Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
31. maj 2004 - 21:27 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Håbløst at være hjemløs i dagens danmark ..plz help

Sagen er den at en af mine gode kammerater for 12 måneder siden måtte fraflytte sin bolig til fordel for sine 2 børn og hans exkærste. Boligen som er en lejebolig har altid stået i hans navn, men blev så sat i exens navn da hende og børnene ellers ville blive rykket til et alment boligbyggeri hvor kriminalitet og utryghed er extremt udbredt.
Siden har han været "hjemløs" og har sovet hos venner og bekendte på diverse sofaer, ja han har enda også overnattet nogle dage på bagsædet af hans bil her i vinters i -10 grader.
I den tid han ikke har haft en bolig, har han har han alligevel  formået at beholde sit job, samt at være sammen med hans børn 4x5 timer om ugen, skønt det stille og roligt gik ned af bakke for ham. Flere steder hvor han har overnattet havde han hverken mulighed for at vaske tøj ,smørre madpakke, eller gå i bad. Så for ca 4 måneder siden mistede han sit job og måtte gå den tunge gang til social kontoret for at høre om han kunne få penge at leve for. Det kunne han godt forudsat at han stod til rådighed for arbejdsmarked og at han for hvert sted han havde opholdt sig kunne fremvise en note fra værten med fra-til dato, adresse, og underskrift for at kunne dokumenterer hvor han havde opholdt sig i kommunen alle dage i måneden.
(jeg har selv skrevet en del "noter" efterhånden)
Nu har han fået kontanthjælp i sammenlagt 5 måneder og har desværre ikke fået en bolig endnu,dog er han i forløbet blev tilbudt et værelse på "mændenen hjem" i københavn, men det afslog han selv fordi han hverken er alkoholiker eller har andre misbrugsvaner. (utroligt nok ..forløbet taget i betragtning!)
Desværre fik han for nogle uger siden et brev fra kommunen hvor i de skrev at han skulle møde op på det lokale projekt "dum i arbejde" og at han ikke ville kunne modtage kontanthjælp mere hvis han udblev.

Mine spørgsmål til jer alle er så:

1. Kan det virkeligt være rigtigt at hjemløse i danmark skal smides i arbejde/projekter uden man har prøvet at hjælpe dem med en bolig først.

2. Kan man forvente af en hjemløs der hverken har mulighed for at tage et bad, vaske sit tøj eller at smøre en madpakke ..skal kunne indgå på en arbejdsplads på lige fod med de andre medarbejdere.

3. Kan man være bekendt overfor en hjemløs at tvinge ham/hende i arbejde, velvidende at man sender vedkommende ud blandt fremmede mennesker, ofte iført snavset tøj og uden madpakke.

4. Findes der i social loven en paragraf der kan fritage min ven fra at blive tvunget i arbejde indtil han har fået sig en bopæl igen.

Jeg kunne tude over at det danske samfund tillader sig at være dette bekendt !

Jeg takker alle der har givet sig tid til at læse dette indlæg og håber denne lille historie fra det virkelige liv har givet lidt stof til eftertanke.

Pointene bliver fordelt imellem alle svar der besvare et eller flere af mine spørgsmål.

Med venlig hilsen Exnatteravnen
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. maj 2004 - 21:41 #1
Jeg har lige læst dit indlæg...og i Danmark har man krav på en bolig, så kommunen SKAL hjælpe ham med at finde et sted at bo..... det er første punkt.

punkt hvis han skal modtage kontanthjælp skal han faktisk gøre stortset det kommunen beder ham om der kan man ikke være kræsen....

prøver at se om jeg kan finde paragraffen omkring bolig...for det har han krav på...han skal bare ned på kommunen og sige han har brug for en bolig.....

mvh Michal
Avatar billede therevelation Nybegynder
31. maj 2004 - 21:43 #2
ps: og ja kommuner er forskellige men i Sønderborg sender de ikke folk ud i projekter og "jobsøgnings projekter" hvis man ikke har en bolig....de kan se det er dømt til at mislykkedes, da man ikke har overskud til det, ved siden af de andre problemer man har....
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
31. maj 2004 - 21:51 #3
therevelation > han har flere gange prøvet at få kommune til at hjælpe ham med at finde en bolig men i en kommune med 15-30 års ventetid på boliger og med et i forvejen overfyldt alment boligbyggeri har det intil nu ikke været muligt.

Min personlige holdning til det at tvinge hjemløse i arbejde er helt klart at det skulle være ulovligt.
mvh Exnatteravnen
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
31. maj 2004 - 21:52 #4
Jeg mener ikke, man må blive sendt i arbejde når man ikke har et sted at bo, og i Dagens Danmark, må man hellere ikke gå uden penge. Så derfor, pres dem til at finde ham en lejlighed til ham, Godt nok har han kun krav på et tag over hovedet, men, jeg mener helt bestemt at han bare skal presse dem på kommunen, som skal finde ham noget. Tag evt. på bibloteket og lån en bog med alle paragrafferne i, find et eller andet i kan bruge mod kommunen. Han kan evt. tage sin sovepose og sove ud foran deres bygning, bare for at demostrer at han ikke har noget sted at sove. Bliver det et problem med at kommunen presser ham til at tage ud i arbejde, skal han kontakte det lokale statsamt, de kan hjælpe ham.

