Avatar billede iziqio Nybegynder
12. marts 2004 - 21:02 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hvad kræver en indekat ?

Er der nogen der kender et sted hvor man kan læse om at anskaffe sig en kat som skal bo i lejlighed ?

Hvor meget plads kræver den ?
Er det et krav at den skal kunne komme ud ?
Hvilke racer er bedst til at bo inde ?
HVor gamle skal den være ?
Kan den godt være alene ? (Uden en anden kat at lege med )

Vil gerne have svar hurtigt.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2004 - 21:14 #1
Jeg fandt lige en webring til dig, der indeholder danske sider omhandlende katte, værsgo: http://www.hunde-info.dk/cgi-bin/ringlink/list.pl?ringid=webkatte;siteid=kattesiden

Jeg har selv en kat, den får godt nok lov til at komme ud til dagligt (jeg har ingen kattelem, så må derfor åbne døren for at den kommer ud (så jeg har da lidt styr på ham).

Jeg tror at alle katte (så længe det er tamkatte vi taler om) egner sig til at være indekatte. Det, som jeg kan se er vigtigt, er at du får den SÅ TIDLIGT som det er muligt (når det er forsvarligt at fjerne den fra moderen, naturligvis) - den må ikke ha' haft mulighed for at kunne gå frit omkring udenfor, før - ligeledes skal du bevidst sørge for IKKE at lukke den ud, da dette vil vække dens instinkt (efter at ha' et teritorie, gå på jagt, etc.). Men det er IKKE påkrævet at den skal kunne komme ud.

Ja, en kat kan godt være alene (det er faktisk et ret egoistisk, gemytligt kræ som man anskaffer sig. Så længe den har adgang til noget friskt vand, mad og en kattebakke kan du sagtens lade den være alene hjemme en dags tid (dog ikke mere, det er godt nok min egen personlige mening).

Pladsmæssigt kræver en kat ikke noget, den finder såmændt bare en sofa (eller et skab) at ligge sig til at sove på, og så er det det.

Håber du kunne bruge mit svar til noget :-)
Avatar billede googolplex Novice
12. marts 2004 - 21:15 #2
Jeg vil foreslå dig at spørge her:

http://www.katteforum.dk/

De ved nok lidt mere :)
Avatar billede iziqio Nybegynder
12. marts 2004 - 21:39 #3
Jeg vil gerne høre om i har en idé til hvilken race det kunne være ? Den skal jo helst være så "ikke-vild-kat" agtig som muligt. (på den gode måde).
Avatar billede miss-g Seniormester
12. marts 2004 - 21:57 #4
Alt om kattepleje m.m.:

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?9t.html&2

Om forskellige katteracer, og flere gode links i venstre side:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=22/

Har selv 2 katte. Den ene fik vi for 3 uger siden. Hun er ca. 1½ år gammel, og har altid være indekat (boede i lejlighed). Nu er hun ved at lære at gebærde sig i naturen, da vi bor på landet, og vores egen misser i forevejen kommer ud. Han passer på hende *S*

Som chorholio skrev - man kan hurtigt vække deres instinkter. Hun er helt vild med at komme ud, og har lært selv at låse døren op, og åbne den, så vi har måtte sætte en krog på *G*

Før vi fik Sisse, så syntes vi Erik (grimt navn til en kat, hm) kedede sig, og kunne virke rastløs. Nu leger ham og Sisse fangeleg, så det glæder os meget at de har hinandens selskab.

Når vi er til middag hos nogen, så lægger de sig bare til at sove til vi kommer hjem, så det er ikke synd. En hund kræver nok mere opmærksomhed end en kat.....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2004 - 22:31 #5
Jeg bliver nok ikke populær på min holdning ;) - men her kommer den:

En kat skal kunne komme ud. Den skal kunne udnytte sine jagtinstinkter, samt stille sin nysgerrighed, ved at løbe rundt i den frie natur. Afskærer man katten fra disse muligheder ved at holde den inde, laver man om på selve kattens natur. Det tangerer i mine øjne dyrplageri. Bor man et sted hvor disse krav ikke kan opfyldes, bør man anskaffe sig et mindre selvstændigt kæledyr.
Avatar billede Beach Mester
13. marts 2004 - 03:07 #6
--->Nanog
Du har på sin vis ret i dine antagelse af at det rette miljø for en alm. kat er og bliver i naturen.
Men vi mennesker har også været så egoistiske at fremavle nogle racer der simpelthen ikke er egnet til at gå i et miljø med græs, græne og andet snavs:-(

