Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 13:10 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

GF2 MX problemer...

I går erstattede jeg et aldrende S3 8MB grafikkort med et nyt GF2 MX. Windows 98 se startede op, og jeg installerede de medfølgende drivere. Jeg genstartede, og computeren startede op normalt, men crashede totalt hver gang, jeg prøvede at starte et spil. Jeg prøvede dxdiag.exe, men det fik computeren til at crashe, ligesom spil.

Så satte jeg kortet i min brors pc, og her skete der nøjagtig det samme. (Han har et GF 256 SDR)

Hvad F... er der galt
Hardware:
Cel. 466
192 MB Ram
13 Gb Hd
Daytona GF2 MX 32MB AGP

For mig lyder det som et defekt MX kort!!!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 13:15 #1
Ikke nødvendigvis.. prøv at kigge på
http://www.geforcefaq.com/#hw:gef:troub:inst:lockup

Xtom` =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 13:17 #2
Helt apropos.. hvilket bundkort har du?
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 13:25 #3
Bundkort: Soltek SL-65SV
Avatar billede vuffe Nybegynder
02. februar 2001 - 14:00 #4
Jeg oplevede præcis det samme, da jeg installerede mit første gang. For mig at se er der stor sandsynlighed for at det er et driverproblem. Du skal installere GARTD driveren i \"normal\" eller \"Standard\" mode, dette tvinger AGP1X, men der er ikke andet at gøre, desuden er der næsten ingen forskel.
Prøv det!
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 14:15 #5
GARTD driveren???
Agp står i bios til 1x
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 14:16 #6
Maksimal performance og stabilitet med GeForce-kort
BIOS Indstillinger

Fast Writes - Enabled.
AGP Mode - 2x/4x (Afhængig af om dit bundkort har x4)
AGP Driving Control - Auto.
AGP Aperture - 64/128 (Det halve af din PC\'s RAM)
Assign IRQ to VGA - Enabled.
Video BIOS Shadow - Disabled.
Video BIOS Cacheable - Disabled.
C8000 - xxxxx Shadow - Disabled.
Peer Concurrency - Enabled.
Concurrent PCI Host - Enabled.
PCI Streaming - Enabled.
VGA Palette Snoop - Disabled.

Hvis du har det i din bios, husk også at indstille den til at bruge \"VGA card - AGP\".
Avatar billede dreadworg Nybegynder
02. februar 2001 - 14:16 #7
DirectX?
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 14:17 #8
7.0a
Avatar billede dreadworg Nybegynder
02. februar 2001 - 14:36 #9
Hvilke drivere kører du med?
Avatar billede johnbp Nybegynder
02. februar 2001 - 15:47 #10
Jeg må på det kraftigeste fraråde dig  Enabled Fast Writes , de skal være disabled ellers crasher computeren , hvis du bruger et via baseret bundkort så husk at instalere det nye 4 i en driver her http://www.via.com.tw/drivers/index.htm
og direct x 8 og det nyeste drivere fra nvidia
http://www.nvidia.com/products.nsf/htmlmedia/detonator3.html måske også Microsoft Via fix hvis du bruger win2000 http://www.darknight.dk/~mrburns/extremedk/q261606_w2k_sp2_x86_da.exe
osv
det er meget almindeligt at have problemer med geforce kortene i starten , men når de så er blevet ordenligt instaleret kører de bare godt
der er også lidt af hvert her http://www.extremedk.dk/
john
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 16:06 #11
Sikke en omgang sludder at fyre af.
Avatar billede johnbp Nybegynder
02. februar 2001 - 16:14 #12
I lige måde
Avatar billede dreadworg Nybegynder
02. februar 2001 - 16:18 #13
Ehm... dvs at jeg skulle egentlig have været bekymret over at løbe et GeForce kort, da der er 99% chance for at det kører af helvede til? :)

Lyder som et driver problem syntes jeg. Hvilke driverer køres der med?
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 16:31 #14

De medfølgende drivere.
Jeg har også prøvet Det. 6.35 , men med samme resultat - Crash. Computeren fryser fuldstændigt, og ikke engang 3-finger-salutten virker.

