Dækkene slides hurtigst på forhjulene da det er de der er drivkraften, og mm er over hele hjulet. Dvs. de nye dæk skal foran, så kan du sætte dine fordæk bag hvis de da ikke er helt slidt op
De bedste dæk skal sidde på baghjulene, da du dermed er sikret bedste styre-evne over bilen /forhjulene skrider for let ud. Dette ses i sær ifm. glatføre - så det er ikke pga. vægt (hvor motoren jo ofte også vejer godt til)
Måling af mønster bør egentlig være ligegyldig da det bør være lige godt på hele dækket - ellers kan det måske give problemer hvis ALT vand fx. skal presses fra højre mod venstre.
Spørgsmålet er, på hvilken aksel skal man ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering montere de bedste dæk, altså de dæk med mest mønster? ADAC har bragt en omfattende undersøgelse foretaget af Michelin. Det helt centrale for sikkerheden, er dækkets egenskaber til at overføre bremsekræfter og sideføringskræfter
De stærkt kritiske manøvre er aquaplaning og baghjulsudskridning i vejkurve, og her er tendensen klar, de bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede.
Forhjul er bedst ved : Trækkraft, Acceleration i kurve, Retningsstabilitet v/ bremsning, Baghjulsudskridning i vejkurve (tør vej)
Baghjul er bedst ved : Bremsning i vejkurve, Aquaplaning, Baghjulsudskridning i vejkurve (våd vej)
NB! dette er ved forhjulstrukne - baghjulstrunke + firhjulstrykne har andre resultater!
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.