--->iziqio
Jeg har selv haft indekat(e) i snart 18 år nu. Startede med at hente en fra bekendtes hestestald på måske 8 uger, sort/hvid og helt alm., slæbte den ind på 3 sal på Vesterbro. I starten hyggede vi os med at gå ture i gården med den i sele, men den ville ikke rigtig lære det her med at skulle gå i snor, så det blev mindre og mindre den kom ud. Katten virkede ikke spec. interesse i at gå til åbne vinduer, ej heller at springe ud på opgangen.

Da vi flyttede til Roskilde så "lånte" vi lige mine forældres 1 år gamle røde og langhårede hankat i en weekend. Vi havde jo nok en bagtanke med at prøve at blande langhårede rød med kort sort/hvid:-) Har altid været fascinerede i 3-farvede katte og hvem ved.... Der gik en rum tid uden at der skete en "skid" samtidig med at de gamle vat lige ved at finde kniven frem til deres "lede" hankat da den var godt i gang med at pisse hele huset til. Så vi tog lige og lånte dyret en gang mere inden dyret ikke mere var en han, men en den:-)
Dagen efter lå der 5 nybagte killinger i vores sorveværelse *S* 2 sort/hvid og 3 stk med alle 3 farver:-)

Vi havde ikke noget problem med at komme af med dem alle for 300,- stk, men blev nød til at beholde den ene 3-farvede da den blev ved med at ligne en baby selv om de jo hurtigt bliver større. Den blev også hurtigt kaldt babyface og det hedder den sgu stadig :-)

De har hygget sig de 2 dyr, og har både været oppe og slås og 10 min. efter ligget og slikket hinanden som var de bedste venner.

For omkring 3 mdr. siden kunne den gamle (moderen) ikke mere og var sgu lidt stiv i det en morgen jeg kom hjem fra job. I jorden med den. Så var vi jo meget spændte på hvordan baby ville opføre sig nu når dens mor i 17 år ikke var der mere... Men den virker total ligeglad og har slet ikke ændret opførsel siden. Vi var ellers klar til at grave endnu et hul i jorden (i svigerfars have), men kan nu ikke se noget problem så...

---

Begge katte har både alene og sammen fået den motion de skulle have da de til tider spadser helt ud og knokler fra den ene ende af lejligheden og til den anden i fuld galop. Babyface går det stadig til tider, og men sidder bare og glor på den og tænker sit.. Hvad fanden har den gang i? Men der har aldrig været problemer med at de absolut vil ud, hænger halvt ud af vinduet eller andet der tyder på at de ikke længere ville være indekatte. Så mit råd er at du roligt kan skaffe dig en kat:-)
Måske vi har været heldige med vores der altid har ville kæles med af både kendte og ukendte gæster, aldrig har haft klørene fremme med mindre man har leget med dem, altid har brugt kattebakken til det den nu skal bruges til osv. osv. Måske vi bare er gode til at tage os af dem så de har det godt. Aner det ikke og tror aldrig vi finder ud af det. Hvorfor? Jo, nu skal du høre: En kat den har det med at have en del af de her kattehår, og tro mig de er pisse iriterende at have på tøjet næsten uanset hvor helvede man sætter sig. Så når vil skal ud og lave hullet til babyface så får vi ikke flere katte får vi flytte i hus hvor vi kan bygge en mega kattegård de kan hygge sig i. Så kan vi tage dem ind når "vi" bestemmer:-)
Men det er en helt anden historie...

Tror også jeg har skrevet rigeligt nu. Havde ikke andet at lave så hvorfor ikke *GG*

Håber du kan bruge det til noget, og har du sepc. ? så kom med dem..

