Avatar billede ploughgaard Nybegynder
04. marts 2004 - 10:28 Der er 10 kommentarer

ÆØÅ i Querystring

Jeg har problemer med at hente æøå ud af min url i et asp projekt. Hvis f.eks jeg har en asp side hvor jeg skriver følgende:

http://localhost/eksempel/WebForm1.aspx?Vare=Sødmælk

får jeg følgende resultat:

Vare: Sdmlk

Hjemmesiden "http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp" er af samme karakter, men hvis jeg benytter den, så kan jeg godt få Sødmælk frem på siden.

Den kode jeg benytter er meget simpel (se herunder), så jeg formoder ikke at det er i den problemet er, måske er det settings på mit projekt, min IIS eller ??

Kode:
<html>
<title>Querystring</title>
<head></head>
<body>
<%
Response.Write ("<h1>Vare: " & Request.Querystring("Vare") & "</h1>")
%>
</body>
</html>
Avatar billede master_fatman Nybegynder
04. marts 2004 - 10:38 #1
Prøv lige og smid den ind i toppen af dit .aspx doc.

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!doctype html public "-//w3c//dtd xhtml 1.1//en"
            "http://www.w3.org/tr/xhtml11/dtd/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">
Avatar billede master_fatman Nybegynder
04. marts 2004 - 10:39 #2
Eller:

<%@ Page
        Language="vb"
        AutoEventWireup="false"
        Codebehind="Default.aspx.vb"
        Inherits="Telelet.Web.Secure.Administration._Default"
        contentType="html"
        culture="da-DK"
        codePage="1252"
%>
Avatar billede master_fatman Nybegynder
04. marts 2004 - 10:40 #3
Læg mærke til:

contentType="html"
culture="da-DK"
codePage="1252"
Avatar billede nute Nybegynder
04. marts 2004 - 10:41 #4
du er nødt til at escape din querystring, så den ser ud som dette:

http://localhost/eksempel/WebForm1.aspx?Vare=S%F8dm%E6lk

alle specialtegn skal escapes når du sender dem i en querystring.

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
04. marts 2004 - 10:48 #5
du kan prøve at bruge:

Response.Write( "http://localhost/eksempel/WebForm1.aspx?Vare=" & Server.URLEncode("Sødmælk") )

når du skriver ud linket, så kan du godt lave en

Response.Write ("<h1>Vare: " & Request.Querystring("Vare") & "</h1>")

og du vil få 'Vare' ud som 'Sødmælk'

/nute
Avatar billede ploughgaard Nybegynder
04. marts 2004 - 11:00 #6
==> master_fatman: Dit første eksempel giver ingen forskel. Dit andet eksempel fejler på Telelet.Web.... sætningen.

==>nute: Desværre kan jeg ikke escape mit auerystring, da jeg får den fra Analysis Services via en action der åbner min asp side og sender mine OLAP filtreringer med over (via <<Dimension>>.Currentmember.Name) Resultatet kan indeholde æøå.

Desuden køber jeg ikke din forklaring, da eksemplet jeg giver med:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10_eks1.asp?navn=Sødmælk

virker uden Escape, hvis Encoding er sat til Western European (Windows)
Avatar billede nute Nybegynder
04. marts 2004 - 11:06 #7
du skal ikke have alle de oplysninger med som master_fatman lægger ved, prøv blot med:

<%@ Page
        Language="vb"
        contentType="html"
        culture="da-DK"
        codePage="1252"
%>

/nute
Avatar billede ploughgaard Nybegynder
04. marts 2004 - 11:14 #8
Men desværre virker det ikke. Hvis jeg har contentType="html" får jeg en warning om at "Some files can harm your computer"

Har I ingen kommentarer til eksmplet ovenfor, hvor æøå virker uden escape?
Avatar billede master_fatman Nybegynder
04. marts 2004 - 13:43 #9
I din web.config fil, overskriv din eksisterende "pages" attribut med:

<pages
            buffer="true"
            enableSessionState="true"
            autoEventWireup="false"
            enableViewState="true"
            smartNavigation="false"
            validateRequest="false"
        />

Læg mærke til validateRequest="false"

ASP.NET Runtime har indbygget data validation. Den slår du fra på denne måde.
Avatar billede master_fatman Nybegynder
04. marts 2004 - 13:44 #10
Så burde du ikke få denne fejl meddelse:

"Some files can harm your computer"