Husk at jeg prøvede kortet i min brors pc. , der til daglig kører problemfrit (og hurtigt) med det mere effektkrævende GF 256 SDR...

Forresten er strømforsyningen 300W, så det skulle heller ikke være et problem.

Jeg har ændret bios som foreslået af xtom, og installeret GARTD driveren som \"normal\".

Men det virker stadig ikke...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 16:33 #15
Okay :) Hvad er det nærmere bestemt der sker? -den crasher idet du loader et spil? -sker det i alle spil? eller er det kun i OpenGL og ikke i D3D spil?
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 16:48 #16
Alle spil og app. der gør brug af D3D og OpenGL inkl. dxdiag værktøj til fejlfinding.

Computeren fryser... På vej ind i Unreal Tournament arbejder den først i ca. 20 sek med HD. Derefter stopper den fuldstændigt med at svare, Den går ikke i sort skærm, men fryser bare.

I kontrolpanel-system-ydeevne-grafik kan man ændre hardwareacc, og når jeg slår den helt til venstre og genstarter, kan jeg godt køre dxdiag.
men så er D3D jo også slået fra...

Jeg har taget alle de andre kort ud af maskinen, for fejlfinding, men det gjorde ingen forskel.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 16:51 #17
If you previously had another graphics card installed before the GeForce, go to the following registry key using regedit:
HKEY_LOCAL_MACHINE\\Software\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\OpenGLdrivers
and remove any keys except the RIVATNT key.

Try the following instructions:

Click Start / Run.

Type \"win.ini\" (without quotes) and press OK.

Search for a line that says \"DVA=0\" (without quotes).

Add a semicolon (;) before the DVA (The line should now look like this: \";DVA=0\" (without quotes))

Save and close the file

If you find this causes more problems, just take out the semicolon. The setting refers to Direct Video Access - apart from that very little is known about it, but it should not cause any problems when enabled.

Note that not everyone has this line, and if there is none you\'ll have to try another solution.

If you get a \'GLimp_EndFrame()-SwapBuffers() failed!\' error message under Windows 2000 when starting OpenGL applications, you can either try using the latest reference drivers or use the fix_glimp_error.reg registry file - available here:
http://www.geforcefaq.com/files/fix_glimp_error.reg

If you have a Tyan Trinity 400 motherboard, try reverting to the BIOS version 1.0.

Try forcing AGPx1:

Some BIOSes support forcing AGP1X in the BIOS setup.

If you have a VIA chipset motherboard, installing the AGP drivers in \'Normal\' mode instead of \'Turbo\' mode will force AGP1X.

You can use the forceagp1xon.reg registry file to force AGP1X - available here:
http://www.geforcefaq.com/files/forceagp1xon.reg
If you want to go back to auto detection of the AGP rate, you can use the forceagp1xoff.reg registry file - available here:
http://www.geforcefaq.com/files/forceagp1xoff.reg

Finally, you can use PowerStrip, available at http://www.entechtaiwan.com/ps.htm

Note that forcing AGP1X from AGP2X or AGP4X may help with some problems such as instability, but will reduce performance slightly in certain 3D applications.

Xtom` =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 17:08 #18
Jeg kan ikke finde \"SL-65SV\" nogen steder.. heller ikke på Soltek\'s egen side. Hvilken processor har du?
Avatar billede makse Nybegynder
02. februar 2001 - 17:15 #19
Prøv følgende: (hvis det ikke allerrede er prøvet)
Fjern grafikkortet i system/egenskaber. (genstart)
Så finder den nyt grafikkort - Vælg nu standard VGA driveren. (genstart)
Installer nu de nye drivere. (Og genstart)
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 17:29 #20
Damn!!! Correction: SL-65FV
Sorry!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 17:41 #21
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 18:53 #22
Jeg prøvede at skifte GF2 MX kort ud med et GF 256 SDR, og det virker fint!!!

