Avatar billede vilhelm Nybegynder
23. marts 2004 - 08:40 Der er 12 kommentarer

CRT contra LCD i 3D spil

Jeg har oplevet at min gamle 17" IBM G74 CRT er meget bedre at spille MOH og COD på end en forholdsvis ny 15" LCD-skærm. Findes der ingen LCD-skærme, der kan matche kravene til 3D-spil? Kan man få en skærm, der er endnu bedre end min gamle CRT, eller er den overhovedet ikke flaskehals i spilafviklingen?
Avatar billede ird Praktikant
23. marts 2004 - 08:52 #1
Både og vil jeg sige. De fleste monitors i dag kan klare ret høje opløsninger. Derimod skal grafikkortet kunne klare de grafikrævende spil der kommer på gaden denne tid.
Avatar billede ird Praktikant
23. marts 2004 - 08:52 #2
http://www.edbpriser.dk/default.asp

en ret forstående guide om emnet
Avatar billede martinj Nybegynder
23. marts 2004 - 09:41 #3
Idag kan du sagtens få fladskærme som kan klare de hurtige 3d-spil. Fladskærme med 16 ms opdateringshastighed er som regel hurtige nok. Når jeg siger som regel er det fordi at producenterne tit "overdriver" når de angiver specifikationerne så 16 ms opdateringshastighed er ikke altid nok. Samsung er en af dem man kan stole på!
Avatar billede vilhelm Nybegynder
23. marts 2004 - 11:02 #4
Hvad er opdateringshastigheden på en CRT-skærm som min IBM 17" G74?
Avatar billede martinj Nybegynder
23. marts 2004 - 11:57 #5
opløsning: 640x480 = 60Hz, 75Hz og 85Hz
Opløsning: 720x400 = 70Hz, 85Hz
Opløsning: 800x600 = 75Hz, 85Hz
Opløsning: 1024x768 = 75Hz, 85Hz

Som regel skal man op i en opdateringshastighed på cirka 70-75Hz for at få et roligt og behageligt billede. Ved en fladskærm gælder dette dog ikke da den er anderledes opbygget!
Avatar billede vilhelm Nybegynder
23. marts 2004 - 12:02 #6
martinj> Kan man sammenligne opdateringshastigheden der måles i ms på fladskærme med Hz på en almindelig og skal man på en almindelig skærm sætte Hz så højt som muligt i Windows, for dermed at få den bedste opdatering i spilsituationer?
Avatar billede martinj Nybegynder
23. marts 2004 - 12:13 #7
Man kan ikke sammenligne ms med Hz. F.eks kan en fladskærm sagtens køre 75 Hz og samtidig kun have en opdateringshastighed på 25 ms. Det er derfor man skal være opmærksom på ms på fladskærme hvis man skal bruge den til hurtige 3d spil.
Hvor højt du sætter hz på din almindelige skærm er op til dig hvad du synes er behageligt for øjnene. De fleste kører 70-75 hz da eksempelvis 60 hz er for langsomt og virker flimerende/blinkende. Det vil også virke bedre i spil. Det betyder selvfølgelig også noget hvad dit grafikkort kan klare.
Avatar billede vilhelm Nybegynder
23. marts 2004 - 12:22 #8
Hvorfor ikke køre 100 Hz hvis skærmen kan klare det?
Avatar billede martinj Nybegynder
23. marts 2004 - 12:25 #9
Hvis du synes det er behageligt for øjnene, så kan du jo bare gøre det!
Avatar billede vilhelm Nybegynder
23. marts 2004 - 12:28 #10
Ja, men belaster det maskinen og er det bedst spillemæssigt?
Avatar billede martinj Nybegynder
23. marts 2004 - 12:35 #11
jeg vil mene at det belaster dit grafikkort en smule mere men er ikke helt sikker! Du får ikke mere ud af spillene da de sagtens kan køre fint i en lavere opdateringshastighed. Du kan måske være uheldig at din skærm holder kortere tid da den får lidt mere arbejde!
Avatar billede lede Nybegynder
23. marts 2004 - 22:49 #12