Avatar billede skjoldby Nybegynder
23. januar 2004 - 19:48 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Stategi til navngivning af filer og mapper på filserver

Ja, jeg har forsøgt at søge på E men jeg har desværre ikke fundet noget jeg kan bruge. Det er nok fordi jeg ikke helt ved hvordan jeg skal spørge.

Jeg har brug for lidt hjælp/inspiration til en strategi for navngivning af filer og mapper på en filserver. Ja det lyder meget relativt men lad mig prøve at forklare nærmere.

I vores firma har vi relativt få dokumenter, mindre end 10.000. Vi skal i den kommende tid dele filserver med en anden virksomhed som har væsentlig flere dokumenter. Det er selvfølgelig ikke meningen at vi skal se hinandens filer udover hvis man "udgiver" noget offenligt - men sikkerheden bagved skal I sådan set ikke tænke på - det er klaret.

Problemet, hvis man kan klade det det, er mere at vi behøver en fælles strategi for hvordan navngivelsen og hvor man gemmer de forskellige dokumenter henne. Dokumenterne kan være hvad som helst. Breve, udkast, prisoverslag/tilbud, vejledninger, dokumenter vedr. regnskab, virksomhedstrategier, budgetter, scanninger, billeder, what ever. Dokumenttyperne kan selvfølgelig også varrigere.

Nogle dokumenter kan være være relateret til andre dokumenter, f.eks. hvis man laver sin prisberegning i Excell, men opretter prisoverslaget og oplægget i Word.

Nogle kunder/leverandørere/etc skriver man meget til eller beregner meget på. Andre kunder/leverandørere/etc findes kun et enkelt brev til.

Det kan hurtigt blive uoverskueligt hvis ikke man har en plan eller fælles strategi for virksomheden og i vores tilfælde fælles for begge virksomheder.

Mit spørgsmål er nu: Hvad gør vi for at det bliver overskueligt at finde tidligere dokumenter frem? Hvad gør I i jeres virksomhed, og virker det godt eller virker det dårligt? Hvordan navngiver I filer og I hvilke mapper lægger i hvad?

Alt har sådan set interesse men jo mere uddybende svar jo bedre. Hvis der er nogle der har gode links til websites der beskriver sådanne strategier er det selvfølgeligt også velkomment.  I samme omgang vil jeg sige at jeg søger ikke en diskussion om ens virksomheds strategi er dårlig eller god, men inspiration til at kunne danne vores egen strategi. Jeg lægger 200 point til rådighed som jeg tilslut vil dele ud af - der jo ikke er noget rigtigt svar.

/Skjoldby
Avatar billede skjoldby Nybegynder
23. januar 2004 - 19:53 #1
Tag jer ikke af stavefejl. Sidder lige og læser det igennem og jeg ligner jo en der er gået ud af 7. klasse. :-)
Avatar billede bredker Nybegynder
23. januar 2004 - 20:14 #2
er du da ikke det *G*
Avatar billede kenp Novice
23. januar 2004 - 21:06 #3
de 2 sidste steder jeg har været ansat har man gjort det på 2 forskelligemåder! som har hver sin fordel!

1: hver bruger har sin mappe, og laver selv sine undermapper efter sager m.m. fordelen er at den enkelte altid ved hvor man har sine ting! ulempe, hvis man er væk og der er en som skal overtage det!

2: hvor man opretter nogle fælles mapper (så man ikke har en hver især) efter sagstyper m.m., der under kan man så lave nogle filer! nogle jeg kender til har brugt datoen år-måned-dag-hvem det er til.! fordelen er at alle ved hvor alt ligger! ulempen er at det kan tage længere tid at finde det enkelte dokument.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. januar 2004 - 17:37 #4
jeg har selv indimellem søgt efter gode metoder at organisere dokumenter på, og det forekommer mig at der findes softwareløsninger der fungere som databaser over dokumenter, og som helt ukonpliceret tillader dig at søge og organisere dine sager. Så er det jo ligemeget hvor de ligger hedde, blot folk kan søge på det de skal bruge, og f.eks. nemt finde ud af, at der er to versioner af samme tilbud som pludselig ligger to forskellige steder, og den slags.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. januar 2004 - 17:42 #5
noget i stil med orgadoc til debian: http://savannah.nongnu.org/projects/orgadoc
jeg bruger selv det gratis lookdisk til at finde dubletter og den slags - ikke fordi jeg vil foreslå dig at bruge den, den kan slet ikkenok, men det er princippet i det: at lade noget software om at få overblik.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. januar 2004 - 17:45 #6
http://www.softprime.com/index.htm det her er til windows
hvis man skriver file organizer hos google er der inspiration at hente
Avatar billede skjoldby Nybegynder
31. januar 2004 - 01:17 #7
Hmm. havde håbet på noget mere respons. Men det jeg har fået kan jeg da gå videre med.

Kenp >> hvis du gider at ligge et svar ind så kan jeg dele pointene mellem jer.
Avatar billede kenp Novice
31. januar 2004 - 11:10 #8
det kan jeg da godt :)
Avatar billede skjoldby Nybegynder
31. januar 2004 - 15:07 #9
Tak til jer begge.