Avatar billede the_legend Nybegynder
29. maj 2004 - 12:49 Der er 14 kommentarer

Køb af bærbar

hej.

Jeg skal ud og have en bærbar som skal bruges til at spille på og så til skole arbejde.

jeg har kikket meget på de forskellige pc'er også på den artikel som her under artikler, men er stadig i tvivl.

SPM:

1: Er der stor forskel på et grafikort (9200 m. 128 mb ram og et 9700 m. 64 mb ram)

2: Har fundet 2 forskellige i samme pris leje.
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=Ferrari3000

Men hvilken en skal jeg vælge?

De SKAL kunne spille cs da det er mit primære spil men også nogle af de nyere spil. Hvis i har set en anden som koster de sammen og er bedre til spil så post et link og en begrundelse.
Avatar billede the_legend Nybegynder
29. maj 2004 - 12:50 #1
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2004 - 13:02 #2
Nu er det begge high-end bærbare, men umiddelbart vil jeg mene at den nederste med 9700 grafikkort er den bedste. 9700 grafikkort er noget bedre end 9200, så chancerne for at den vil kunne køre nogen af de nye spil er større end den anden.
Begge vil kunne køre Counterstrike flydende.

Jeg har desværre ikke andre bud på en god bærbar, jeg kan anbefale.
Avatar billede espersen Novice
29. maj 2004 - 14:22 #3
9700 er langt bedre end 9200 når det gælder spil ! -

Gå ikke efter en P4 med 2,8 eller 3,0 Ghz. - slet ikke Celeron ... Gå efter Centrino platformen med strømbesparende CPU'ere - dette giver mindre varmeudvikling og deraf mindre behov for en larmende blæser ! (hvilket igen sparer på strømmen)

Se denne omfattende artikel om valg af bærbar samt vigtige komponenter !
http://www.eksperten.dk/artikler/133

Du bør overveje Asus M6800N-modellen hvis du vil spille på den og bruge den til DVD og grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - dog ikke de 2 du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har ligesom de 2 du har fundet 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)
Avatar billede espersen Novice
29. maj 2004 - 14:22 #4
Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

Om der er 128 mb ram på VGA betyder ikke så meget som hvilken VGA-chip der er på laptop'en - Men samme chip finder du på Dell, men de har forsynet ned med 128 mb ram
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=dk&l=da&s=dhs
Forskellen i Performance er dog ret sikkert ikke særlig stor... - men måske den kan konfigureres så den passer til pengepungen..
Avatar billede the_legend Nybegynder
29. maj 2004 - 18:20 #5
espersen=> Når jeg ser på Asus modellen (som jeg også har set på) så ser jeg at den har RADEON 9600 / AGP 4x, på en stationær ved jeg der er stor forskel er der ikke også det på en bærbar så?
Avatar billede the_legend Nybegynder
29. maj 2004 - 19:27 #6
AGP 4x
Avatar billede espersen Novice
29. maj 2004 - 20:39 #7
en bærbar er aldrig optimal til spil (9600 og 9700 er dog ret ok)
Hvilken forskel mener du ?
Avatar billede the_legend Nybegynder
29. maj 2004 - 22:22 #8
AGP 4x og 8x der er jo forskel. Den sender jo tingene dobbelt så hurtigt igennem det må vel være en forskel lige som på en stationær? og vil man ikke kunnen mærke en forskel på 128 frem for 64 mb ram?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2004 - 22:47 #9
Forskellen i hastighed på om grafikkortet sidder i en agp4 eller 8 port er forsvindende lille, så det behøver du ikke bruge som parameter for hvilken en du skal købe.
Der er selvfølgelig en forskel på 128 og 64 mb ram, men ud fra egen erfaring betyder det ikke noget for hastigheden. Kun i det tilfælde hvor et spil ligefrem kræver 128 mb ram, har det betydning, men igen... et sådant spil vil man nok ikke spille på en bærbar.
Avatar billede espersen Novice
30. maj 2004 - 01:13 #10
jeg har testet lidt med et onboard VGA (Geforce4 - på en desktop) - 3dMark2001SE-resultater er næsten ens med 64 og 128 mb ram - det er nu engang chip'en der er vigtig - og ikke antallet af ram.
Avatar billede the_legend Nybegynder
30. maj 2004 - 11:56 #11
tonny=> :D jo jeg er nødt til at spille sådan spil på en bærbar da det er en sted fortræder for en stationær.
Avatar billede ird Praktikant
30. maj 2004 - 12:00 #12
Dell 8600 er faktisk en lille fin sag til billig penge

Men ville ikke selv vælge Dell. Synes de bruger for meget krudt på at reklamere for deres vare istedetfor at bruge tiden på deres hardware.

Ville helt klart tage Asus som flere er inde på. Dels fordi der laver nogle solide maskine, men topkvalitet. Designet er flot og kvaliteten på kabinettet er også super.

Ligeledes skal det siger Fujitsu Siemens ligeledes laver super maskiner.
Acer vil jeg holde mig fra. nok er den lille og smart, men deres support er ikke noget værd. Koncentere dig om mærker som Asus, Fujitsu Siemens, IBM og DEll

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen. Hør den igang, mærk på kvaliteten, se den bruge et par programmer, løft den.

Skal jeg selv vejlede dig omkring en god maskine til en god pris er det helt klart  Asus M6800N
Den er bygget op over Intels nye Centrino technologi, som giver kraftig ydelse og lang batteri tid. Desuden har den ATI´s nye M10 grafikchip Radeon 9600 med 64 Mb DDR ram, som er markedets hurtigste grafikchip pt., og den kan fåes med både 15,4" Wide screen WXGA og traditionel 15,1" SXGA.
Den udmærker sig yderligere med en vægt på kun 2,7 kg, og mulighed for 2nd batteri i multibay.
En lille sag som 2400 modellen fra Asus er også værd at kikke på. Dog skal du gøre helt op med dig selv hvad du skal bruge den til iden du handler
Men gør dig selv en kæmpe tjeneste og lad være med at handle over nettet, hvis du er ny indenfor området med bærbare.

Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.

Det du skal er at gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til (hvilket du har)
Er det til grafik baseret programmer og spil( sevom bærbare ikke kan anbefales til bærbare) eller er det alm brug som skole o.s.v.. Skal den bruges til grafik og spil, skal du bruge flere penge end de 8-9000 kroner. De nyeste grafikkort fra ATI bla. 9600 modellen kan godt klare de fleste spil. en centrino fra 1.4 og op til 1.7 er et super valg.

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

et super valg efter min erfaring :) men nok en del over det du havde påtænkt dig at bruge på den :))

Men læs evt min guide om emnet køb af bærbar http://www.eksperten.dk/artikler/133
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 16:48 #13
Tror du ikke du fik tid til at give os der hjælper dig lidt feedback - så vi ved om vi fandt en løsning evt.

Har du ikke brug for mere support så luk spørgsmålet igen...
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
23. juni 2004 - 19:30 #14
Han er slettet.