Avatar billede e-blog Nybegynder
08. marts 2004 - 07:30 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan virker et RSS feed på en blog?

Bloggen er baseret på en MySql db. og jeg ønsker at lave et xml/rss feed.

Jeg aner INTET om rss og har brugt et par dage på at læse om dette + følge et par tutorials - hvilket ikke var en succes!

Jeg kan i teorien godt finde ud af at lave en .xml fil med <channel> <title> <description> og alt det dér. men det jeg IKKE forstår er hvordan det automatisk opdatere xml eller rss filen, hvis jeg skriver et nyt blog-indlæg.

Hvordan gør jeg?

På forhånd tak!
Avatar billede nute Nybegynder
08. marts 2004 - 09:54 #1
det er jo ikke værre end at når du opdatere din database, så laver du bare en ny xml/rss fil ?!

SQL = "UPDATE minTabel SET felt = 'værdi'"
Conn.Execute( SQL )
SQL = "SELECT * FROM minRSSTabel WHERE blabla"
Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFile = objFSO.DeleteFile( "dinRSSFil.rss" )
Set obRS = Conn.Execute( SQL )
while not objRS.EOF
    ' byg din XML/RSS
wend

/nute
Avatar billede e-blog Nybegynder
09. marts 2004 - 09:05 #2
Jeg forstår ikke helt hvad du mener? Kan du skære det lidt mere ud i pap? Så ville jeg blive glad!

På forhånd tak!
Avatar billede nute Nybegynder
09. marts 2004 - 09:53 #3
hvordan laver du din rss fil i udgangspunktet ?

/nute
Avatar billede e-blog Nybegynder
09. marts 2004 - 10:15 #4
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<rss version="2.0">
  <channel>
    <title>Verden ifølge Thomas</title>
    <link>http://thomas.e-blog.dk/</link>
    <description>En personlig blog for Thomas</description>
    <item>
      <title>Go' dag, trods skrabeæg..</title>
      <link>http://thomas.e-blog.dk</link>
      <description>Jeg gik lige en tur i haven her i eftermiddags. Og hvad ser jeg? En Galanthus nivalis L - Bedre kendt som vintergæk..
Det har været en fremragende dag, og jeg ved ikke hvorfor!? Jeg har bare været glad dagen lang.. Intet kunne ødelægge humøret. Måske er foråret på vej?
- Det var dog lige ved at gå galt i den lokale Spar' butik. Jeg havde sat i hovedet at jeg ville ha' æggekage og skulle erhverve mig ingredienser. Bl.a. Æg! Og hvad ser jeg? ingen øko æg, nada, udsolg, revet væk fra hylden!
Jeg måtte nøjes med skrabeæg? Sagde han SKRABEÆG? Er den medarbejder da helt fra snøvsen?
Jeg nægtede og måtte 'nøjes' med hakkedrenge.. Økologisk, naturligvis :o)</description>
    </item>
<date>2004-08-03</date>
  </channel>
</rss>

Sådan ville jeg lave den, men hvordan laver man den automatisk, så jeg er fri for at rette i .xml filen hver gang jeg laver et indlæg?

Jeg fatter det ikke.. sorry
Avatar billede nute Nybegynder
09. marts 2004 - 10:18 #5
er dette en rss du har lavet manuelt eller fra et database udtræk ?

/nute
Avatar billede e-blog Nybegynder
09. marts 2004 - 10:19 #6
manuelt - Jeg har lige skrevet den i hånden
Avatar billede e-blog Nybegynder
09. marts 2004 - 10:20 #7
Hvis du ikke giver op får du 75 point :)
Avatar billede nute Nybegynder
09. marts 2004 - 10:32 #8
du kan gøre noget ála dette:

<%

' Udfør dine INSERT operationer over dette. Efter du har indsat dine data, udfører du dette

Dim strRSS : strRSS = "<?xml version=""1.0"" encoding=""iso-8859-1""?><rss version=""2.0"">"
strRSS = strRSS & "<channel><title>Verden ifølge Thomas</title><link>http://thomas.e-blog.dk/</link><description>En personlig blog for Thomas</description>"

Dim strSQL     : strSQL = "SELECT * FROM minTabel"
Dim objConn : Set objConn = Server.CreateObject( "ADODB.Connection" )
Dim strDSN     : strDSN = "[ DINE CONNECTION DETAILS ]"
objConn.Open strDSN
Set objRS = objConn.Execute( strSQL )

while not objRS.EOF
    strRSS = strRSS & "<item>"
    strRSS = strRSS & "<title>" & objRS( "title" ) & "</title>"
    strRSS = strRSS & "<link>" & objRS( "link" ) & "</link>"
    strRSS = strRSS & "<description>" & objRS( "description" ) & "</description>"
    strRSS = strRSS & "</item>"
    objRS.MoveNext
wend
objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
strRSS = strRSS & "</channel></rss>"

Dim objFSO : Set objFSO = Server.CreateObject( "Scripting.FileSystemObject" )
Set objRSSFile = objFSO.CreateTextFile( "[STI TIL DIN RSS FIL]", true )
objRSSFile.Write( strRSS )
objRSSFile.Close
objFSO.Close
%>

/nute
Avatar billede e-blog Nybegynder
09. marts 2004 - 10:37 #9
Er det et problem at jeg køre med php? Tror du har givet mig et asp eksempel..
Avatar billede nute Nybegynder
09. marts 2004 - 10:42 #10
hehe ... det er et "problem", ja, for så kan jeg ikke hjælpe dig ;-) Undskyld ... jeg tog det lidt for givet at du kørte asp :-|

men dette er et spm der hører til over i PHP kategorien. Det har sådan set ikke  noget med XML at gøre. Det du søger, er hvordan du kan generere en fil, med indhold fra en database, efter at du har indsat noget i en database.

/nute
Avatar billede e-blog Nybegynder
09. marts 2004 - 10:43 #11
Tak - Du har faktisk hjulpet mig på vej til at vide hvad jeg skal spørge efter.. Svid et svar så giver jeg dig 30 point, hvis det er nok?
Avatar billede nute Nybegynder
09. marts 2004 - 10:50 #12
det er fint med mig :o] bare hyggeligt at kunne hjælpe. Du kan jo også høre om det er nogen der kan "oversætte" den kode jeg har postet til PHP. Det er sådan set dette du har behov for, for at kunne gøre det du ønsker...

/nute
Avatar billede e-blog Nybegynder
09. marts 2004 - 10:51 #13
del ud
Avatar billede nute Nybegynder
09. marts 2004 - 10:53 #14
takker :o]