Avatar billede haslunda Nybegynder
08. april 2004 - 00:42 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af hjemmeside

Som total køkkenbordspilot og "Gør det selv" amatør har jeg kastet mig ud i opgaven at få lavet en hjemmeside.

Siden omhandler en del forskellige emner, men da vi er flere i familien skulle der gerne være plads til alle.

Er jeg på helt gal kurs eller ser det nogenlunde fornuftigt ud?

Siden hedder: www.haslund.frac.dk
Avatar billede Jman Praktikant
08. april 2004 - 00:45 #1
Et mørkt design, men alligvel pænt og nydeligt
Jeg savner en scrollbar, når mit vindue ikke kan vise hele sidens indhold
Avatar billede Jman Praktikant
08. april 2004 - 00:46 #2
(det med scroll gælder dog kun forsiden)

Men ellers har du lagt ud til at der er plads til en masse indhold o.s.v. hvilket er meget positivt!
Pas på med overdevet brug af gif-filer.. de irreterer brugere mere end det gavner..

Fortsæt du bare ud af den sti, du har startet :D
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 00:47 #3
Det er en dårlig idé at understrege ord. Folk tror det er links og bliver irriteret, når de finder ud af, at det IKKE er links.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. april 2004 - 00:55 #4
Kan ikke se hvad der står i menyen (jeg har tekststörrelse mellem). Og som superior siger, ikke for meget der rör sig på siten. Ellers fin.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. april 2004 - 00:58 #5
Når man klikker på f eks puslespil, kommer man til en side der endnu engang linker til puslespil?
Avatar billede oersted Novice
08. april 2004 - 01:02 #6
Du er skam godt på vej. Jeg har dog samme problem med tekststørrelsen i din menu som michael.
Og jow da, som steen siger er det måske en god ide at finde en fin skrift -uden understregning - til din overskrift
Avatar billede Kengun Praktikant
08. april 2004 - 01:04 #7
"weird"; min AdMuncher (reklame fjærner) "knækkede" din side slig at jeg kun fik se en helt hvid side uden noget indhold. Når jeg deaktiverer AdMuncher så får jeg se din side. Ved ik helt hvorfor dette sker, men tænkte jeg ville sige til :) - Synes foresten at teksten på dine knapper er alt for lille, men pt. kører jeg med 1152x864 skærmopløsning, så måske derfor bliver teksten lidt for lille. Ellers en ok side, men enig med Steen at understreging af ord er lidt uheldigt.
Avatar billede oersted Novice
08. april 2004 - 01:06 #8
noget med JAVA'en måske, kengun ?
Avatar billede Kengun Praktikant
08. april 2004 - 01:32 #9
ja, det kan være JAVA'en. Er sku ik sikker. hmmm, mærkeligt. Måske det er denne: <script type="text/javascript" language="JavaScript1.2" src="_pgtres/stm31.js"></script> , kan ik riktigt se hva den gør.
Avatar billede oersted Novice
08. april 2004 - 01:35 #10
menuen er styret af java, tilsyneladende.
Men for haslunda er det vel også underordnet, da det tilsyneladende skyldes dit sw, og ikke bliver et generelt problem for besøgende på siden .. ?!
Avatar billede Kengun Praktikant
08. april 2004 - 02:02 #11
ja, enig, for haslunda er det nok ligemeget men jeg synes det er lidt mærkeligt at et "reklame-stopper program" lukker en hel side. men som du siger så blir dette sikkert ik noget stort problem for andre besøgende. nu lad os helre give lidt mere feedback på designet af siden ;)
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
08. april 2004 - 17:37 #12
Hmm.. jeg kan trække hele siden i den størrelse jeg vil have den? Det er vidst ikke helt meningen?
Prøv selv at klikke i venstre side af det grå mainvindue. Lige på kanten og træk frem og tilbage.
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 21:53 #13
Som heavybreezer siger, så kan dine frames skubbes ud/trækkes sammen.

