Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
19. februar 2004 - 20:43 Der er 6 kommentarer

Intro til postfix-mysql samt erfaringer

Er der nogen der har erfaringer med postfix-mysql, altså en som bruger det og som kan anbefale det?

Så vidt jeg har forstået det så er det sådan at man kan smide informationerne fra virtual filen over i en tabel, er det ikke korrekt?
Avatar billede mfalck Praktikant
19. februar 2004 - 21:15 #1
jeg har rodet lidt med postfix og mysql (af forskellige årsager er jeg vendt tilbage til en text-fil version).

Og hvis du kører med mysql-versionen kan de fleste konfigurationsfiler lægges over i en mysql database. Se evt også:

http://www.kummefryser.dk/HOWTO/mail/postfix_mysql.html
Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
20. februar 2004 - 00:08 #2
mfalck < der er noget jeg ikke tror jeg har helt styr på. Jeg kan ikke rigtigt se hvordan man smider virtual filen ind i mysql. Jeg kan godt se at den skal ind - men altså når jeg skriver i virtual filen skriver jeg f.eks.:
---------------------------------------------------------
domain.tld                  virtuelt

postmaster@domain.tld        postmaster
info@domain.tld              info,info-backup

@domain.tld                  nobody
---------------------------------------------------------

Hvordan gøres dette i en tabel? Altså så vidt jeg kan se skal man smide GID og UID, eller?
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 17:42 #3
Jeg prøver selv at sætte postfix + mysql op efter denne vejl.: http://www.lucidlogic.com/articles/postfixsql.php

Synes dog ikke rigtig jeg kan få det til at spille. Har før kørt med postfix uden mysql og det spillede ganske OK, men nu nager det mig, at jeg ikke kan få l..... til at virke ;O)

Postfix får ikke rigtig lov til at lave opslag i alias tabellen, selvom jeg sagtens kan via en prompt med postfix-user.

lirekassemanden: du må meget gerne skrive, hvis du støder på samme fejl som jeg og finder en løsning på det ;O)

/SRV
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2004 - 09:47 #4
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=aqd9lh%24nv8%241%40FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw&rnum=3&prev=/groups%3Fq%3Dpostfix%2Btable%2Blookup%2Bproblem%2Bmysql%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3Daqd9lh%2524nv8%25241%2540FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw%26rnum%3D3

Det var så løsningen på det problem. Nu har jeg så bare problemer med virtual domains. Mails til mit domæne nr. 2 bouncer med fejlen: mail for domain-2.dk loops back to myself

Men det kører virkelig godt på domæne nr. 1. Jeg kan klart anbefale postfix + mysql selvom jeg ikke lige har fået konf. den helt ordentligt endnu...

/SRV
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2004 - 09:49 #5
Nå ja: til ovenstående løsning skal lige siges, at den ikke helt passer, hvis man kører woody stable. Den virker kun på sarge.

SRV
Avatar billede rednex Nybegynder
08. maj 2004 - 17:20 #6
Jeg har efterhånden kørt Postfix+MySQL i et 8-9 måneder og det er sgu en najs ting med hensyn til administration. Det giver jo gode muligheder for at oprette, ændre og slette mailboxes og aliases fra f.eks. en webside eller lignende.

Det var lidt af en plage at få det til at spille. Det var svært at finde en package der duede, og så er det jo ikke så nemt når man er lidt n00b :oP Der skulle mange timers Googleri og eksperimenter til før det funkede. Desværre er jeg en af dem der glemmer rimelig hurtigt, så jeg er ikke engang sikker på hvad jeg gjorde for at få det til at virke *suk*

Jeg faldt for nylig over et admin script i PHP som gør det meget nemt og overskueligt at holde styr på domæner og brugere. Du kan endda give folk adgang til deres egne domæner, så de selv kan styre det hele. Systemet hedder Postfix Admin og kan findes på http://www.high5.net