Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. december 2003 - 13:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Installering af XP på bærbar

Jeg sidder med en bærbar (700mzh, 20gb, 128ram, mobil) som jeg istedet for 2k vil have XP installeret. I bæstet er der hverken diskette ELLER cd-rom, og jeg har ikke adgang til nogle mobile enheder!

Jeg har en XP cd liggende, og her var hvad jeg tænkte:
1) Få fat i en bootdisk som jeg kan ligge på mit c: drev (så jeg kan boote maskinen i dos).
2) fjerne alt manuelt med delete/norton
3) (har kopieret i386 over på c:) køre winnt i dos og så installere XP.

Det burde da være problemfrit? Hvordan med den boot dims i 2k.. kan den finde ud af det når der BÅDE ligger en 2k boot plus den dos jeg har lagt over, el. er der en smartere måde? Og hvilke filer er det helt præcist jeg skal bruge???
Avatar billede ird Praktikant
29. december 2003 - 13:57 #1
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm  kikket på denne side?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. december 2003 - 14:00 #2
hvis du har din maskine i dos, og du går i det dir der hedder i386 (winXP)

så skal du køre den fil der hedder "winnt.exe" HUSK at køre smartdrv.exe inden! Ellers tager installationen 2 dage... :o)

Og XP kan godt finde ud af det under installationen, den vil formentlig bare tro der ligger 2 styresystemer, når du så har fået installeret XP, så åbner du bare c:\boot.ini, og fjerner resterne af win2k.

:o)
Avatar billede ird Praktikant
29. december 2003 - 14:02 #3
Installering/Formatering af Windows xp med et andet operativ system kørende.
Tænd din computer og vent til dit nuværende operativsystem er indlæst.
Læg din Windows XP Cd-rom i dit Cd-rom drev.
Autorun-funktionen starter og et vindue vises, hvorfra der kan vælges mellem 3 forskellige punkter.

Hvis dette vindue ikke kommer frem på din pc, skal du dobbeltklikke på "Denne Computer" dobbeltklikke på dit Cd-rom drev - og dobbeltklikke på filen Setup.exe.

Vælg i setup-programmet menupunktet "Installer Windows XP".
Efter lidt harddisk-aktivitet spørger setup-programmet, om der ønskes at udføres en opgradering eller en nyinstallation. Vælg "Nyinstallation" og klik på "Næste".
Avatar billede ird Praktikant
29. december 2003 - 14:20 #4
Er ikke sikker på om du helt kunne bruge det jeg smed, men smider et svar som du kan afvise hvis du ikke kunne bruge det :)

Ha et godt nytår begge to
Avatar billede hcma Novice
29. december 2003 - 14:37 #5
er der hverken CD-rom eller floppy-drev installeret. Eller har du bare ikke adgang til dem??
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
29. december 2003 - 18:18 #6
Der er INGEN cdrom/diskette i.. skrev jeg også ovenover. Jeg vil starte maskiner op i dos, fjerne 2k og så installere XP.. gider ikke det der, oveni hinanden .. det blir altid et værrer rod.

Mangler bare en metode at botte dos op på maskinen mens der stadig ligger 2k.. altså.. så hvis det går galt, kan jeg altid gå tilbage ind i 2k!
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
04. januar 2004 - 12:25 #7
Ser ikke ud til nogen kan svare.. lukker !
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 00:18 #8
4b4dk; har du fundet ud af at boote op i DOS ?? (har selv brug for det!)