Design er en smagssag, og det kan egentlig ikke diskuteres. Jeg har lidt kommentarer, og de er udelukkende ment som konstruktiv kritik:

1. Dine overskrifter bør ikke være understregede.

2. Dit banner bryder jeg mig ikke rigtigt om. Det bliver en anelse for mørkt efter min smag. Desuden synes jeg ikke den blå farve matcher særlig godt til den grå farve, som er meget dominerende. Farvevalget bør være mere samstemt. Desuden er den lidt for tom.

3. SKAL du have en tæller på siden, bør den (efter min mening) ligge længst nede, så den ikke kommer til at udgøre en del af dit design. Som det er nu, er den en del af banneret, og det er måske ikke så hensigtsmæssigt.

4. Animerede GIF'er kan være meget søde og meget sjove. Når man selv kigger på dem. Jeg tror brugere generelt er møghamrende trætte af animerede GIF'er. Jeg ville istedet bruge nogle kvalitetsbilleder, som relaterer til indholdet.

5. Kontinuitet er alfa og omega, når man designer og strukturerer en side. Der er nogle forskydninger i din sorte ramme på det grå papir, i forhold til dine underliggende sider. Sørg for, at alt står nøjagtigt ens på samtlige sider.

6. Det store ur på forsiden virker meget dominerende. Hvis du vil have et script (tt:mm:ss), så kan jeg lægge det her. Råb højt :o)

6. Din tekst er næsten for lille. Du bør (efter min mening) benytte en større type.

7. Jeg synes teksten på forsiden bør venstrejusteres. En smagssag, men den bør også lægges ind i en tabel, så overskrifterne i fed bliver pænt adskilt fra den uddybende tekst:

<td>Keramisk Design</td><td>Spændende og innovative keramiske værker.</td>

8. Du bør have lidt luft mellem teksten i den højre tabel og den sorte linie yderst til højre, så den ikke er klinet op ad stregen. Også her ville jeg venstrejustere.

9. Personligt bryder jeg mig ikke om den ternede baggrund (prik1.jpg). Ternene falder alligevel næsten i ét med den mørke, grå farve, så man kan dårligt se den, medmindre man kigger ordentligt efter. Men jeg bryder mig ikke om den.

Ellers er det en meget god effekt du har på topmenuen. Og fremfor alt, så formår du at holde det stilrent. Der er ikke for mange dikke-darer, og det er flot. Farvevalg og samhørighed farverne imellem ville jeg dog satse mere på.

Alt i alt tror jeg det ville blive en rigtig flot side, hvis du kælede lidt mere for detaljerne. Men fremfor alt, så hold det så stilrent, som du har formået indtil nu. Flot :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 22:06 #14
Desuden ville jeg kigge lidt på koden. Istedet for at bruge <font color="#666666">, bør du benytte CSS (Cascaded Style Sheet). Man bruger ikke <font color="#666666"> længere, men dette i et stylesheet:

.text11 {
color: black;
font-style: normal;
font-weight: normal;
font-size: 11px;
font-family: geneva, verdana, helvetica, arial;
line-height: 18px;
}

I dit dokument:

<table cellpadding="0" cellspacing="0" style="width: 760px;" class="text11">

Så vil alt i din tabel blive formateret. Du kan så stadig benytte en overskrift:

.h22 {
color: black;
font-style: normal;
font-weight: bold;
font-size: 22px;
font-family: geneva, verdana, helvetica;
line-height: 32px;
}

<table cellpadding="0" cellspacing="0" style="width: 760px;" class="text11">
  <tr>
    <td align="left" valign="top"><span class=h22">Min overskrift</span></td>
  </tr>
  <tr>
    <td align="left" valign="top">Min tekst</td>
  </tr>
</table>
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 22:09 #15
Manglede en "

<table cellpadding="0" cellspacing="0" style="width: 760px;" class="text11">
  <tr>
    <td align="left" valign="top"><span class="h22">Min overskrift</span></td>
  </tr>
  <tr>
    <td align="left" valign="top">Min tekst</td>
  </tr>
</table>
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 22:11 #16
Lægger et svar :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 22:11 #17
Svar
Avatar billede haslunda Nybegynder
08. april 2004 - 23:17 #18
Tak for de fine svar og den konstruktive kritik

Så har jeg lidt at bruge påske på.

