Avatar billede rever Nybegynder
02. april 2004 - 18:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilken dist til CS Server?

Davs derude
Jeg skal til at lave en CS Server op og stå. Jeg har valgt at styresystemet skal være linux. Jeg er ret ny indenfor linux verdenen, jeg har dog kendskab til Mandrake, Dappix, Knoppix og RedHat.
Hvilken dist er bedst til en cs server?
Jeg ved godt at man skal lukke for xserveren, men jeg er ikke så skarp når den bliver lukket :S
Nogle der kan anbefale en dist, og hvorfor, hvad er forskellen?
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2004 - 18:46 #1
Jeg tror snart at jeg vil skrive en artikel om det at vælge linux distribution..
men indtil da:
Hvordan distribueres den pakke som indeholder CS serveren?? Hvis den kun findes som en redhat .rpm pakke så er svaret lidt af en no-brainer...
Avatar billede eflow Nybegynder
03. april 2004 - 13:17 #2
hvorfor er det en no-brainer hvis den kun findes som en rpm pakke. debian kan f.eks. sagtens converte rpm pakker til deb pakker, så det er da ikke en no-brainer.

Men back to the question...
Jeg ville vælge debian, mest fordi jeg sværger til debian, men også fordi du kun lige får the basics installeret, og du kan derefter selv gå igang, man kan derfor tit få spil servere til at køre på lidt mindre maskiner med debian.
Hvis du vælger at gå igang med debian er www.debianguiden.dk et must som nybegynder.

Mange mener dog debian er en for svær dist. at starte med. Jeg startede med debian, og det er jeg glad for, da man tit får den oplevelse af at man er bruger af sin computer, og ikke administrator, men da det ikke er alt der virker fra starten i debian, får man virkeligt en følelse af at man administrere sin box, og ikke er så meget bruger... :)
Avatar billede strych9 Praktikant
04. april 2004 - 16:36 #3
Det er en nobrainer fordi han skriver "Jeg er ret ny indenfor linux verdenen", og derfor sandsyneligvis gerne vil have sin CS server kørende nemt og bekvemt med _så få skridt som muligt_
Det at foreslå at han "bare" skal til at konvertere rpm pakker og den slags holder ikke.
Du skal generelt passe på ikke at anbefale debian til højre og venstre bare fordi det er din yndlings-distro. Jeg troede kun det var gentoo brugere der gjorde sådan ;P
Avatar billede eflow Nybegynder
04. april 2004 - 20:48 #4
strych9, gør det såmænd ikke "bare" fordi det er min yndlings distro...
Gør det fordi det er den bedste distro at starte med efter min mening, hvis man rent faktisk er intereseret i at lære lidt omkring linux, og ikke bare vil have et flot gui med det samme.
For når folk der kun har set et gui så endeligt får et problem der kun kan løses via en terminal så er de tit meget på røven, da de ikke aner hvad fanden de skal gøre. Når man først har lært at bruge en konsol, linux's filsystem osv. Er det nu engang lettere at rette fejl når man konfigurer og installere, end hvis det eneste man har set er et kontrolpanel i redhat el.lign.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
05. april 2004 - 22:30 #5
Nogle gange er det bedst bare at holde svaret simpelt. Målet for hr. rever er vist bare at få en box op og køre uden de store problemer.

Her er redhat(som nu hedder Fedora, fedora.redhat.com) klart nemmere end Debian.
Det er dog meget vigtigt at du husker at lukke x ned, for Fedora æder din ram, som var det en pose familie guf, når du kører x.

Ønsker du at lære lidt om linux, så kan du gå i krig med ting som debian, og læsning:
http://cvs.linuxbog.dk/
http://www.de.linuxfromscratch.org/lfs/view/test/ (lav din egen distro og masser af andet guf)

hygge
Avatar billede rever Nybegynder
20. maj 2004 - 21:16 #6
Kører med Mandrake, kører ganske udemærket... jeg prøvede godt nok debian men det var sq lidt bøvlet, og Fedora kørte sq lidt mystisk... =)