Avatar billede ouch Nybegynder
28. maj 2004 - 19:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nem kryptering

Jeg har postet dette spørgsmål før, og fik en løsning, men det viste sig at løsningen ikke duede efter jeg havde lukket spørgsmålet(http://www.eksperten.dk/spm/502828). Derfor spørger jeg nu igen (undskyld hvis dette er imod reglerne):

Jeg skal bruge en nem (den behøver ikke være dødsikker, men heller ikke for let) krypteringsmetode til brug i sproget Small (http://www.compuphase.com/small.htm) der er en "small" udgave af c++.

Jeg kan sagtens skrive funktionerne selv hvis jeg kan få en nogen lunde idiotsikker forklaring af krypteringsmetoden (jeg tænkte på blowfish, RC4 eller RSA Public Certificate). Bare tal, bogstaver og de mest almindelige specialtegn (- _ . , : ; " o.s.v.) skal være understøttet.
Avatar billede noden Nybegynder
07. juni 2004 - 12:36 #1
Du skal nok finde nogle funktioner til dette. Jeg tror det er ret nemt at finde noget om MD5 på google..
http://www.thefreecountry.com/sourcecode/index.shtml
Avatar billede noden Nybegynder
07. juni 2004 - 14:36 #2
Du kan evt. også bare lave noget byteshifting.
Det er let, dog er sikkerheden også derefter!
Avatar billede noden Nybegynder
07. juni 2004 - 14:38 #3
bitshifting følig.
Avatar billede ouch Nybegynder
07. juni 2004 - 14:40 #4
Erm... MD5 er jo checksum. Det kan jeg jo ikke bruge ;P

Noget lidt mere advanceret/mere sikkert end bitshifting?
Avatar billede noden Nybegynder
07. juni 2004 - 23:55 #5
Ja, det har du ret i men MD5 bruges også som kryptering!
Hvis det skal være mere sikkert tror jeg du skal bruge nogle af dem du selv foreslår!
Som du selv siger, så er bitshifting "bare for sjov" kryptering og MD5 kun 56 bit!
Avatar billede soreno Praktikant
08. juni 2004 - 07:14 #6
noden:

Hvordan vil du dekryptere en MD5 hash ?
Avatar billede ouch Nybegynder
09. juni 2004 - 22:55 #7
MD5 != Kryptering ihvertfald!

Mit problem er ikke at finde et system, mit problem er at forstår dem (nok til at genprogrammere det). Jeg er dog åben for et helt andet system, så lang tid jeg kan forstå det og det er nogenlunde sikkert.
Avatar billede ouch Nybegynder
14. juni 2004 - 16:08 #8
Lukket...