Jeg tror jeg har fådet kludret lidt i point uddelingen, i andre skal også have point for de svar i har givet. Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg gør det?
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 23:22 #19
Det gør ikke noget for mit vedkommende, og velbekomme :o) Men du kan benytte et link under dette textarea, der hedder noget i retning af "...hvis du vil fordele pointene" (kan ikke huske hvad der står). Men når du trykker på linket, kan du afsætte de point du ønsker til dem, der har svaret.

VIL du med fandens vold og magt give point til flere, kan du oprette et nyt spørgsmål. Men jeg er ligeglad med pointene, du skal ikke gøre yderligere for min skyld.

Fortsat god påske :o)
Avatar billede haslunda Nybegynder
08. april 2004 - 23:28 #20
Steen Hansen

Ret skal være ret

Lig et svar og der er point til dig

Angående de scripts du omtalte under punkt 6. dem er jeg interessert i da jeg som tidligere omtalte er helt ny i denne boldgade og vil gerne lære noget mere.
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 23:34 #21
haslunda, svaret er accepteret, pointene er afgivet. Jeg kan ikke lægge et svar. Og tro mig, jeg ER ligeglad. Skidt med det :o)

Scriptet:

<html>

<head>
<title>Haslund-Net</title>
<SCRIPT language="JavaScript" type="text/JavaScript">
function funClock() {
(!document.layers && !document.all)
var runTime = new Date();
var hours = runTime.getHours();
var minutes = runTime.getMinutes();
var seconds = runTime.getSeconds();
if (hours <= 9) {
hours = "0" + hours;
}
if (minutes <= 9) {
minutes = "0" + minutes;
}
if (seconds <= 9) {
seconds = "0" + seconds;
}
movingtime = hours +

":" + minutes + ":" + seconds + " ";
if (document.layers) {
document.layers.clock.document.write(movingtime);
document.layers.clock.document.close();
}
else if (document.all) {
uret.innerHTML = movingtime;
}
else {
document.getElementById("uret").innerHTML = movingtime;
}
setTimeout("funClock()", 1000)
}
window.onload = funClock;
</SCRIPT>
</head>

<body onload="funClock();">

<span id="uret">

</body>

</html>

Håber du kan bruge det :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 23:37 #22
En lille rettelse:

<html>

<head>
<title>Haslund-Net</title>
<SCRIPT language="JavaScript" type="text/JavaScript">
function funClock() {
(!document.layers && !document.all)
var runTime = new Date();
var hours = runTime.getHours();
var minutes = runTime.getMinutes();
var seconds = runTime.getSeconds();
if (hours <= 9) {
hours = "0" + hours;
}
if (minutes <= 9) {
minutes = "0" + minutes;
}
if (seconds <= 9) {
seconds = "0" + seconds;
}
movingtime = hours +

":" + minutes + ":" + seconds + " ";
if (document.layers) {
document.layers.clock.document.write(movingtime);
document.layers.clock.document.close();
}
else if (document.all) {
uret.innerHTML = movingtime;
}
else {
document.getElementById("uret").innerHTML = movingtime;
}
setTimeout("funClock()", 1000)
}
window.onload = funClock;
</SCRIPT>
</head>

<body onload="funClock();">

<span id="uret"></span>

</body>

</html>
Avatar billede haslunda Nybegynder
08. april 2004 - 23:40 #23
> Steen Hansen

Takker for det fine script

Så må have dine point tilgode til en anden gang

God påske til dig og tak for hjælpen
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. april 2004 - 23:42 #24
10-4 :o)