08. marts 2004 - 15:51Der er
8 kommentarer og 2 løsninger
Bil spørgsmål / køler system
I forbindelse med at jeg har skiftet ny køler og køler vædske på min gamle volvo 440 har jeg følgende spørgsmål. Jeg har engang hørt at hvis man har et lukket køler system så skal man huske at udlufte det når ovenstående er udført men... hvordan ser man om køler systemmet er lukket ? Og hvordan udlufter man det ? På forhånd tak for hjælpen.
Ved at lade motoren køre i tomgang i 15 minutter, og holde øje med temperaturmåleren, finder du ud af om du skal udlufte kølersystemet.
Hvis det skal udluftes kommer der nok en anden forbi, der kan svare på det. Det ved jeg nemlig ikke...
Synes godt om
Slettet bruger
08. marts 2004 - 16:11#2
Hvis du vil være helt sikker, så kør på et værksted og få det gjort.
Men ellers skal du fylde selve køleren helt op til randen. Du skal ikke skrue låget på igen. Start motoren, og lad den stå i tomgang. Klem så gentagne gange på slangen fra køleren til motoren, indtil du kan se at det begynder at løbe over med vand fra køleren. Fyld evt. efter.
Lad dog ikke motoren kører for længe, da vandet begynder at blive varmt. Ta' en lille prøvetur, men begynder bilen at bleve meget varm, så stop for guds skyld motoren med det samme, da du ellers kan risikere at hele topstykket bliver smadret. Og det koster mere end en ny 440 :o)
Men som sagt, så vil jeg anbefale dig at kører på værksted, og få det gjort. (det tar 5 min.)
Tak for svarene alle tre. peet49 > Der er en beholder hvor jeg hælder kølervædsken på, så jeg går derfor ud fra, at det er et såkaldt "lukket" system. phatlasse > Er det virkelig den måde man "lufter ud på", ved at klemme på slangerne ? jeg troede at det var en eller anden form for ventil, ligesom på en radiator, men så blev jeg så meget klogere... Det er ikke fordi at motoren bliver varm, tvætimod, den har svær ved at blive ordentlig varm. Og når jeg f.eks. sætter kabinevarmeren til fuld styrker, falder temperaturen med det samme. Det skal også lige indskydes at jeg har udskiftet termostatet. og ja, - phatlasse - Du har ret, et smadret topstykke er nok dyrere end en ny volvo 440.;-)
Synes godt om
Slettet bruger
08. marts 2004 - 17:02#6
Hvis ikke din bil bliver mere varm end normal, så er der ikke luft i systemet. Lad den evt. stå i tomgang 15-20 min for at checke. Men husk for guds skyld at holde øje med temperaturen
phatlasse & peet49 > Tak for Jeres bidrag til spørgsmålet. Jeg syntes at I begge har givet nogle gode svar på mit spørgsmål, og derfor tillader jeg mig at dele points imellem Jer. Håber det er OK. Tak for hjælpen
M.h.t. topstykket - er jeg nu ikke sikker.... Det går ikke af en smule brændt toppakning.
Nu er jeg dog ikke helt sikker på 400 serien, men jeg mener da at det er samme motorere som i 100-200 og 700 serien. Disse motorere kan næsten tåle at køre uden køling.
Efter at have betalt kr. 6500,- for skiftning af toppakning, planing af topstykket og klodsjustering. Da jeg fortalte det til min mekaniker i sverige, var han ved at dø af grin. Han havde kunnet lave det samme for kr. 1500,- eller give mig en nyrenoveret motor i for de samme penge. Netop fordi motoren holder så længe i forhold til bilen, er de rigtig billige på brugtmarkedet...
Hvis du har skiftet termostaten er det meget almindeligt at nålen ikke står samme sted som du er vant til....
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.