Avatar billede tinggaarden Nybegynder
25. februar 2004 - 11:54 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Trigonometri, radianer og grader

Hvordan laver jeg det om i excel...så svaret kommer i grader, og ikke i radianer, når man fx bruger cosinus relationer???
Avatar billede want2learn Nybegynder
25. februar 2004 - 12:06 #1
kom med et eks. lidt langtid siden jeg har leget med det skal skal lige friskes op så kan det være jeg kan hjælpe !!
Avatar billede want2learn Nybegynder
25. februar 2004 - 12:07 #2
og hvis du i praktis ved hvordan du laver det om på papir så skriv det evt her så kan jeg lave det om til en EXCEL udregning !!
Avatar billede solja Nybegynder
25. februar 2004 - 12:11 #3
Du kan bruge funktionen degrees, som tager et tal i radianer som input og giver dig tallet i grader.

=degrees(radianer)

Jeg har en engelsk version af excel, men den må hedde noget med grader i den danske.

//solja
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
25. februar 2004 - 12:14 #4
Åhhh,

cos(30) * tan(10) * 50 giver i radianer = 5.00 og i grader = 7.64....EXCEL siger 5.00, men det er i grader jeg vil have resultatet
Avatar billede solja Nybegynder
25. februar 2004 - 12:16 #5
Prøv at lave dine grader om til radianer først.

cos(radians(30)) * tan(radians(10)) * 50
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
25. februar 2004 - 12:17 #6
jeg ved godt at man ved at bruge =cos(radianer(30))*tan(radianer(10))*50 kan få et rigtigt resultat..

Men har excel ikke en funktion indbygget til at lave det om, som enhver lommeregner har??
Avatar billede want2learn Nybegynder
25. februar 2004 - 12:22 #7
mener det ikke du skal selv lave den udregning
Avatar billede sjap Praktikant
25. februar 2004 - 13:54 #8
Tinggaarden

Hvis det du tænker på, svarer til at trykke på en knap, og så kan du bare skrive alle dine tal i og beregninger i grader, så findes denne "knap" ikke i Excel. Disse beregninger foregår ALTID i radianer, og derfor er du ALTID nødt til at bruge konverteringsfuntionerne, når du vil skrive og regne i grader. Sådan er det bare.
Avatar billede oyejo Nybegynder
26. februar 2004 - 07:38 #9
Det er to innebygde funksjoner: Radianer(), og Grader().
(jeg bruker en norsk versjon, man det er vel det samme på dansk?)
Hvis man har vinkelen en vinkel på 45 grader og skal finne cosinus.
=COS(RADIANER(45))
Hvis cosinus til vinkelen er x og man skal vite vinkelen i grader:
=GRADER(ARCCOS(x))
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
26. februar 2004 - 09:46 #10
thx...smid nogle svar, så jeg kan komme af med mine point
Avatar billede oyejo Nybegynder
26. februar 2004 - 09:49 #11
svar :-)
Avatar billede solja Nybegynder
26. februar 2004 - 10:04 #12
Er det ikke lidt mange point at give? Du har jo ikke fået løst dit problem, men kun fået konstateret at det ikke kan lade sig gøre.

Men hvis du absolut vil slippe af med dem, så er et svar her :)