Så jeg tror det er MX-kortet der er noget galt med...
Avatar billede vuffe Nybegynder
02. februar 2001 - 20:05 #23
Nej, Når du installerer 4in1 driverne, installerer du 4 ting. En af dem er en AGP-driver (GARTD driveren). Når computeren spør skal du vælge at installere den i \"Normal\" eller \"Standard\" mode, det skal du altså kunne vælge!
Avatar billede johnbp Nybegynder
02. februar 2001 - 20:14 #24
Har du prøvet at slå Fast Writes fra ?
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 20:30 #25
vuffe - Jeg har installeret agp driveren i normal mode ( den anden mulighed var TURBO)

johnbp - Slå fast writes fra hvordan ???(Det er ikke en mulighed i bios), og jeg har ikke agpwizard

Hvis GF2 MX ikke virker, og GF 256 SDR gør, så må der være noget galt med det, ikke sandt???
Avatar billede dreadworg Nybegynder
02. februar 2001 - 20:46 #26
Jo, når det ikke virker i din brors maskine vil jeg tro det. Prøv at få det byttet, det må næsten snart være den eneste mulighed.
Avatar billede johnbp Nybegynder
02. februar 2001 - 21:12 #27
På mit motherboard  ASUS P3V4X i bios er der en slags under menu under advanced / chip configuration jeg ved ikke om det er det samme hos dig , jeg bruger forøvrigt selv et asus geforce2 mx og havde selv de samme problemer i starten , jeg byttede faktisk mit geforce2 kort fordi jeg troede det var defekt , men det var fast writes der fik den til at crashe
Avatar billede johnbp Nybegynder
02. februar 2001 - 21:26 #28
Hej igen jeg har fundet dette her på http://www.geforcefaq.com/ hvad styre system bruger du win200 ?

Q. How can I disable AGP Fast Writes?
There are a number of methods:

Some BIOSes support disabling AGP Fast Writes in the BIOS setup.

If you have a Creative card you can use AGP Wizard. Read more about this in the \'What is AGP Wizard?\' question.

You can use the fwoff.reg registry file to disable AGP Fast Writes - available here:
http://www.geforcefaq.com/files/fwoff.reg
If you ever want to switch Fast Writes back on, you can use the fwon.reg registry file - available here:
http://www.geforcefaq.com/files/fwon.reg

Disabling Fast Writes may help with instability problems but may also cause 3D applications to run slower.
Avatar billede mlj Nybegynder
02. februar 2001 - 23:40 #29
Mit styresystem er Win 98 se.

Hvis fast writes er problemet, burde GF 256 SDR kortet vel heller ikke virke, men det gør det.

Nå, men jeg prøver det...

Håber ikke I derude er ved at løbe tør for ideer ligesom jeg... :(
Avatar billede toast Nybegynder
03. februar 2001 - 15:55 #30
Hey mlj

Fast Writes stresser komponenterne på visse computere, dette forårsager et lignende \"crash\" som du beskriver, så disable det.
Sideband tech. er ok, men disable det også.
Sørg for Via4in1 driverne er installeret ( Hvis dit bundkort er et Via bundkort selvfølgelig).
Prøv med samtlige reference drivere fra nvidia ellers så prøv med producentens drivere (ASUS, Creative, ELSA etc.)
Download Coolbits.reg filen(kan findes næsten overalt)- installere den, ind i egenskaber for skærm, clock helt ned, se om det virker. Hvis dette er tilfældet så clock forsigtigt op igen.
prøv Turbo mode i AGP-driverne.
Til sidst, så prøv og rense \"han stikket\" på dit MX kort med sprit og en vatpind( vatpind, eller noget andet) overdriv nu ikke med spriten!!!\'
Oh yeah...sæt AGP aperturesize til ½ af din rams størrelse.
Hvis intet af dette virker, så tror jeg vidst vi alle er enige om at dit kort er defekt.
Mit brev er bare opressumering, så jeg behøver ikke point!

Ses Toast!
Avatar billede mlj Nybegynder
05. februar 2001 - 14:56 #31
Nå, nu sender jeg kortet tilbage til forhandleren. Tak for de mange svar.
MLJ.