Avatar billede ts28 Nybegynder
17. maj 2004 - 23:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mailserver på TDC forbindelse

Hej

Jeg har en TDC bredbåndslinje, den har jeg prøvet at sætte en mailserver op på, men det er ligsom om at de mails som man sender til den bliver væk undervejs...;-(
Der sidder en router/firewall på forbindelsen, iden er der åbnet for port 25 samt 110. Domæne "aab2.dk".
Skal lige siges at man ikke får nogen fejl retur når man sender til mailadressen "thomas@aab2.dk"
Kører med en Mercury mailserver

Nogen derude som har et godt råd???

Mvh
Thomas
Avatar billede kenp Novice
17. maj 2004 - 23:11 #1
Du har husket at oprette en backup mx som du skal når du har tdc?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2004 - 23:11 #2
Har du kigget på dette (taget fra tdc.dk)

Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?
TDC Bredbånd er velegnet til at have egne servere stående, hvis man vælger en fast IP-adresse.
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver-porten) blokeret i TDC' s router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind. Dette gøres som følger:
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Efter TDC har lukket for port 25 - med undtagelse af adgangen til TDC's egen mailserver - skal du ændre opsætningen af din mailserver til at bruge smart host (hedder også relay host). Du skal bruge smtp.mail.dk som smart host.

I postfix gøres dette for eksempel ved at indsætte følgende linie i /etc/postfix/main.cf: relayhost=smtp.mail.dk

Software til server-applikationer kan hentes fra TUCOWS - http://tucows.tdconline.dk.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2004 - 23:12 #3
Avatar billede leif Seniormester
17. maj 2004 - 23:12 #5
Det er vel og mærket kun hvis det drejer sig om en privat forbindelse.
Avatar billede ts28 Nybegynder
17. maj 2004 - 23:25 #6
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Kan godt at jeg mangler den sidste mx record...har lige prøvet at oprette den..
vender lige tilbage med en opfølgning...

Mvh
Thomas
Avatar billede ts28 Nybegynder
18. maj 2004 - 12:54 #7
Synes stadig ikke det virker..;-(
Dette er de DNS oplysinger som der lavet inde i gullestrupsnet`s helm system.
Er det helt i skoven??..hvis ja der så een som kan give mig den rigtige løsning??


aab2.dk Record Name    Type                      Data
@                    A (Host Record)            80.196.238.151
*                    A (Host Record)            80.196.238.151
www                  A (Host Record)            80.196.238.151
mail                  A (Host Record)            80.196.238.151
@                    MX (Mail Exchange Record)  80.196.238.151. [10]
aab2.dk              MX (Mail Exchange Record)  mail.aab2.dk. [10]
aab2.dk              MX (Mail Exchange Record)  backup-mx.post.tele.dk. [20]

Mvh
Thomas
Avatar billede kenp Novice
18. maj 2004 - 13:10 #8
jeg undre mig over disse 2?
@                    A (Host Record)            80.196.238.151
@                    MX (Mail Exchange Record)  80.196.238.151. [10]

Det kan godt være det er overskrifter du har fået med! men syntes ikke rigtig at de skal være der!
Avatar billede ts28 Nybegynder
18. maj 2004 - 15:42 #9
Hmm, meget muligt...de 2 var anbefalet af supporten på gullestrupnet.dk
Så antog at de skulle være der...(hvorfor er jeg ikke klar over)

Thomas
Avatar billede kenp Novice
18. maj 2004 - 15:48 #10
hummm mystisk! for den ville jg ikke have! for nu har du 3 mailservere sat ind! men 2 af dem har samme priotet! så kan den jo ikke ringtig finde ud af det!
Avatar billede ts28 Nybegynder
18. maj 2004 - 18:23 #11
Hehe...det kan der jo være noget om...
Kan du evt lige skrive hvilke dns indtastninger du ville lave for at få web og mail
frem til den pågældende IP adresse for at det virker på en TCD bredbånds linje.

Thomas
Avatar billede kenp Novice
18. maj 2004 - 19:04 #12
første punkt jeg ar på min
A (Navn -> IP adresse) Vært IP
smtp.domæne.org 80.xxx.xx.xxx
domæne.org 80.xxx.xx.xxx

under cname har jeg
CNAME (Alias -> A record)
Vært Kanonisk navn
*.domæne.org domæne.org

under mx-record har jeg
MX (@Vært -> A record mailserver)
Vært Mail udveksler Præferance
domæne.org smtp.domæne.org 10
domæne.org backup-mx.post.tele.dk 20

Det er hvad jeg har og jeg køre ALT web mail mv. hjemmefra! (domænenavn og ip fjernet/ændret)
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 21:45 #13
lukker dette spørgsmål...hører nok mere hjemme i netværk/dns

Thomas
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:06 #14
gør nok ikke forskel i de svar du får! men du kan da prøve! men så må du altså lige vente 4 dage endnu med at oprette det nye!
Avatar billede ts28 Nybegynder
20. maj 2004 - 22:09 #15
hmm, 4 dage???
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2004 - 22:10 #16
ja efter reglerne må du efter 7 dage lukke et spgøsmål og oprette et nyt hvis der ikke er kommet tilfredsstillende svar
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester

IT-JOB

Ringkjøbing Landbobank – Nordjyske Bank

Forretningsudvikler til procesoptimering

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren VMware systemadministrator til kritisk serverinfrastruktur

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger to sektionschefer til Systemafdelingen i Hvidovre