Avatar billede nilfri Nybegynder
16. maj 2004 - 15:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mister netforbindelsen periodisk

Min TP R40 er pludseligt begyndt at miste netværks/Internetforbindelsen periodisk. Eller rettere det er vist forbindelsen til routeren.

TPen er via en docking station koblet på en Linksys router (med 4 porte) og så ellers en TDC-ADSL.

Jeg opdager fejlen ved, at ikonet for netværksforbindelse pludseligt melder noget i retning af "Ingen netkabel tilsluttet" - eller når applikationerne melder fejl (fx. Outlook/IE ikke kan finde mailserver/hjemmesider).

Det kan også ske, at under boot af TP slukkes forbindelsesdioderne på routeren (for den port, der benyttes af TPen). Enten med det samme, eller også når Windows melder sig på banen.

Afprøvet med flere forskellige patch-kabler mellem TP og router - i flere forskellige porte. Alle kombinationer giver fejl på et tidspunkt, mens samme kabel/port kombinationer tilsyneladende kører upåklageligt på en anden TP (med Win2000).

Konfigurationen er
IBM ThinkPad R40
Win XP med alle opdateringer,
med og uden Docking Station
Linksys router med 4-switchporte
ADSL hos TDC
kabler er cat 5e i forskellige længder (2-20 m)

Routerens porte fungerer med en anden maskine, og det samme gør de afprøvede kabler. Problemet er der, uanset om jeg bruger docking station eller direkte i TPen.

Min egen konklusion er, at det må være fysisk i maskinen (indbygget net"kort") eller noget i Windows.

Hvis det er maskinen, skal den naturligvis repareres. Men kan det være Windows?
Avatar billede kobbernagel Nybegynder
16. maj 2004 - 15:13 #1
Jeg har oplevet det samme med min bærbare (fujitsu) sammen med en linksys router. Netkortet er et Realtek. Hvis du opdatere driveren brude problemet være mindre. Hvis dette ikke hjælper har du nok et problem med netkortet i den bærbare. Har du prøvet at koble den direkte til en anden PC, eller direkte til internettet?
Avatar billede nilfri Nybegynder
16. maj 2004 - 15:15 #2
Tak for tip.

Jeg har ikke prøvet at koble den på en anden PC. Jeg kan ikke hitte ud af det; kræver det "krydset" kabel eller andet snavs?

Hmm, kan jeg koble den direkte på internettet - dvs. udenom routeren?
Avatar billede kobbernagel Nybegynder
16. maj 2004 - 16:50 #3
Hvis du skal koble op direkte til en anden PC skal du have et krydset kabel. Med TDC burde du kunne tage stikket som kommer direkte i routeren og sætte i PC'eren i steden for. Du er bare ikke beskyttet af en firewall så.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2004 - 00:08 #4
Prøv at disable mediasense. Det har hjulpet andre med samme problem.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q239924
Avatar billede nilfri Nybegynder
30. maj 2004 - 20:05 #5
Det var en hardwarefejl.

Det blev fixet ved at skifte bundkortet under garanti. Siden har der været 0 fejl.

Tak for buddene!