Avatar billede ravelin Nybegynder
29. september 1999 - 23:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Maskin administrator på Domæne

Hej
Jeg kan sgu ikke lige hitte ud af, hvordan jeg giver en bruger adgang til at kunne installere programmer på en Workstation uden at give ham Domain Admin rettigheder. Problemet opstår når en bruger vil installere et program. Den beder om administrator rettigheder.
Jeg kan oprette brugeren lokalt med administrator rettigheder, men så bliver han jo ikke valideret af domænet men kun den lokale maskine.
Er der en måde hvorpå jeg kan sætte brugeren til lokal administrator, samtidig med at han bliver valideret på domænet?
Umiddelbart skulle det være et let spørgsmål som jeg ikke gider rode mere med.
Det skal lige siges at jeg ikke kan huske om jeg har prøvet at sætte brugeren til administrator istedet for Domain Admin, men gør det den store forskel? I beskrivelsen udfor Administrator står der jo at det er en account til at administrere computer/domain så det er vel det samme?
Avatar billede rea Nybegynder
30. september 1999 - 07:52 #1
At en bruger får Domain Admin rettigheder betyder ikke umiddelbart, at han kan gøre, hvad han vil på domænet. Det kommer an på hvilke rettigheder han er sat til at have på serveren. Man kan således godt være Domain Admin uden nødvendigvis at have adgang til alt. I "mit" firma har brugere i afdeling 1 f.eks. ikke adgang til afdeling 2's mapper på nettet uanset om de er Domain Admin eller ej. Så det kommer an på hvordan serveren er sat op.

Avatar billede ravelin Nybegynder
30. september 1999 - 08:34 #2
Jeg skal prøve at gøre mig mere forståelig: Hvordan giver jeg en bruger FULD kontrol over sin egen maskine, men kun alm eller ingen rettigheder på domænet?
Hvor er disse rettigheder? Usermanager for domains? Jeg kan bare ikke se den indstilling der gør personen til admin på den maskine han sidder ved, men IKKE andre.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
30. september 1999 - 10:44 #3
Du skal bruge Usermaneger på den lokale maskine !!
Det er det nemmeste sted at sætte lokale rettigheder og de skulle ikke påvirke rettighederne på Domænet !!!
Avatar billede ravelin Nybegynder
30. september 1999 - 12:59 #4
Midgaard>> Hvis jeg bruger user manager på maskinen, gælder disse rettigheder da ikke hvis jeg logger ind på Domænet, eller?
Avatar billede carter Nybegynder
04. oktober 1999 - 00:23 #5
Prøv at give Domain User administrator rettigheder til den lokale maskine. Det skulle løse problemet
Avatar billede junker Nybegynder
04. oktober 1999 - 11:46 #6
Hvis du åbner User Manager for Domains, indtaster PC'ens navn under "domain", klikker på gruppen "administrators" og lægger domæne brugeren (den med globusen) for den bruger, der skal kunne administrere maskinen ind, så er han lokal admin, uden at det berører domæne rettigheder i øvrigt.
Avatar billede ravelin Nybegynder
04. oktober 1999 - 14:36 #7
Carter: Det er det der er hele problematikken, hvordan gør jeg det?
Altså i User Manager for domains, sætter jeg brugere eller grupper op til at have administrator rettigheder på den lokale maskine men ikke på domænet?

Junker: Hvis jeg har forstået dig rigtigt, vil du i USER MANAGER FOR DOMAINS skrive PC'ens navn i select domain? Det virker ihvertfald ikke, den kan selvf. ikke finde en domain controller for det angivne domæne.
Avatar billede junker Nybegynder
04. oktober 1999 - 14:39 #8
Hvordan kan vi give en bruger administrative rettigheder over arbejdsstationen, uden at vedkommende ødelægger vores domæne?
1. Start "User Manager for Domains"
2. I domæne feltet skriver du navnet på den arbejdsstation, som brugeren skal administrere (med den her syntaks \\COMPUTER)
3. Gå ind i gruppen Administrators (Dette er den lokale gruppe, der kan administrere den lokale pc, og ikke domænet).
4. Tilføj brugeren her. Vær sikker på, at det er brugerens domæne brugerprofil du tilføjer her!

NB! Så længe den lokale gruppe Administrators ikke er med i den globale gruppe "Domain Admins" kan brugeren ikke administrere andet end den pc han/hun sidder ved.

Avatar billede ravelin Nybegynder
04. oktober 1999 - 15:07 #9
Det er næsten lige til en kvaje bajer ;-)
100000 Tak for hjælpen
Jeg vidste sgu at det var mig der dummede mig et eller andet sted.
BTW du kan også bare gå på den lokale maskine og gøre nøjagtigt det samme.

Endnu en gang tak