Avatar billede mortent Nybegynder
16. april 2004 - 18:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke finde andre computere på netværket, hvad gør jeg?

Hej!

Jeg er i den situation at jeg har investeret i en  ny computer(dell ddiemension 4600), og nu ville jeg gerne overføre de gamle filer jeg har på min anden computer... problemet er nu, at jeg ikke kan finde computeren på netværket ( den gamle kan slet ikke finde nogle computere) den nye kan imiddlertid godt finde de andre computere vi har i huset , på nær min gamle PC...

Jeg ville gerne sætte Harddisken over i min ny PC, men af en eller anden grund har dell lavet det sådan at det er umuligt at åbne computeren...

men for at blive ved emnet er mit problem at den anden computer slet ikke gider vise sig på netværket... hvad er der galt, og hvad kan jeg evt. gøre for at få mine gamle filer over? (der er ca 10 GB så jeg gider ikke bruge tid på at brænde og crap)

Mvh

Morten
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
16. april 2004 - 18:29 #1
Hvilket styresytem anvender du på de to maskiner (Win9x, ME, XP Home/Pro, 2k, Linux)???

S.R.
Avatar billede mortent Nybegynder
16. april 2004 - 18:33 #2
XP Pro og Home (Home på den nye)
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
16. april 2004 - 18:44 #3
Ok...

Den mest simple løsning, der godtnok er gammeldags, men virker, er:

Åbn Egenskaber for Netværket -> Egenskaber for LAN, og tilføj nedenstående på begge:
IPX/SPX-Protokol
Fil- og Udskriftsdeling

Derefter laver du følgende indstillinger på begge:
Netværk:
- IPX/SPX-Protokol -> Sæt rammetypen til "802.3" da dette virker bedst
- TCP/IP-Protokol -> Enten "Automatisk IP" eller "196.168.0.x" (Home: x=1 || Pro: x=2)

Andet:
- Under Mappeindstillinger sætter du et kryds/flueben i "Brug simpel fildeling"
- Åbn Egenskaber for System (Højreklik på Denne computer og vælg egenskaber) -> Vælg Computernavn og tryk på skift: Giv hver computer et forskelligt navn

Derefter deler du de mapper som skal overføres, og indholdet kan hentes...

S.R.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
16. april 2004 - 18:46 #4
Ved ikke om det er nøjagtigt på samme måde i Home som det er i Pro, men indstillingerne der skal ordnes er de samme...

Hvis du ikke har SP1 installeret, ville det være en god idé at installere denne på begge maskiner, da den AFAIK fixer nogle netværksproblemer i WinXP...

S.R.
Avatar billede mortent Nybegynder
16. april 2004 - 19:00 #5
Nu er problemet ikke helt løst... nu kan jeg se den... MEN jeg kan ikke komme ind på den fordi jeg "muligvis ikke har rettigheder til det" og jeg har slået alt der hedder firewall mv. fra... hvad skyldes dette?
Avatar billede mortent Nybegynder
16. april 2004 - 19:01 #6
iøvrigt kan den gamle ikke finde andre end den selv på netværket... men den nye kan finde det hele nu.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
16. april 2004 - 19:03 #7
Har du slået "Brug Enkel Fildeling" til på begge computere???

S.R.
Avatar billede mortent Nybegynder
16. april 2004 - 19:05 #8
ved ikke hvad jeg gjorde.. men nu virker det.. Tak for hjælpen
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
16. april 2004 - 19:08 #9
Det var så lidt... WinXP er lidt sær engang imellem... Nogle gange skal man bare lige forsøge igen eller andet som burde være overflødigt når de korrekte indstillinger er på plads fra starten af...

Det skal dog lige nævnes, at IPX/SPX ikke er særligt populært længere, men for de af os der ikke ønsker at bruge en forvirrende guide til netværksopsætning er det den bedste løsning...

S.R.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
17. april 2004 - 23:45 #10
Luk spm. evt.?

S.R.
Avatar billede mortent Nybegynder
18. april 2004 - 00:02 #11
JEg har trykket accepter 2-3 gange.. er det ikke nok?
Avatar billede mortent Nybegynder
18. april 2004 - 00:09 #12
hmm det har den umiddelbart ikke registreret.. men nu er den der vist?
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
18. april 2004 - 18:14 #13
Takker for point...

S.R.