Avatar billede nat Nybegynder
11. februar 2004 - 15:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Åben 'gem som' dialog ved klik på dokument

Har et intranet hvor folk kan hente forskellige dokumenter (som ligger på et fælles drev). Ikke alle er lige kloge og skriver direkte ind i dokumentet og gemmer, så ændringer ligger tilgængeligt for alle i stedet for dem selv. (det er heller ikke en løsning at gøre dolumentet 'read only', da ikke alle ved hvordan det ophæves).

Tænkte om der ikke var et java script hvor man kan tvinge en 'gem som' dialog boks frem, evt. default med et nyt navn, så folk er nødt til at gemme med nyt navn og på deres eget drev?
Avatar billede nat Nybegynder
11. februar 2004 - 15:04 #1
Det html det skal ind i, ser bla. sådan ud:

<a target="_blank" href="file:///D:/mappe/mappe2/etellerandet.doc">Etellerandet</a>
Avatar billede nute Nybegynder
11. februar 2004 - 15:14 #2
IE only:

<a href="java script:void(0);" onclick="document.execCommand('SaveAs','1','[filnavn]');">Save as</a>

/nute
Avatar billede nat Nybegynder
11. februar 2004 - 15:32 #3
hvor skriver jeg stien til filen, så den får fat på den rigtige??
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
11. februar 2004 - 15:36 #4
Eventuelt kan du jo lave en knap i en skjult div, som så er af typen "file", eller hvad den nu hedder, og så ved hjælp af JavaScript "klikke" på den (ved ikke helt hvordan man gør (ENDNU))...
Avatar billede nat Nybegynder
11. februar 2004 - 15:41 #5
mikoalngelo: det lyder meget besværligt....
Avatar billede nat Nybegynder
11. februar 2004 - 15:50 #6
nute: hvis jeg kun skriver det du har skrevt og prøver at sætte stien ind til det dokument der skal åbnes, så ignorer den det, for når man åbner det dokument man har gemt, skriver den kun det der stod på selv html-siden, og det var jo ikke meningen.

Så hvordan får jeg stien på dokumentet med?
Avatar billede nute Nybegynder
11. februar 2004 - 16:11 #7
undskyld ... prøv dette:

<a href="java script:void(0);" onclick="document.execCommand('SaveAs','1','.html');">Save as</a>

/nute
Avatar billede nat Nybegynder
12. februar 2004 - 11:31 #8
Øhhh jeg er ikke med. Det er typisk word og exel dokumenter der skal gemmes, så jeg går udfra at der skal stå fx. .doc istedet for .html - men lad nu det ligge.

Jeg kan stadigvæk ikke forstå hvor stien til det dokument man henter er???? Hvor skal jeg skrive det ind? Ska det være efter );
??
Avatar billede nute Nybegynder
12. februar 2004 - 11:38 #9
Denne funktion åbner "save as" for dét dokument du står på. med andre ord, så hvis du har filen:

http://webserver/webfolder/side.html

hvor der er en link, lignende den jeg har postet, så er det dokumentet 'http://webserver/webfolder/side.html' der bliver gemt.

hvis du har en hel liste over filer som man skal kunne gemme, så skal du jo bare højreklikke på filen (fx din .doc fil) og velge 'save target as' (husker ikke hvad dét menupunkt hedder på dansk, men det er hvertfald det 3. menupunkt fra oven på contextmenuen). Dette er jo indebygget funktionalitet i enhver browser ...

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
12. februar 2004 - 11:44 #10
hvis du skal fremtvinge at brugeren skal gemme på sin egen maskine, så kan du jo lave linket til "inaktivt" og oplyse om at man er nødt til at gemme lokalt:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>
<body>
For at ændre i en fil, skal du højreklikke på filen, vælge "Save target as" og angive en folder du vil gemme filen i<br>
<a href="file:///D:/mappe/mappe2/etellerandet.doc" onclick="alert('GEM LOKALT, sagde jeg!!!');return false;">Fil 1</a>
</body>
</html>

/nute
Avatar billede nat Nybegynder
12. februar 2004 - 15:03 #11
Nute: takker for din tålmodighed, men det er ikke noget jeg kan bruge. Dokumenterne ligger som links i en menu og da jeg, som skrevet først, ønsker at gøre det så nemt for brugeren som overhovedet muligt, så skal de ikke til at højreklikke og alt muligt andet. Men jeg tror nu også at du har misforstået hvad det er jeg vil.

I javascriptet: <a href="java script:void(0);" onclick="document.execCommand('SaveAs','1','.doc');">Dokument1</a>
kan man ikke der angive linket til Dokument1 så det er den fil der bliver gemt?
Avatar billede nute Nybegynder
12. februar 2004 - 15:31 #12
nej, jeg har ikke misforstået - vi snakker måske bare forbi hinanden ;-)

der er 2 forskellige "SaveAs" i IE. Én ligger under 'Fil' menuen, og den anden ligger under Context-menuen. som jeg forstår dig, så er det den i context-menuen du vil have. og dét jeg har postet, bruger Save As i 'Fil' menuen.

problemet er bare at du kan ikke gøre dette (efter min mening). Så længe doc-type på det dokument du prøver at gemme, er kendt for browseren, så vil browseren prøve at åbne det. Med andre ord, så er du nødt til at pille ved browserindstillinger for at få dette til. Det ville også være et sikkerhedshul hvis man skulle få lov til at gemme filer på en clientmaskine på denne måde. Jeg kan ikke umiddelbart se en god løsning på dette.

Det er jo vidt aksepteret at man benytter højreklik > save target as hvis man skal gemme. den eneste løsning jeg kan komme på, er som mit forrige indlæg.

/nute
Avatar billede nat Nybegynder
12. februar 2004 - 17:11 #13
nute: okay - men øv, det ville have været smart at man nærmest skulle "downloade" dokumentet før man kunne åbne det. Ikke alle er nemlig lige computer minded, og ved ikke at man kan højre klikke og vælge "save target". De har jo flere gange bare skrevet direkte ind i filen uden at tænke på at den er "offentligt" tilgængelig og ikke ligger hos dem selv... ikke så smart.
Men igen, øv :o(
Avatar billede nute Nybegynder
13. februar 2004 - 09:30 #14
som jeg skrev tidligere ... hvis man oplyser om at man *skal* gøre det, så kan det vel ikke være så svært for brugeren at forstå ?! ;o]
Avatar billede jimmynielsen Novice
31. august 2018 - 13:59 #15
Den bedste løsning er at gemme filerne som skabeloner (så de får filtypen dotx og xltx (t for template)) - når brugeren så klikker på et dokument (f.eks. brev.dotx) åbnes en kopi af brevet ved navn brev1.docx med standard gemme placering i brugerens dokument mappe. Det er nemt for brugerne, og de kan ikke komme til at overskrive indholdet i de oprindelige dokumenter.