//Beach
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 08:40 #7
Har også selv haft indekatte i 6 år nu, og mine lider ingen last.
Selvfølge egner de sig bedst til udendørs liv, men når en kat fåes som killing, har den jo ikke oplevet livet udenfor.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. marts 2004 - 09:23 #8
beach, det har du helt ret i. Men en sådan "fremavlet bastard", finder sket ikke interessant. Det jeg finder interessant ved katte, er netop deres oprindelige instinkter. Det er dem, der gør dem til de selvstændige dyr de er :)

ird, "urinstinkter" forsvinder ikke, ved blot at undertrykke muligheden for at udfolde dem :)
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 10:06 #9
Nope men når de bliver kastereret stopper deres homoner med at irritere dem de perioder de ellers ville :)

urinstinkter *LOL*
Avatar billede lordhead Nybegynder
13. marts 2004 - 10:13 #10
Min holdning er også at katte skal have lov at gå udenfor. Dog kan jeg da godt se, hvis man bor midt inde i byen at det måske ikke ligefrem er ligesånemt.

beach > Så vidt jeg har forstået solgte du et par katte for 300,- stk... Det er efter min mening meget langt ude. Man sælger bare ikke sine kattekillinger, man forære dem væk!

Hjemme hos os har vi selv haft mange katte inden for de sidste år, og de har haft det strålende ved at kunne gå ude, og det er jo en stor frihed for dem at kunne komme ud igennem kattelemmen.

Desuden vil jeg da bare her på vejen fortælle at den ene af mine katte er en hermofrodit (ved ikke om jeg har stavet det ordentligt) ;-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. marts 2004 - 12:16 #11
lordhead, huske jeg ikke helt forkert, er det faktisk ikke TILLADT, at forære kattekillinger væk. Om ikke andet, skal man tage et symbolsk beløb.

(jeg er ikke sikker... men jeg synes jeg var i en sådan situation for en del år tilbage) :)
Avatar billede Beach Mester
13. marts 2004 - 12:51 #12
--->lordhead
Prisen var ene og alene sat for at undgå "købere" der efter 2-3 timer ville kaste deres gratis legetøj i skraldespanden og så ikke mere tænke på det.
Når de pludselig kostede noget så slap jeg for at stå og sortere alt for meget i de folk som ønskede sig en lille langhårene:-)

//Beach
Avatar billede lordhead Nybegynder
13. marts 2004 - 21:05 #13
nanoq > Du har ret, hvis det er 'rene racer' - gadekryds er hverken det ene eller det andet værd (bare min mening).

beach > Det har du jo helt ret i! Det er jo også derfor man plejer at forære dem væk til nogen man kender :)

Men altså, det er min mening... måske var det ikke så smart i fik den at vide :)
Avatar billede lordhead Nybegynder
13. marts 2004 - 21:06 #14
Selvfølgelig er de noget værd... men ikke angående en pris
Avatar billede dytti Novice
14. marts 2004 - 01:13 #15
Katte er pragtfulde dyr, som aldrig holder op med at imponere mig.
Jeg er selv ejer af en Main Coon på 11½ kg.
Der er mange der bruger denne race som indekat, hvilket jeg er meget imod, da denne om nogen kat, er et ægte rovdyr fra de amerikanske skove.
Pudsigt nok har de trods deres herkomst, nok det mest kælne gemyt af alle katteracer, og så snakker de i et væk.

Generelt er jeg imod ideen om indekatte, men alle katte kan vændes til kun at være inde. Men du skal passe på. De skal kun se et vindue være åbent en ½ mm. så er de udekatte :-)

Mht. at lade katte være alene, så vil jeg sige at en almindelig arbejdsdag er ok, men heller ikke mere.
I følge eksperter på området, begynder en kat at blive til vildkat efter 7 timer uden mennskelig kontakt.

Til sidst: la' vær med at ta' mod en gratis kat. du løber en stor risiko, og kan let komme af med flere 1000 kroner i dyrlægeregninger.
Så ring hellere til kattens værn, og hør hvor du kan få en.
De tager kun et symbolsk beløb, og du er 100% sikker på at få en rask kat
Avatar billede iziqio Nybegynder
16. maj 2004 - 22:26 #16
Tak for de mange svar. Min kæreste og jeg har stadig ikke besluttet os for om det er det rigtige med en kat i lejlighed. Jeg har selv haft kat i ca 5 år, men der havde den mulighed for at komme ud.
Det vi har snakket om var at "adoptere" en kat fra kattens værn, een der altid har været inde og var måske 1-3 år gammel eller lign. En lille fætter der ikke havde været ude, så den ikke begynte at savne det udenfor. Jeg vil nu mene at det er bedre i en 2 værelses lejlighed end i en bur hos kattens værn.
Nogen der kan tale for / imod ideén ?