Avatar billede steffentchr Nybegynder
02. juni 2004 - 12:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Strømmen slukker efter installation af ny harddisk

Hejsa,

Min PC har i øjeblikket tre harddiske og én enkelt DVD-drev, allesammen på IDE. Det virker helt fint, og computeren starter op uden problemer -- jeg har for noget tid siden forsøgt at forbinde en fjerde harddisk, jeg har haft liggende, istedet for én af de andre enheder, men et kort sekund efter jeg tænder computeren efter installationen ryger strømmen ud til alle enhederne (blæsere, diske osv. stopper, men mainboardet og kabinettets statuslamper lyser stadig -- tager jeg strømstikket ud, går der omkring fem sekunder, inden disse lamper slukkes).

Jeg tænkte til at starte med, at det var harddisken, der var problemet, men efter at have købt en helt ny disk i dag, gør den akkurat det samme, og efter lidt legen med ledningerne er konklussionen, at problemet opstår lige så snart, der bliver sat et strømstik på den nye disk (også selvom der ikke er IDE-kabler i hverken den nye disk eller de andre enheder -- og ikke strøm til nogen af de andre enheder). Strømforsyningen får strøm direkte fra væggen.

Jeps, simpelt spørgsmål, hjælp!

Mvh.
Steffen
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. juni 2004 - 12:22 #1
lader til at din PSU ikke kan give nok Watt

Hvor stor er din PSU? (det står på PSU'en)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. juni 2004 - 12:22 #2
nok watt = nok strøm
Avatar billede serverservice Praktikant
02. juni 2004 - 12:23 #3
Jeg vil mene at det er din strømforsyning der ikke kan trække al dit hardware - hvor stor er den? Derfor går sikringen
Avatar billede steffentchr Nybegynder
02. juni 2004 - 12:27 #4
Ja, jeg er enig med Jer -- men dét, jeg ikke forstår er, at den sagtens kan styre de fire enheder, der sidder i nu, når den ikke kan starte, når der er én disk på (jeg mener endda, at den første disk, jeg prøvede med, er akkurat magen til én af dem, der sidder i nu, men jeg er ikke 100%).
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. juni 2004 - 12:49 #5
Største delen af de bundkort der sælges kan tage 4 IDE enheder (også er der dem der kan tage RAID ved siden af også)
Der er også forskel i hvor meget strøm de skal bruge, en HDD skal bruge mere strøm end et CD/DVD drev.
Nye grafikkort kræver også større strømforsygninger..

jeg har en shuttle XPC, bundkortet understøtter 4 IDE enheder, plus 2 SATA, men den 240Watt PSU kan ikke trække så meget *plus der ikke er plads i kabinettet ;o)*

Hvor stor er din PSU?

ellers prøv med en større PSU
Avatar billede steffentchr Nybegynder
23. juli 2006 - 22:27 #6
Større PSU løste ikke problemet i sin tid -- desværre. Men det er jo vand under broen nu...