemet er bare, at PC2 (med 'hent automatisk en IP-adresse') ikke faar en 192.168.0.X adresse, og heller ikke en standardgateway adresse (set med IPconfig)??
Avatar billede zenze Nybegynder
02. december 2003 - 17:49 #11
Prøv så i stedet at tildele IP-adresse, undernetmaske og Standardgateway på PC2 - og "ping" den fra CMD på PC1.
Husk at Standardgateway på PC2 = IP-adresse på PC1
Avatar billede zenze Nybegynder
02. december 2003 - 17:51 #12
Der er vel TCP/IP på begge maskiner?
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 17:53 #13
Jeps.
Avatar billede zenze Nybegynder
02. december 2003 - 17:53 #14
Arbejdsgruppe og bruger(e) er vel også sat ens op på begge PC'er - og du har delt mapper eller drev ellers kan du ikke få forbindelse.
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 18:09 #15
Jeps... jeg er ved at køre lidt sur i det nu. ;)
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 18:16 #16
Jeg kan i øvrigt sagtens pinge fra PC1 -> PC2, men den anden vej får jeg time out?
Avatar billede kenp Novice
02. december 2003 - 18:29 #17
du har vel lige deaktiveret din firewall på din PC1 eller lavet således at PC2 er i din firewalls trustetzone!
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 18:41 #18
Jep, det skulle også være klaret.
Avatar billede madman Nybegynder
02. december 2003 - 20:26 #19
Nå, jeg købte en ekstra IP adresse, og nu spiller det. Jeg vil dog godt uddele point/svar alligevel, da jeg har nok point, og I var hjælpsomme. :)
Avatar billede zenze Nybegynder
02. december 2003 - 20:34 #20
Behold dem selv. Det var så en anden måde at få løst den gordiske knude.
Avatar billede kenp Novice
02. december 2003 - 21:25 #21
bare behold dem :)