Avatar billede mejnert Nybegynder
10. marts 2004 - 12:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

MS SQL flere Identity "felter"

Hej

Er det rigtigt at man kun kan have én Identity-column i en tabel

Jeg har en tabel med 2 felter hvor jeg gerne vil have "automatisk næste
nummer" og jeg går udfra man ikke kan lave det anderledes end med Identity?

MSSQL 2000
Access2000 på brugerflade (eller hvad det nu hedder) :-)

mvh
Nicolaj

I må lige sige hvis det ikke er til at forstå, jeg er ikke nogen haj til det, ikke en gang en lille sardin :-)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
10. marts 2004 - 12:57 #1
Jamen vil de så ikke blive ens, de to felter? Så kan jeg ikke helt forstå hvad du vil bruge dem til.

Identity kan du bruge til at sikre at tallene er unikke, men det kan også gøres på andre måder.

Er det vigtigt at det er fortløbende numre? Og når de nu alligevel vil blive ens, kan du så ikke nøjes med et felt?
Avatar billede trer Nybegynder
10. marts 2004 - 12:59 #2
Du kan kun have en identity kolonne per tabel, desværre. Hvad præcis vil du opnå? Der er lidt andre muligheder i SQL Server som kan udnyttes...
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 12:59 #3
Ja - du kan kun have 1 identity kilonne per tabel.

Jeg kan heller ikke senogen grund til at have 2 felter som begge unikt
identificerer rækken.
Avatar billede trer Nybegynder
10. marts 2004 - 13:00 #4
idanielsen> Du kan vælge identity seed og step når du definerer en identity, så de vil ikke nødvendigvis være ens - men da de vil "følges" ad vil man kunne *beregne* nr 2 udfra nr 1.
Avatar billede trer Nybegynder
10. marts 2004 - 13:02 #5
Sidste gang jeg hørte et tilsvarende ønske var det for at kunne lave en "subsekvens" - a la

1 1
1 2
1 3
2 1
2 2
2 3
2 4

Det kunne være det samme her.
Avatar billede mejnert Nybegynder
10. marts 2004 - 13:12 #6
hold da op I er hurtige

Det er i forbindelse med indkøbs ordre

der bliver lavet en linie ID pr varelinie, det skal selfølgelig være unikt, men jeg vil gerne have et SSCC nummer(17 ciffre + 1 checkciffre) til brug for stregkode udskrift, med på varelinien. SSCC skal også være unikt.

Men jeg må vel lave en tabel med SSCC for sig selv så og så linke dem sammen.

mvh
Nicolaj
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 13:18 #7
Kan du ikke generere SSCC udfra ID ?
Avatar billede mejnert Nybegynder
10. marts 2004 - 13:25 #8
ahhh der var noget der :-) Det kan jeg selfølgelig, rart at der er nogen som kan tænke, når jeg ikke kan. Laver du svar så du kan få point.

mvh
nicolaj
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 13:32 #9
ok