Avatar billede nce Novice
27. april 2004 - 23:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

jeg har købt en cd

som jeg gerne vil have lagt ind på min computer Men nu er problemet at når jeg sætter den i mit cd drev så skal jeg installere en cd player der ligger på cdèn bare for at afspille den og når jeg kigger efter hvad der ligger på den cd er det kun skins til afspilleren jeg kan se, jeg går ud fra at den er kodet på en måde men hvordan afkoder jeg den, det kan da ikke passe at pladeselskaberne skal bestemme om jeg har en cd liggene på min pc
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2004 - 23:59 #1
Jo, det kan det godt - den er sandsynligvis kopisikret, så den må du ikke kopiere.
Avatar billede uja Nybegynder
28. april 2004 - 00:21 #2
som john stigers siger så er den kopisikret.... det er de begyndt at gøre med mange cd'er i dag....
Avatar billede Beach Mester
28. april 2004 - 00:49 #3
Modsat alle ovenstående fejlagtige svar, så må du faktisk godt kopiere din skive ned på din computer. Derimod må du absolut ikke lave en ny kopi til dit sommerhus eller bilen så længe der er kopisikring op. Dette uanset om du kan knække koden eller ej:-)

Jeg har i tidernes morgen sendt en mail til kulturministeriet ang. samme problematik. Her er spørgsmål og svaret:

----->SPØRGSMÅL----->
Jeg mangler en lidt dybere teknisk fortolkning af følgende:
http://www.kum.dk/sw5335.asp

Citat:
Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den
personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af
beskyttelsen.
Citat slut.

Kan jeg med dette udsagn roligt og helt lovligt fremstille en kopi fra en kopisikret musik-cd til eget brug i det tilfælde at jeg rent
faktisk ikke har mulighed for at lytte til denne på anden måde?

Rent teknisk så findes der ingen software som kan afspille nogle kopisikrede musik-cdér "live" fra en pc, men hvis man tillader at
softwaren ligger en eller flere midlertidige filer (læs: mp3) ind på computerens harddisk så vil det være muligt at aflytte disse
musik-cdér.

Her kommer problemerne ind. I skriver på samme side følgende:
Citat:
I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd
eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet.
Citat slut.

Dette må jo fortolket som, at der er lovligt at ligge midlertidige filer på ens computer da der ikke er andre metoder at omgås denne
kode på.

Citat:
Hvis fx en cd med kopispærring ikke kan afspilles på en cd-afspiller, er der tale om en mangel ved det pågældende produkt, og man
kan kræve at få varen byttet. Her er det reglerne i købeloven, der gælder.
Citat slut.

Indebære dette så ikke det modsatte??? At man ved en mangel på selv samme musik-cd skal bruge købeloven og kræve produktet
byttet da men ikke kan afspille dette?

Der har været rigtig mange skriverier rundt omkring på nettet omkring hvad man må og hvad man ikke må. Derfor bør i enten svare
på denne mail eller bringe det op i folketinget hvis der ikke er regler der klart fortæller forbrugerene hvad de må og hvad de ikke må.

Jeg kan kommer med mange eks. på debat omkring Subj. men vil begrænse mig til et enkelt som jeg selv deltager i lige nu:
http://www.eksperten.dk/spm/408943

Mvh. Allan Beach Jensen
<-----SPØRGSMÅL slut<-----

----->SVAR----->
"Det er iflg. specialkonsulent Martin Kyst fra kulturministeriet -> FULD LOVLIGT <- at ligge en kopi af en kopisikret CD på ens harddisk hvis dette er eneste mulighed for at afspille denne CD via en computer. Det er stadig ulovligt at lave en kopi CD til CD. Man må altså selv vælge om man vil prøve at knække koden for at lytte, eller om man vil benytte sig af købeloven og der i igennem forlange sine penge igen."

-------------->

KULTURMINISTERIET
J.nr. 2002.709-2/245

Til Allan Beach Jensen

I en e-mail af 3. oktober 2003 har du stillet en række spørgsmål vedrørende reglerne i ophavsretsloven om juridisk beskyttelse af
kopispærringer.

