Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 17:01 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af server på standard router

Jeg har pløjet mig igennem TDC's information om hvordan man opretter egen (web)server, men sidder lidt fast...

Det der forvirrer mig er, at de siger at jeg har brug for en DNS server, medens jeg mener at jeg godt kan nøjes med den fra f.eks GratisDNS.dk - eller hvad ?

Det kritiske punkt i forbindelse med opsætning af en webserver bagved en router er vel, at associere hits på min statiske WAN-IP adresse med serveren's LAN-IP adresse. For at opnå dette har jeg tilføjet en IP adresse (192.168.1.3) til serverens fysiske netværkskort (192.168.1.3 er en prækonfigureret adresse netop til dette formål). Serveren skulle så gerne kunne komme i kontakt med hits udefra, eller er der noget som jeg har overset?

Jeg er meget interesseret i at høre fra andre som har en lignende opsætning, og evt. forslag til hvordan jeg kommer videre.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 17:03 #1
Jeg burde måske tilføje, at serveren kører RedHat7.3 linux, og har Apache som HTTP server...
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. marts 2004 - 17:04 #2
IP'en er sat rigtigt nok op i forhold til standard-konfigurationen på TDC's router.
DNS mæssigt kan du sagtens bruge GratisDNS. Jeg tror det TDC mener er, at du har brug for en eller anden DNS-server - hvilken du vælger er ligegyldig, bare den peger på din WAN-IP.
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. marts 2004 - 17:05 #3
du har fat i det rigtige, og nej du behøver ikke køre egen dns server.

du skal bare sørge for at gateway er sat til din routers ip.
at du har sat navneservere i resolv.conf
og at maskinen har ip 192.168.1.3

så skulle du bare kunne starte webserveren og så skulle det virke.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 17:22 #4
Tak for de hurtige svar!

>du skal bare sørge for at gateway er sat til din routers ip.
>at du har sat navneservere i resolv.conf
>og at maskinen har ip 192.168.1.3

Gateway har jeg sat til 192.168.1.1, subnet er 255.255.255.0
Resolv.conf peger på IP'erne 193.162.159.194 / 193.162.145.130
Maskinen har som sagt en "logisk association" til adressen 192.168.1.3 - ved ikke om det er det du mener. Hvis det er det, så har jeg adressen http://80.161.210.30

kan I se min startside?
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. marts 2004 - 17:28 #5
nej, men det var det jeg mente
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. marts 2004 - 17:28 #6
så umiddelbart ser det fint ud. har du nogen firewall kørende?
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. marts 2004 - 17:29 #7
og kan du selv få adgang til serveren med din interne ip.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 17:35 #8
>har du nogen firewall kørende?

ikke længere:-) har lige slukket for den.

>og kan du selv få adgang til serveren med din interne ip.

hvis du mener 192.168.1.3, så er svaret nej. hvis du mener maskinen's fysiske adresse som tildelt af DHCP (192.168.1.11) så ja.

Kan det have betydning hvad serveren hedder (hostname) ?
Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 18:26 #9
Hovsa! Jeg var lidt hurtig da jeg skrev at jeg havde lukket for min firewall. Tværtimod betød "stop" kommandoen i den pågældende firewall at "lukke for al trafik, indgående såvel som udgående". Hmmm...nok værd at prøve en gang til...
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. marts 2004 - 18:47 #10
det lyder mærkeligt at du ikke kan få adgang med
192.168.1.3, du har vel ikke bundet webserveren til kun at lytte på 192.168.1.11?
Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 19:22 #11
Nej, den lytter til alle adresser på port 80...
Jeg ved ikke om serverens hostname har noget at sige (den hedder blot "poweredge")

her er et udpluk af apache2 konfigurationen (lad os gå ud fra at jeg har sat GratisDNS op til at "kalleanker" peger på 80.161.210.30...):

ServerName www.kalleanker.com:80
Listen *:80
Port 80

burde jeg ikke kunne åbne en monitor i redhat så jeg kan se eksterne hits på routeren - det ville i hvert fald hjælpe mig en del...
Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 19:25 #12
Endnu et sprgsm.: skal jeg også tilføje adressen 192.168.1.3 til min hosts fil, og i så fald hvad skal jeg kalde den?
Avatar billede monkeysee Nybegynder
19. marts 2004 - 20:28 #13
Nu har jeg prøvet med forskellige apache konfigurationer. Uanset hvad, har der ingen reaktion været når jeg peger en browser på 192.168.1.3...selv med denne adresse opført i hosts sker der ikke noget.

Jeg ved simpelthen ikke hvorfor, og lader sprgsm. stå åbent indtil videre...
Avatar billede monkeysee Nybegynder
20. marts 2004 - 17:06 #14
OK fik det til at virke!!

Loadet, du havde ret i at jeg burde kunne komme i kontakt med 192.168.1.3, og da jeg begyndte at undersøge nærmere hvorfor, viste det sig at den reference jeg havde oprettet ikke brugte "alias" parameteret - hvilket resulterede i at adressen ikke blev oprettet (men uden fejlbesked...grrr...)

Så tak for de hjælpende kommentarer, hvis du vil have point's så er du velkommen til at oprette et svar.


mvh monkeysee
Avatar billede simonvalter Praktikant
20. marts 2004 - 17:29 #15
ok :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester