Avatar billede luka Nybegynder
01. juni 2004 - 21:47 Der er 11 kommentarer

processor på arbejde

Hejsa...er der nogle af jer som har prøvet at køre en oversigt over jeres processor mens i diskdefragmenterer et drev??....Jeg har lige prøvet det og undre mig over at der er udsvinget for processoren er helt oppe på et snit på 50-60% når jeg udfører den handling, er det normalt?....Jeg har en p4-2800 med HT

Luka
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. juni 2004 - 21:50 #1
Uden at være sikker/have beviser, ville jeg sige at det er normalt.. den skal jo konstant læse fra og skrive til harddisken..
Avatar billede kbu Nybegynder
01. juni 2004 - 21:54 #2
hvis disken kører i PIO-mode kan cpuforbruget komme tæt på 100 %
Avatar billede luka Nybegynder
01. juni 2004 - 21:56 #3
hvad er PIO-mode? jeg har ikke den store forstand på alt det tekniske her, men synes at det er skægt at gå lidt "dybere" ind i pcén efterhånden og se de forskellige ting.

Luka
Avatar billede kbu Nybegynder
02. juni 2004 - 00:00 #4
Mellem IDE controlere/harddiske sker dataoverførslen enten i PIO mode eller DMA mode.
PIO mode står for "Programmed I/O" hvor cpu'en i væsentligt omfang styrer databehandling mellem enhederne modsat DMA, som står for "Direct Memory Access" hvor databehandling foregår direkte mellem de involverede enheder uden brug af cpuoverhead.
Der er derfor en væsentlig hurtigere disklæsning og -skrivning i DMA-mode end i PIO-mode.
Det indstilles i egenskaber for System under Hardware->Enhedshåndtering->IDEcontroler->IDEkanal
Avatar billede luka Nybegynder
02. juni 2004 - 00:11 #5
Hey kbu

Mange tak for dit fyldstgørende svar, ville gerne give dig mine sidste point for det, men jeg ved ikke hvad der sker, men den driller har jeg på fornemmelsen.

Luka
Avatar billede kbu Nybegynder
02. juni 2004 - 00:14 #6
behold du bare dine points - er glad for at du kunne bruge min kommentar.
Avatar billede kbu Nybegynder
02. juni 2004 - 00:17 #7
hvis du ikke ved så meget om de dele, skal du først undersøge din hardware, før du ændrer indstillinger.
Avatar billede luka Nybegynder
02. juni 2004 - 09:55 #8
hey kbu

okey, mange tak for advarselen, jeg gør ikke noget som helst så, kigger og lærer bare, men kan du så fortælle mig hvordan det kan være at min HD som ellers er på 160 GB kun viser at der er omkring 127 GB på den, det synes jeg da også er lidt underligt??

Luka
Avatar billede kbu Nybegynder
02. juni 2004 - 11:45 #9
hvis du kører XP skal du have SP1 installeret før XP kan genkende alle 160 GB.
Avatar billede luka Nybegynder
02. juni 2004 - 13:52 #10
okey tak kbu det er der hunden ligger begravet så*S*

Luka
Avatar billede kbu Nybegynder
02. juni 2004 - 15:53 #11
bagefter skal du ind i Administration->computeradministration->diskhåndtering.
her skulle du så kunne se de sidste ca. 30 GB. som ledig plads. ;-)