Du spørger bl.a., om det er tilladt at fremstille en midlertidig kopi på en computer med henblik på at afspille en cd med
kopispærring.

Kulturministeriet skal i den anledning oplyse, at det ikke er forbudt at omgå en kopispærring el.lign., i det omfang det er
nødvendigt for at kunne lytte til en musik-cd eller afspille en dvd-film. Afspilningen af eksempelvis en cd eller en dvd-film er
ikke en ophavsretligt relevant handling, og de tilfældige og flygtige fikseringer, der måtte opstå som led i denne proces, ændrer
ikke på dette faktum. Det er derimod forbudt at omgå en kopispærring med henblik på at fremstille en kopi. Det gælder, uanset om
formålet er at fremstille en sikkerhedskopi eller en kopi til brug i bilen eller sommerhuset.

Du spørger endvidere, om det ikke er købelovens mangelsregler, som finder anvendelse i det tilfælde, hvor en købt cd ikke kan
afspilles på normnal vis.

Det er korrekt, at hvis fx en cd med kopispærring ikke kan afspilles på en cd-afspiller, er der tale om en mangel ved det
pågældende produkt, og man kan kræve at få varen bytte i henhold til købelovens regler. Reglerne i købeloven har dog ikke forrang.
Man kan således vælge, om man vil forsøge at omgå en kopispærring med henblik på at afspille cd'en, eller om man i stedet vil gøre
sine mangelsbeføjelser gældende i henhold til købeloven.

Med venlig hilsen

Martin Kyst
specialkonsulent

<-----SVAR slut<-----

Så konklutionen på dit spørgsmål er ganske klart. Har du ->kun<- mulighed for at lytte til din CD på din MP3 afspiller / computer hvis du bryder kopisikringen må du gerne knække kopisikringen og kopiere skiven over på din MP3 afspiller.

Sagt på klar og forståeligt dansk:
Du kan roligt kopiere din skive, der er ingen der vil komme efter dig mht. dette. Det eneste du ikke må gøre er at lave en kopi af skiven til en anden CD da dette er at bryde oprettighedsloven.

Håber dermed at slå fast hvad man må og ikke må:-)

http://www.eksperten.dk/spm/493547

//Beach
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. april 2004 - 06:49 #4
Beach>> Reglerne er ændret igen for nyentlig

Det forbydes nu at omgåes kopisikringer, og da man skal omgåes kopi sikringen for at lægge en kopi på ens egen maskine må dette opfattes som værende ulovligt.

Fra http://www.antipirat.dk/Default.asp?id=291

Kopispærringer, elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning m.m.

Ophavsretslovens kapitel 6 a omhandler tekniske foranstaltninger mm

Med udtrykket "tekniske foranstaltninger" menes der generelt kopispærring af eksempelvis musik-CD og DVD-film og adgangskontrollerende indretninger på internettet.

Hermed forbydes det at omgå disse tekniske foranstaltninger, ligesom det forbydes at fremstille og omsætte midler til omgåelse af de tekniske foranstaltninger.

I praksis betyder det, at det ulovligt at fjerne fx en kopispærring på en musik-CD eller DVD-film. Dette gælder også, selvom det alene sker for at lave en kopi til personligt brug. En kopispærring gør altså kopiering også til personlig brug ulovlig.

Det betyder også, at det er forbudt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning eller i øvrigt i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der kan bruges til omgåelse af de nævnte tekniske foranstaltninger.

Tillige personer, der tilbyder hjælp til omgåelse af fx kopispærringer eller markedsfører sådanne produkter, hvis hovedformål er at omgå kopispærringer, kan således blive straffet efter de nye regler.

Endvidere forbydes det at fjerne oplysninger om elektronisk rettighedsforvaltning, f x oplysning om, hvem der har rettighederne til et værk.

