Avatar billede rasmuskaas Nybegynder
19. januar 2004 - 09:51 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Holdbarhed på CD'er/DVD'er??

Hej

Nu er jeg snart godt træt af alle de rygter man hører om at brændte CD'er og DVD'er angiveligt skulle miste data over en årrække, selvom man ikke påfører dem nogle synlige skader, er dette virkelig rigtigt? Og i så fald, er der forskel på CD'er og DVD'ers holdbarhed? Jeg køber altid de dyreste Verbatim CDer/DVDer når jeg brænder, da jeg er i den overbevisning, at de da må holde bedst. Jeg har et utal af backup DVDer/CDer, så jeg er derfor meget interesseret i (urolig for), om disse enorme mængder af data er væk om et par år? Jeg vil helst ikke have et svar der starter med: jeg tror måske... eller, jeg mener at det nok er... men helst en der kan fortælle udfra en undersøgelse eller egne erfaringer, helst med dyre medier som Verbatim.

Og en sidste overvejelse jeg har er, om folk simpelthen ridser deres medier så de tilsidst ikke kan bruges, og derfor er dette rygte opstået?

Jeg vil gerne høre fra flere som har noget interessant at sige om dette emne, helst noget beroligende!! Da jeg ellers skal ud og investere i adskillige meget dyre Maxtor Harddiske....
Avatar billede summer Mester
19. januar 2004 - 10:05 #1
Der er overhovedet intet belæg for at skiverne forringes inden for de næste 100 år.
Se bl.a. links til Ingeniøren http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/html/12247.all.html
og http://home3.inet.tele.dk/jtrock/2del/kap16.htm
Der foregår jo heller ikke noget rent mekanisk slid.
Avatar billede neonxxmet Nybegynder
19. januar 2004 - 10:06 #2
Nej jeg ved at det med at cd´er og dvd´er mister deres dataer efter et par år er noget vrøvl, jeg har brænder i fire år, og har ik haft problemer overhoved med gamle brændte skiver, så der er ik noget at være nervøs overfor!!!
Neonxxmet!
Avatar billede neonxxmet Nybegynder
19. januar 2004 - 10:09 #3
får jeg lidt point for den??
Avatar billede rasmuskaas Nybegynder
19. januar 2004 - 11:12 #5
nu snakker i primært om CDer, er det det samme med DVDer, so længe man ikke bruger RWs ?
Avatar billede summer Mester
19. januar 2004 - 11:17 #6
I mit link fra tele.dk står bl.a. om dvd'er:
"Hvad angår holdbarhed har Dr. Junji Tominaga, chef for TDK, udtalt at det ikke er noget problem idet han hævder at DVD-RAM kan holde i over 100 år. (CD—ROM Professional, December 1996). Der er selvfølgelig tale om en udtalelse med klare interesser, men er interessant idet der som udgangspunkt regnes med den samme levetid som for CD-ROM og CD-R."
Avatar billede belle Nybegynder
19. januar 2004 - 16:56 #7
" idet han hævder at DVD-RAM kan holde i over 100 år."

det er der intet bevis for at de kan. (hverken dvd-ram eller andre former for cd'ere)
da der ikke eksistere en cd der er over 100 år gammel. de ælste cd'ere der findes i dag er omkring 35 år gamle.
man mener at en trykt cd kan holde i mellem 50-100 år og en brændt mellem 10 og 20 år. (dette er ved normal opbevaring og kun tidsestimater)
hele humlen er hvordan de bliver opbevaret for både lys og luftfugtighed nedbryder aluminiumslaget der holder på dataen.

Der var en artikel i illustreret videnskab om det for noget tid siden men jeg kan ikke finde den på deres hjemmeside. vender tilbage hvis jeg finde det
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2004 - 16:58 #8
Man tester cd'er og dvd'ers holdbarhed ved at køre en samlet test på dem, hvor de udsættes for støv, ridser, varme, lys osv. der svarer til f.eks. 100 år.

Sådan tester man mange ting, og det kan man som udgangspunkt godt regne med.
Avatar billede belle Nybegynder
19. januar 2004 - 17:09 #9
så fandt jeg artiklen fra illvid men den er desværre ikke online.
den kan findes i nr 13/2003 s58 - s61.
det er det sidste afsnit i denne artikel der kommer ind på cderes holdbarhed
Avatar billede rasmuskaas Nybegynder
20. januar 2004 - 13:55 #10
Tusind tak til jer alle! Men der er med andre ord meget delte meninger kan jeg forstå....
Avatar billede belle Nybegynder
21. januar 2004 - 00:01 #11
der var et meget interresandt program om dette emne på DR2 i dag mellem 23 og 24
udefra hed det vist. det bliver nok genudsendt på et tidspunkt for folk der ikke fik det set.
det handlede om general datalaging og dennes holbarhed eller mangel på samme og kommer også ind på cd'ers manglene holdbarhed. foskerne var ret sikre på at INTET digitalt data vil kunne genskabes om 100 år ikke kun på grund af at alle kendte digitale larings medier (harddisk, cd etc) vil forvitre og blive ødelagt men også fordi der ikke fil findes et system der kan læse dataen til den tid.

det er lidt ude for emne men jeg synes lige jeg ville gøre opmærksom på dette program da de belyser problemet meget godt
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2004 - 10:00 #12
Man må bare se i øjnene at man skal skifte lagringsmedie hvert 10. år for at være sikker på at kunne gemme sine data.

Det ser jeg heller ikke som et problem, da medierne jo bliver større og større.

Alle dine disketter kan gemmes på en enkelt CD, og alle dine CD'er vil kunne gemmes på en enkelt BlueRay Disc, og den er endda kun få år fra at blive lanceret.

Såe..problemet bliver helt sikkert at få nogen til at skrive programmer der kan emulere gamle og udfasede sotfwarelinier.
Avatar billede rasmuskaas Nybegynder
21. januar 2004 - 15:03 #13
BlueRay Disc?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2004 - 15:31 #14
Efterfølgerne til DVD'en :)

http://www.blu-raydisc.info/
Avatar billede wickedd Juniormester
21. januar 2004 - 15:39 #15
gaaah! "Recording Capacity 23.3 / 25 / 27/46.6 / 50 / 54 GB " mums, og pænt dyrt når det kommer
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2004 - 15:46 #16
Det er nok som med DVD'erne, at det falder i pris efter et lille stykke tid.

De skulle ikke være meget dyrere at fremstille eller optage/afspille, men i starten vil det naturligvis være for dem med en del kroner i hånden ;)

Iøvrigt en meget spændende udsendelse der var i går, husk at du kan se den 6 dage endnu inde på DR's hjemmeside, de gemmer desværre kun i 1 uge, så skynd jer :)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
26. april 2004 - 20:45 #17
Har I ikke lige hørt i radio'en af der er fundet "huller" i mange biblioteks cd'er? De siger at det er ligemeget om det er dyre eller billige cd'er, der holdbarhed er stort set den samme (men kvaliteten af cd'en er bedre ved køb af dyre cd'er). Jeg vil bare skyde på at grunden til at bibliotekets cd'er er gået i stykker er at de bliver brugt ret meget mere en normale cd'er bliver brugt, da de jo tit bliver udlejet.