Link til sider
http://www.sm.dk/lovgivning/retskilder/Retskildesamling/1-social_service.htm#Bekendtgørelser%20
http://www.dkp-ml.dk/ART/1500.htm

Håber det kan hjælpe lidt det her.
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
31. maj 2004 - 21:55 #5
Jeg har selvfølgelig selv prøvet om jeg kunne finde noget om det i social loven ..men desværre uden held. Jeg vil da mene at hvis kommunen skal hjælpe med en bolig og de ikke kan så må arbejdsmarkedesloven vige så manden stadig kan få noget overlevelseshjælp.
mvh Exnatteravnen
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
31. maj 2004 - 21:57 #6
De har masser af lejligheder, de må kunne og skal kunne, eller skal de finde et andet sted, evt. et vandrehjem, eller hotelværelse
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2004 - 22:08 #7
"er han i forløbet blev tilbudt et værelse på "mændenen hjem" i københavn, men det afslog han"

Det er vel også en form for bolig?
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
31. maj 2004 - 22:09 #8
ravsted > Ja det kunne da være at han skulle tage sin sovepose under armen, troppe op på kommunen og nægte at forlade den før end de havde skaffet ham en rimelig bolig og ikke som da de tilbød ham en plads på "mændenes hjem" i københavn kørte jeg ham derud for at se på det, og det første vores syn mødte var (med al respekt for disse mennesker) en flok forhutlede alkoholikkerer/stofmisbrugerer ...det var et meget trist syn og slet ikke et sted for ham at bo !
mvh Exnatteravnen
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
31. maj 2004 - 22:11 #9
bertie > Du må tage i betragtning at han ikke er misbruger og samtidig også gerne vil kunne have sine børn på besøg hvor end han ender.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2004 - 22:14 #10
Jeg tror desværre ikke at en kommune kigger på sådanne ting, han har krav på et sted og bo - ja så er han blevet tilbudt et sted og det er så hans problem hvis han ikke vil tage det.

Så firkantet er der mange kommuner der er.

Jeg synes det er synd for din ven at det er kommet så langt ud, så der må du ikke misforstå mig.
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
31. maj 2004 - 22:22 #11
bertie > jeg misforstår nu heller ikke dit indlæg ;) ..problemet med mændenes hjem er bare at han sidste 30 år har boet i omtalte kommune og vil blive rykket 15 km længere væk fra sine 2 børn og alle sine venner/bekendte, samt at skulle leve i en gade præget af misbrug og vold ...det kender jeg han godt nok til at vide at han vil gå ned med flaget på.
mvh Exnatteravnen
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2004 - 22:22 #12
Kig evt her http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/c19980004560-regl
Kapitel 7 Tilbud til husvilde

Måske du kan bruge det til noget.
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
31. maj 2004 - 22:37 #13
Nu er jeg ikke specialt god til at tyde paragrafer, men sådan som jeg forstår det SKAL de finde ham et sted at bo, så jeg tror jeg bliver nød til at være hans bisidder ved næste møde hos kommunen. Han er desværre en mand af få ord og har meget svært ved at banke i bordet og kræve sin ret, og samtidig tror jeg også at han er for "stolt" en person til at åbne sig over for sin sagsbehandler så hun virkeligt kan se hvor svært han har det.
Men kan det virkeligt være lovligt at tvinge ham på et projekt før end de har hjulpet ham med et tag over hovedet ??
Avatar billede humpfrey Nybegynder
01. juni 2004 - 00:06 #14
http://www.bisidder.dk/ de her er også villige til at være bisiddere, og det kan være i hjælp når man bare sidder overfor skrankepaver, der har et kilotungt cirkulære hængende over hovedet, der falder ned hvis de hjælper folk, (hvad jo egentlig var deres opgave). Når man flere gange har fået afslag kommer man ikke med en positiv indstilling (jeg ville ikke have de indstilling, og ville også nok sidde tavs der), så det hjælper helt sikker at have nogen med. Evt en kontakt til medierne, eksempelvis tv2, kontant, og andre kritiske medier kunne hjælpe på kommunens arbejdstempo.
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
02. juni 2004 - 08:49 #15
Jeg siger mange tak for jeres råd og vejledning, hvis i allesammen lige gider smide et svar ,så deler jeg pointene ud.

Med venlig hilsen Exnatteravnen
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2004 - 10:33 #16
Et svar :-)
Avatar billede therevelation Nybegynder
02. juni 2004 - 17:35 #17
svar *s*
Avatar billede therevelation Nybegynder
02. juni 2004 - 17:35 #18
ups *s*
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
02. juni 2004 - 19:35 #19
ravsted og humpfrey smid lige et svar også, så deler jeg point ud ;)
Avatar billede humpfrey Nybegynder
04. juni 2004 - 19:25 #20
takker for points - og held og lykke med din ven - Mvh Humpfrey
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
04. juni 2004 - 20:56 #21
Jeg lukker og slukker ..tusind tak for jeres hjælp :)

med venlig hilsen Exnatteravnen