Det er herefter ikke tilladt at fjerne oplysninger, der bruges af rettighedshaveren til at forvalte sine rettigheder.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. april 2004 - 06:51 #5
Og igen fra antipirat.dk's FAQ:

Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

    * Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
    * Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Avatar billede nce Novice
28. april 2004 - 11:39 #6
hej drenge, jeg takker mange gange for svarene, men måske har jeg formuleret mig forkert,spørgsmålet lyder kan man bryde den kopisikring og hvordan
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. april 2004 - 11:50 #7
nce>> Da det er ulovligt at bryde kopi sikringen, i henhold til Ophavsretslovens kapitel 6, så er dit spørgsmål om hvordan du bryder kopi sikringen ikke tilladt her på eksperten!

Det ville være mod ekspertens regler at hjælpe dig med denne problematik!
Avatar billede Beach Mester
28. april 2004 - 13:28 #8
Jamet_t_dk--->
For søren da, du skriver det jo selv:-)
Citat" Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen" Citat slut.

Det er jo lige netop det jeg har forspurgt kulturministeriet om. Om det er lovligt at omgås en kopispæring hvis dette er nødvendigt for at høre en skive. Svaret er klart og tydeligt et JA.
Citat" Kulturministeriet skal i den anledning oplyse, at det ikke er forbudt at omgå en kopispærring el.lign., i det omfang det er
nødvendigt for at kunne lytte til en musik-cd eller afspille en dvd-film. Afspilningen af eksempelvis en cd eller en dvd-film er
ikke en ophavsretligt relevant handling, og de tilfældige og flygtige fikseringer, der måtte opstå som led i denne proces, ændrer
ikke på dette faktum." Citat slut.

For øvrigt så er der en anden ting der lige skal bankes fast med 7"-søm. Her i Danmark der har vi domstolene, derefter Regeringen, derefter ministerierne. Det er disse mennesker der laver lov og ret her i landet.
En privat org. som APG der selv her i de sidste par uger har været ude i et stormvejr af dimentioner pga. deres fejlagtige fortolkning af loven.... Stoler du mere på hvad de "syntes" er rigtigt i forhold til dem der rent faktisk sidder og bestyere landets love og regler??? Altså må vi lige have fat i endnu et 7"-søm. APG er en privar org. der handler i bla. pladebranchens interesser, ikke forbrugernes. De har INGEN mulighed for at dømme folk på deres handlinger, ej heller dem der laver og bestemmer hvad folk skal og må gøre med deres musik. De er UDELUKKENDE en maskine der er sat op for at skræmme små¨danskere der ikke tøg gøre andet end at betale en regning hvis den dumper ind af brevsprækken!

Hvis du vil læse mere om hvad APG i øjeblikket har gang i:
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=315886
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=313251

nce--->
Du kan roligt kopiere musikken over på din computer. Du må IKKE lave en hard-copy (En kopi over på en ny CD) da du her vil bryde loven.

Iflg. interne regler her på eksperten, er det ikke tilladt at hjælpe andre med at bryde kopisikringen, og du bliver derfor nød til at finde andre steder at få hjælp. Her kan jeg anbefale dig at bruge de danske nyhedsgrupper.

//Beach
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. april 2004 - 13:58 #9
"Iflg. interne regler her på eksperten, er det ikke tilladt at hjælpe andre med at bryde kopisikringen,"
..øh jo det er da tilladt så længe man ikke hjælper ham med noget ulovligt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. april 2004 - 14:01 #10
Men det er jo ikke noget problem at afspille CD'en, han skal bare bruge den player der ligger på CD'en.
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. april 2004 - 14:03 #11
ahh ja ok. Du har ret
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2004 - 19:51 #12
nce>
Som jeg skrev før: Du må ikke kopiere den cd ned på din pc, da du i så fald vil være nødt til at bryde kopisikringen for at opnå dette resultat.
Du kan jo sagtens lytte til musikken ved at installere den player der følger med.

* Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.*

Her er det ikke nødvendigt, for der følger en afspiller med, der klarer sagen for dig!
Avatar billede nce Novice
29. april 2004 - 00:50 #13
Hej drenge, jeg vil jo ikke bryde nogen regler, og slet ikke her på eksperten da i jo har hjulpet mig før, så hermed lukker jeg da bare spørgsmålet, og takker for hjælpen.
Avatar billede hero69 Nybegynder
29. april 2004 - 20:04 #14
jeg så det :P  :D